וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילות ששומרות עלינו גם בזמנים של חוסר יציבות פוליטית

ברי רוזנברג

עודכן לאחרונה: 24.6.2022 / 4:06

יזמים מסוגלים להציע פתרונות לאתגרים שונים, גם כשהמוסדות המסורתיים במדינה והארגונים הגדולים מתקשים לתת מענה. ככה זה כששמים בחדר אנשים מוכשרים ומייצרים עבורם רשת פעילה בכל ימות השנה - הם כבר יודעים מה לעשות. הם לא נבחרים בקלפי, אך מייצרים שינוי חברתי אמיתי

תומר שמש לא חשב פעמיים. הוא ארז תיק, קצת מים, מטען, הרבה אומץ ויצא לגבול פולין-אוקראינה. הוא עשה זאת בימים הראשונים של המלחמה, עוד לפני שבכלל היה ברור מה גודל המשבר. הוא עוד לא ידע מה הוא עומד לעשות שם ואיך, אבל הוא הרגיש שהוא צריך לצאת לעזור. הוא שכר טנדר, הצטייד בציוד רפואי ומזון בסיסי והחל לסייע לפליטים הרבים שהגיעו לגבול על ידי מציאת מקום מבטחים וקבלת סיוע ראשוני. איך יזם, שלא יוצא בשליחות מדינה או ארגון גדול, וללא מימון משמעותי יכול לצאת למסע כזה?

השבוע, כשהוכרז באופן רשמי שאנחנו עומדים בפני מערכת בחירות נוספת, שוב דובר על חוסר היציבות שתביא עמה התקופה הקרובה, הקפאה בפעילות ממשלתית, מיליארדי ש"ח שיתבזבזו והעדר תקציב ממשלתי. ובכל זאת, בשנים האחרונות, מדינת ישראל ומוסדותיה, ממשיכות באופן מפתיע לתפקד, למרות חוסר היציבות הפוליטית. אחת הסיבות לכך היא היזמים החברתיים שיש לנו בארץ. ישראל היא לא המדינה היחידה שמתמודדת עם חוסר יציבות פוליטית ועם בעיות מורכבות. בכל העולם, אותם יזמים, סוכני שינוי, מצליחים ביצירתיות יוצאת דופן ובדינאמיות ייחודית, לתמרן בתוך המערכת, על אף המכשולים, ולהציע פתרונות לאתגרים שונים, גם כשהמוסדות המסורתיים במדינה והארגונים הגדולים מתקשים לתת מענה. סוכני השינוי לא פועלים לבד. הביצועים שלהם מתאפשרים בזכות הרשת שאליה הם משתייכים, קהילות חברתיות, שבהן אפשר למצוא קשרים אישיים, החלפת רעיונות ושיתוף יכולות, שאין בשום מערכת מדינתית או ארגון גדול.

תומר ויזמים ויזמיות רבים נוספים מסוגלים להרים אופרציות ולסחוף אחריהם ארגונים, חברות ענק ואפילו מוסדות מדינה, באופן כמעט עצמאי, בזכות מארג הקשרים שהם יוצרים ובזכות שיתוף הכישורים שיש בשוק.

מתנדבים מנקים זפת מחוף בגן הלאומי חוף השרון. דפנה בן נון, רשות הטבע והגנים
מתנדבים מנקים זפת מחוף בגן הלאומי חוף השרון, שנה שעברה/רשות הטבע והגנים, דפנה בן נון

קהילת ROI של קרן שוסטרמן למשל (גילוי נאות - אני עומד בראשה) היא רשת מהסוג הזה. היא מרכזת אלפי יזמים מישראל ומקהילות יהודיות, שמורכבות מפעילים חברתיים, מנהלי עמותות, אנשי ממשל, אנשי רוח ואמנים, אנשי היי טק, ונציגים מכל סקטור, שיודעים לפעול יחד, וברוח יזמית להציע פתרונות דינאמיים ומהירים לבעיות מורכבות. הם מתעלים על בירוקרטיה, חסמים ואינטרסים צרים, כדי להתמקד יחד במשימה משותפת. במקרה של אוקראינה, ראינו כיצד תוך ימים ספורים חברי הקהילה כבר החלו ליישם פתרונות מעשיים בשטח - מסוגיות כמו סחר בבני אדם בזמן מלחמה, דרך העברת תרופות מצילות חיים ועד לשיתופי פעולה עם מדינות באזור המלחמה. גם בקורונה, בדפוס פעולה דומה, הם נתנו פתרונות לקשישים בודדים, להיעדר מסגרות חינוך ולסיוע לנזקקים ולאנשים שאיבדו את פרנסתם. זה קרה כי הם ידעו "לחבר את הנקודות" לסייע ולהסתייע בידע וביכולות של הרשת והיזמים החברתיים האחרים, וגם להיעזר כלכלית בקהילה כדי לבסס את הפעילות שלהם.

כששמים יחד בחדר אנשים מוכשרים ומייצרים עבורם רשת הפעילה בכל ימות השנה, הם כבר יודעים מה לעשות. הם לא נבחרים בקלפי אבל המנדט שלהם נובע מצרכי השעה, והם מייצרים שינוי חברתי אמיתי ומתמשך.

הכותב הוא כיום מנהל את קהילת רועי - ROI Community מבית קרן שוסטרמן, קהילה פעילה של מנהיגות ומנהיגים, אקטיביסטים ויזמים יהודים מכל רחבי העולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully