וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן מרחיבה את מתקן הגרעין בנתנז שיעמוד בפני פצצות ומתקפת סייבר

עודכן לאחרונה: 17.6.2022 / 7:06

לפי דיווח בניו יורק טיימס, איראן חופרת רשת מנהרות גדולה במתקן שהתפוצץ בעבר אל תוך ההרים. בארה"ב עוקבים אחר הבנייה החשודה יותר משנה, אך מעלים ספקות לגבי האיום שמהווה. בישראל סבורים כי המתקן החדש ישמש להעשרת אורניום בכמות גדולה

בווידאו: גנץ מתייחס לשיחות הגרעין עם איראן/צילום: אמיר בוחבוט

גורמי מודיעין ישראלים ואמריקנים עוקבים אחר רשת מנהרות גדולה שאיראן חפרה דרומית למתקן הגרעין בנתנז - כך דווח הלילה (שישי) בניו יורק טיימס. לפי הדיווח, ככל הנראה מדובר בהרחבה של המתקן הקיים אל תוך ההרים. זאת, על מנת לאפשר את עמידותו בפני מתקפת פצצות חודרות בונקרים ובפני מתקפת סייבר אפשרית.

לפי הדיווח, הבנייה אל עומק ההרים נראתה בצילומי לוויין ודווחה על ידי קבוצות שעוקבות אחר התפשטות מתקני גרעין חדשים. מדובר במאמץ הגדול ביותר של טהרן לבנות מתקני גרעין חדשים. עוד דווח כי גורמים רשמיים בממשל ביידן עוקבים אחר בניית המתקן החדש כבר יותר משנה וכי הם חושדים שהוא נועד להחליף את מתקן הצנטריפוגות שהותקף לפני כשנתיים. "אנחנו לא מודאגים כי המתקן נמצא במרחק כמה שנים מהשלמה", מסרו.

מתקן גרעין באיראן. AP
מתרחבים אל תוך ההרים. מתקן גרעין באיראן/AP

עם זאת, האמריקנים העלו ספקות לגבי האיום שהמתקן החדש מהווה. "המתקן די גדול וממוגן היטב. למרות זאת לא בטוח שהאיראנים מתכננים להשתמש בו להעשרת אורניום. זו אפשרות משום גודל המתקן, אבל אין לכך ודאות". מנגד, בישראל העריכו כי מטרתה של איראן היא להעשיר אורניום בכמות גדולה באמצעות הצנטריפוגות המתקדמות. "במתקן הישן בטהראן כבר התחילו להתקין צנטריפוגות מתקדמות כדי להעשיר את האורניום", נמסר.

לפי דיווחים, איראן קרובה ליכולת לייצר פצצה כיום יותר מתמיד והדיווח על ההרחבה של מתקני הגרעין שלה מגיעה ברקע ביקורו הצפוי של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במזרח התיכון. ביידן יגיע לישראל ב-13 ביולי ויומיים לאחר מכן ימריא ישירות מנתב"ג לעיר ג'דה בסעודיה כדי להיפגש עם ההנהגה הסעודית ולקיים פסגה עם תשעה מנהיגים ערבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully