וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פאוול: צרפת, גרמניה ורוסיה מפחדות

רויטרס

19.2.2003 / 13:37

שר החוץ האמריקאי: הן חוששות לקחת אחריות על מלחמה אפשרית בעיראק; קבע: הזמן של עיראק נגמר; המודיעין האמריקאי והבריטי עוקב אחר ספינות עיראקיות הנושאות נשק להשמדה המונית

שר החוץ האמריקאי, קולין פאוול, האשים את צרפת, גרמניה ורוסיה כי הן מתנהגות בפחדנות, כשהן מבקשות לתת לפקחים בעיראק עוד זמן. פאוול התראיין לתחנת הרדיו הממלכתית הצרפתית ואמר כי המדינות מפחדות לקחת אחריות על מלחמה אפשרית בעיראק.

שר החוץ התייחס בראיון לעמדותיו של הנשיא הצרפתי, ז'אק שיראק, לפיהן, יש לתת לפקחים עוד זמן לעשות את עבודתם: "עיראק חייבת להתפרק מנשקה, השאלה היא כמה זמן עוד נעניק לה. אני חושב שהזמן נגמר. לא משנה כמה פקחים יהיו שם, או כמה זמן תיארך עבודתם, זהו לא הנושא".

שר החוץ האמריקאי הוסיף כי החלטת האו"ם 1441 מעניקה לארה"ב את הזכות להשתמש בכוח על מנת לפרק את עיראק מנשקה, וכי אין צורך בהחלטה נוספת. "לא ייתכן שהפקחים יעבדו לנצח, רק בגלל שיש כמה מדינות המתנהגות בצורה פחדנית, ונמנעות מלקבל את ההחלטה הנדרשת", אמר פאוול. " אנחנו עובדים עם ידידותינו ובנות בריתנו בנסיון לגבש הצעה חדשה באו"ם, אולם לדעתי, ההצעה הנוכחית מאפשרת לנו לפתוח במתקפה".

צרפת הודיעה כי היא לא רואה צורך בהחלטה נוספת של האו"ם, אך לא אמרה האם בכוונתה להטיל וטו על הצעה אמריקנית-בריטית חדשה. בממשל הצרפתי חושבים שיש להעניק לפקחים כמה זמן שיצטרכו, אפילו אם יהיה מדובר בחודשים.

"ההפגנות אינן רלוונטיות"

כתב "הארץ" שלמה שמיר (ניו יורק) ושירות "הארץ" מוסיפים:

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר אמש כי לא יירתע מההפגנות ברחבי העולם נגד תקיפת עיראק. בוש אמר כי הוא "מכבד, אך לא מסכים" עם הסבורים שנשיא עיראק, סדאם חוסיין, אינו מאיים על שלום העולם. לדבריו, מלחמה נותרה מוצא אחרון, ואולם "הסיכון שבלא לעשות דבר הוא אפשרות גרועה אף יותר". לדברי הנשיא, גודל ההפגנות אינו רלבנטי, שכן "תפקידו של מנהיג הוא לבסס מדיניות על ביטחון", ולא על "קבוצות מיקוד". עם זאת, בוש שיבח את הדמוקרטיה, שבה "מותר לאנשים להביע את דעתם".

ארה"ב אף החלה, בשיתוף עם בריטניה, לגייס תמיכה במועצת הביטחון לפעולה צבאית בעיראק. לדברי דיפלומטים בשתי המדינות, הן צפויות להגיש למועצה הצעה חדשה עוד השבוע. לפי הטיוטה המתגבשת, הצעת ארה"ב ובריטניה לאו"ם תכלול ארכה להמשך פעילותם של פקחי הנשק בעיראק, עד לאמצע חודש מרץ. לדברי מקורות בניו יורק, ארה"ב תדרוש שמועצת הביטחון תקיים דיון קצר על תוכן הטיוטה, וכי ההצבעה תתקיים עד לסוף השבוע הבא.

"הנשק נמצא כרגע באוקיינוסים"

בתוך כך, מפרסם היום העיתון הבריטי אינדיפנדנט, כי שירותי המודיעין של ארה"ב ובריטניה עוקבים אחר שלוש ספינות החשודות בנשיאת נשק להשמדה המונית השייך לעיראק. מהדיווח עולה, כי בחודשים האחרונים שטות בעולם שלוש ספינות משא גדולות, כשהן שומרות על דממת אלחוט, בניגוד לנהוג בחוק הימי. לפי ההערכות, הספינות לא הפליגו מעיראק, אלא הועמסו במטען בירדן או בסוריה.

בעיתון צוטט מקור שאמר, כי "אם לעיראק אכן יש נשק להשמדה המונית, חלק גדול ממנו נמצא כרגע באוקיינוסים". אנשי מודיעין מסרבים לבצע חיפוש בספינות, מחשש שהם יוטבעו ויגרמו לאסון סביבתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully