וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזיקה בשירות הרפואה: הכלי המפתיע נגד מחלת הילדים הנפוצה

עודכן לאחרונה: 23.6.2022 / 17:59

במחקר שבוצע בבית החולים שניידר נמצא כי השמעת קטעי המוזיקה הצליחה למסך את רעשי הרקע המטרידים של מכשירי וצוות מחלקת הילדים ולשפר את המדדים הפיזיולוגיים של החולים בברונכיוליטיס. "שום דבר לא עזר, ופתאום ראינו שתוך 25 דקות מתקבלים שינויים מהירים שלא ראינו"

בווידאו: מחקר על חיסון הקורונה בבני 18-12: יעילות של 90% בהדבקה ו-93% במניעת תסמינים/צילום: כללית שירותי בריאות

השמעת מוזיקה לפעוטות עד גיל שנתיים משפרת את המדדים החיוניים שלהם וגורמת להם להחלים באופן טוב יותר מברונכיוליטיס - מחלת הילדים הנפוצה ביותר עד גיל זה.

במחקר שבוצע בידי ד"ר נועה זיו, רופאה בכירה במחלקת ילדים בבית החולים שניידר, השתתפו 52 ילדים שחולקו לשלוש קבוצות. לקבוצה הראשונה הושמע שקט מוחלט והם שימשו כקבוצת ביקורת. לקבוצה השנייה הושמעה מוזיקה שקטה ולקבוצה השלישית הושמעה הסונטה של מוצרט - שהוכחה כמשפיעה לחיוב על פרמטרים פיזיולוגיים אצל מטופלים בגירים. במהלך המחקר בוצעו 70 השמעות, כשלכל מטופל הושמעה מוזיקה במשך 25 דקות פעם ביום או כמה פעמים במהלך האשפוז, באמצעות אוזניות המותאמות לעוצמה שלא תהיה חריגה בווליום.

שלוש הקבוצות אושפזו בעקבות וירוס נשימתי הנקרא ברונכיוליטיס. החוקרות בדקו את רמת החמצן בדם של הפעוטות, קולות הנשימה בהאזנה לריאות, שימוש בשרירי עזר נשימתיים וקצב הנשימה. עלה מהבדיקה כי המטופלים בשלוש הקבוצות - כולל קבוצת הביקורת, הראו שיפור במדדים ושוחררו לביתם במהירות רבה יותר ממטופלים בגין אותו הווירוס שלא השתתפו במחקר.

מחקר: השמעת מוזיקה לפעוטות עד גיל שנתיים משפרת את המדדים שלהם בבית החולים שניידר. 23 ביוני 2022. דוברות מרכז שניידר, אתר רשמי
"המדדים השתפרו". המחקר בשניידר/אתר רשמי, דוברות מרכז שניידר

"הבנו שמה שחשוב זה שנטרלנו למטופלים את הרעש של המחלקה ולכן זה לא חשוב אם הם שמעו מוזיקה או שהיה להם שקט", הסבירה ד"ר זיו בנוגע לשיפור במדדים של קבוצת הביקורת. "עצם הניתוק מהסביבה הרועשת בבית החולים, מהמוניטורים, רעש החמצן ואנשי הצוות - הוא זה שמביא לשיפור בפרמטרים הפיזיולוגים. כלומר בשלב המוקדם של המטופלים שלנו הם מפחדים מאוד מרעשים לא מוכרים, כשעוטפים ומרגיעים אותם הם משתפרים במהירות שאפילו אנחנו לא צפינו".

60% מהילדים בקבוצת השקט, 77% מהילדים בקבוצת המוזיקה האינסטרומנטלית ו-74% מהילדים שהאזינו למוזיקת מוצרט הראו שיפור במדדים. בנוסף, הילדים שהשתתפו במחקר לא הזדקקו לחמצן, אכלו יותר טוב, גילו עירנות, שמחה ותחושה טובה יותר. גם ההורים דיווחו שהילד שמח יותר, בהשוואה למטופל רגיל.

"במהלך הטבעי של המחלה הזאת שום דבר לא עזר לנו ופתאום ראינו איך תוך 25 דקות מתקבלים שינויים מהירים שלא ראינו בקרב במטופלים רגילים", אמרה זיו. "מרגש להוביל מחקר שיוצא מהקופסא ומצליח לעזור למטופלים שלנו בדרך נעימה, לא פולשנית, ומעוררת השראה כמו מוזיקה. אני מקווה שזו התחלה של מחקרים רבים בתחום, שיוכלו לעזור לעוד ילדים ומטופלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully