וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש הורה לרשות הפלסטינית לפצות משפחות נפגעי טרור ב-130 מיליון שקלים

עודכן לאחרונה: 21.6.2022 / 18:40

המחוזי בירושלים חייב את הרשות לשלם למשפחותיהם של 34 חללי פיגועים את הסכום, הנחשב לגבוה ביותר שנפסק בתביעה אחת נגד הרשות הפלסטינית

זירת הפיגוע בירושלים 21 בנובמבר 2021. רויטרס
זירת פיגוע בירושלים, 2021/רויטרס

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה היום (שלישי) לרשות הפלסטינית לשלם פיצויים למשפחותיהם של 34 קורבנות טרור - בסכום של 130 מיליון שקלים. מדובר בסכום הגבוה ביותר שבית המשפט פסק בתביעה אחת נגד הרשות הפלסטינית.

מדובר בפסק דין שניתן עבור 15 תביעות נזיקין שהגיש ארגון "שורת הדין" בשם נפגעי פיגועי טרור בתחילת שנות ה-2000, בהם הלינץ' ברמאללה, הפיגוע במדרחוב בן יהודה ופיגוע החדירה לבית משפחת גביש בליל הסדר. את המשפחות ייצגו עורכי הדין אברהם משה סגל, ניצנה דרשן לייטנר ואבי גז מארגון שורת הדין.

הדיונים בחלק מהתביעות נמשכו כעשרים שנה, והתביעות אוחדו לבסוף לתיק אחד בשל תקדימיות הנושא. מדובר בסכום שיא בתביעה אחת, בה כבר ניתן פסק דין תקדימי של השופט בדימוס משה דרורי, על האחריות של הרשות הפלסטינית לפיגועים, וכעת השופט משה סובל הכריע בשאלת גובה הפיצויים.

דיווח על הפיגוע באלון מורה. מעריב
הדיווח בעיתון מעריב אודות הטבח במשפחת גביש. מרץ 2002/מעריב

לפני שלוש שנים קבע השופט בדימוס משה דרורי, בפסק דינו האחרון, כי הרשות הפלסטינית אחראית לפיגועים וכי ניתן יהיה לתבוע אותה לשלם פיצויים.

ההחלטה היתה תקדימית מכיוון שעד כה בתי המשפט הישראלים הטילו אחריות על הרשות הפלסטינית על פיגועים שביצעו עובדיה, וכעת בית המשפט מטיל אחריות גם על פיגועים שביצעו ארגוני טרור בשל סיוע כספי ואספקת אמצעי לחימה לביצוע הפיגועים, והן בשל תמיכה אידאולוגית וכספית במשפחות המחבלים המתאבדים ובאסירים הפלסטינים.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, 12 במאי 2021. AP
החלטה תקדימית. אבו מאזן/AP

בין התיקים שנידונו במסגרת התביעה היו הטבח במשפחת גביש שבו נהרגו שני הורים, סבא, ונכד בביתם שבאלון מורה בפסח 2002; רצח בני הזוג דיקשטיין ובנם הקטן במארב ירי בדרום הר חברון; פיגוע ההתאבדות בצומת מגידו בו נהרגו 17 בני אדם, תביעתו של נעמאן שראקיה שנחשד על ידי הרשות הפלסטינית כמי ששיתף פעולה עם ישראל, נחטף ועונה על ידה בגין זאת, וכן פיגועים רבים נוספים.

נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, אמרה בתגובה להחלטת בית המשפט: "זהו פסק הדין הגבוה ביותר שניתן כנגד הרשות הפלסטינית, ואנו מודים לבית המשפט שביקש לעשות צדק עם הקורבנות ופסק לטובתם. אף על פי כן, הצדק חייב גם להיראות. עדיין מדובר במתן פיצויים נמוכים משמעותית מפסיקותיו של בית המשפט האמריקני. אנו יודעים שידיו של בית המשפט היו כבולות בעקבות פסיקת בית המשפט העליון שקבעה את רף הפיצויים, ועל כן בכוונת משפחות קורבנות הטרור לערער על פסק הדין. הכוונה היא להביא את גובה הפיצויים לדיון מחדש בעליון ולהעלותו באופן שיכאיב לארגוני הטרור. אין לנו מנוס מלהגביר את ההרתעה ולהביא את הרשות הפלסטינית לשלם על מעשיה, ובמחיר יקר מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully