וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורי ענק ומאות מזוודות שלא מגיעות ליעד: מתי ייגמרו העומסים הבלתי נסבלים בנתב"ג?

עודכן לאחרונה: 23.6.2022 / 21:50

עומס חריג נרשם בכל אחת מהתחנות שבהן עוברים הנוסעים: מעמדות התשאול ועד למסועי הכבודה. לא נראה כי המחסור בכוח אדם ייפתר בקרוב וזאת היות שמדובר בתעסוקה במשמרות, שאינה יציבה ועלולה להיפסק. האם המצב ישתפר לקראת החגים, ומה בכל זאת מומלץ לעשות אם בחרתם לטוס?

בווידאו: תורים ועומסים בנתב"ג, רגע לפני החג: "מחסור קשה בעובדים"/צילום: ניב אהרונסון

בחודשים האחרונים המראה של תורי הענק בשדה התעופה בן גוריון הפכו לעניין שבשגרה. המוני אנשים נראים בכל פינה ועומס נרשם בכל אחת מהתחנות שבהן עוברים הנוסעים: מעמדות התשאול הביטחוני, דלפקי הצ'ק אין, עמדות הבידוק הביטחוני וגם בחזרה לישראל במסועי הכבודה.

המספרים של הנכנסים בשער הכניסה לישראל מגלים את הסיפור כולו של סף הקריסה אליו הגיע שדה התעופה. בחודש יוני 2019 עברו בשדה 2.1 מיליון נוסעים. לעומת זאת, ביוני 2020 - שיא מגפת הקורונה, עברו בנתב"ג 41 אלף נוסעים ונרשמה ירידה של 98% בנכנסים לישראל. מבחינת כמות מטוסים: ביוני 2019 היו 7,146 מטוסים בשדה, ואילו ביוני 2020 נרשמה צניחה של 87% בכמות המטוסים שירדו ל-929.

עומסים בנתב"ג 13 ביוני 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
עומסים בנתב"ג בשבוע שעבר/פלאש 90, אבשלום ששוני

בימי העומס של 2019, עברו בשדה כמאה אלף נוסעים ביממה ובימי שיא - 115 אלף נוסעים. שנה לאחר מכן ביוני 2021, כשהתחלנו לקיים סוג של שגרת טיסות עם מגבלות ובדיקות קורונה, עברו בשדה כ-30-25 אלף נוסעים ביום. כיום מספר הנוסעים בשדה ביממה נעמד על 80-70 אלף. רק כדי לתת פרופורציות - זה יותר מהעוברים בשדה התעופה סחיפהול באמסטרדם, שהוא מהמתקדמים והעמוסים בשדות התעופה האירופיים.

עוד השוואה מעניינת היא זו של מספר הנוסעים בחודשי הקיץ. ב-2019, שנת השיא של השדה, 5.5 מיליון נוסעים עברו בנמל התעופה. השנה - צפויים לצאת 4.3 מיליון נוסעים, לפי רשות שדות התעופה.

ועם זאת, העלייה בכוח האדם שאמור היה לתת מענה להיקפים האלו - לא הייתה בהתאם. תורי הענק המשתרכים בתוך ומחוץ לשדה הם נדבך ישיר של המחסור הזה כמו גם העובדה שמאות מזוודות לא יגיעו ליעד יחד עם בעליהן - וחלקן לא ישובו אליהם בכלל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עומסים בנתב"ג 13 ביוני 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
עומסים בנתב"ג בשבוע שעבר/פלאש 90, אבשלום ששוני

ברשות שדות התעופה מכירים את הבעיה הזו, ומשיחות עם גורמים ברשות ניכר שבתנאים הבלתי אפשריים של מגבלות משתנות וחוסר וודאות, הם עושים את המירב כדי לספק פתרונות למצב שלא תמיד נמצא בשליטתם. מעבר לניסיונות ההתמודדות כמו החזרת עובדי אגפים אחרים עם רקע בבידוק לתגבור המערך, פיצול הטיסות לטרמינל 1 ופתרונות אחרים, עושים גם מאמצים לגיוס כוח אדם חסר בחודשים האחרונים. זאת, באמצעות מענקי עבודה והצעת משכורות גבוהות מאלו שהיו בעבר.

אולם, נכון לעכשיו ההיענות של שוק העבודה לקריאה הזו רחוקה מלהיות מספקת. העבודה במשמרות ארוכות מאוד בשל המחסור בכוח האדם והעובדה שמדובר בתעסוקה לא יציבה שעלולה להיפסק בגל הבא - מבריחים גם את אלו שהמשכורות עוד קורצת להם.

ברשות שדות התעופה מפנים אצבע מאשימה לחברות התעופה עצמן, שמצמצמות בדלפקי הצ'ק אין ומאריכות את התורים גם כן, וקוראים למשרד התחבורה להכריח את אותן חברות לאפשר צ'ק אין מוקדם ומרחוק לאלו הטסים עם כבודת יד בלבד. כבר היום פועלים שני מתחמי תשאול בטחוני המיועדים לנוסעים אלו: מתחם W בטרמינל 3 ומתחם C בטרמינל 1. התורים בהם קצרים משמעותית ולפחות בשתי הזדמנויות שונות בחודש החולף, נרשם כי העמידה לא אורכת יותר מ-15-10 דקות.

עומסים בנתב"ג 13 ביוני 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
עומסים בנתב"ג בשבוע שעבר/פלאש 90, אבשלום ששוני

צריך לומר בהגינות שהמצב בישראל לא שונה משמעותית מזה שמתרחש בחלק משדות התעופה באירופה, עם החזרה לנפח פעילות גבוה מזה שהתרגלנו אליו בשנתיים האחרונות בצל המגפה. המצוקה הזו לא נשארת נחלתם של הנוסעים על הקרקע ובשבועות האחרונים יש גל אדיר של ביטולי טיסות שמגיעים ליותר מעשרת אלפים בסוף שבוע אחד - בעיקר של הקווים הקצרים יותר וטיסות פנים באירופה.

זאת, משום שכשאין די עובדי קרקע לתדלק, להסיע, לבדוק ולהכין את המטוסים להמראה, נוצרים עיכובים בלוח הטיסות. העיכובים האלו חורגים מעבר לפרקי זמן שניתן "לצמצם" בטיסה ומתחילה תגובת שרשרת של ביטולי טיסות המשך והפניית מטוסים למלא את מקומם של אלו המעוכבים.

ואילו בישראל יש נחמה קטנה בהיבט הזה שמתבטאת בניהול קפדני של "סלוטים" - אותם מרווחי זמן לנחיתה והמראה של מטוסים. הניהול המדויק הזה הביא לכך שביחס לעולם, מעט מאוד טיסות בוטלו בישראל. אלו שכן, היו לרוב בשל בעיות פנימיות של התייצבות טייסים לטיסה, אולם אלו לא באחריות רשות שדות התעופה אלא החברות עצמן.

עומסים בנתב"ג 13 ביוני 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
עומסים בנתב"ג בשבוע שעבר/פלאש 90, אבשלום ששוני

מה הלאה?

למרבה הצער אין פה חדשות טובות. כל עוד יימשכו גלי ההדף של הקורונה, גלי התחלואה והווריאנטים ועולם התעופה לא ידע להשתנות במהירות המצב יישאר דומה. כמה זמן זה יימשך? אף אחד לא יודע. הניחוש של שישה חודשים, שנה או שנתיים שווי ערך בסיכויים שלהם. כיוון שכל זה קורה עוד לפני העומסים של חודשי הקיץ, ואחריהם תקופת החגים, הוודאות היחידה היא שבכל הקשור לנסיעה הבאה שלכם - החלק של ההגעה אליה מעמיד בספק את הכדאיות של היציאה עצמה.

ומי שבחר לטוס בכל זאת

אם אתם בכל זאת מחפשים טיפים שיסייעו לצמצם את הסיכוי שלכם להעביר שעות של המתנה בתורי הענק, העצה הראשונה והטובה ביותר היא לא לנסוע - פשוט לא לטוס. אם החלטתם לטוס, העדיפו להימנע מטיסות הבוקר, ולבחור בטיסות הצהריים, אז העומס קל יותר. הימנעו ככל האפשר מלבחור בטיסת קונקשן, שכן הסיכוי שלכם להחמיץ אותה בשל עיכוב בטיסה או לגלות עם ההגעה שטיסת ההמשך שלכם בוטלה גדל.

צמצמו את הכבודה שלכם לתיק אותו ניתן להעלות למטוס, זה לא רק יאפשר לכם לעשות צ'ק אין מוקדם ולא להידרש לתורים בדלפקי הצ'ק אין הרגילים ויזרז משמעותית את מהירות המעבר שלכם את המשוכה הזו. כי טיסה עם מטען מצומצם גם תאפשר לכם לוותר על שליחה של המזוודה בבטן המטוס, כל שליחה של מזוודה במצב הנוכחי היא רולטה וסיכון למצוא את עצמכם נאלצים להעביר את הטיול בלעדיה ובמקרה הרע להיפרד ממנה לתמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully