וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעלומה נפתרה? חוקרים גילו את מקור המגפה השחורה

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 10:19

מחקר חדש טוען כי המקור של האבעבועות השחורות היה באזור אגם איסיק קול בקירגיסטן בשנות ה-30 של המאה ה-14. החוקרים זיהו במקום זינוק בכמות הקברים ב-1338 ובדקו DNA משיני שלדים שקבורים בהם

חוקרים סבורים כי גילו את המקור של "המוות השחור", 600 שנה לפני שגרם למותם של עשרות מיליונים באירופה, אסיה ואפריקה, כך דיווחה היום (חמישי) רשת BBC.

"המוות השחור" או המגפה השחורה היכתה באסיה ובאירופה במאה ה-14 במשך כארבע שנים (1347-1351) וקטלה, לפי הערכות שונות, בין 75 ל-200 מיליון בני אדם באירופה ובאסיה, ובהם 35 מיליון בני אדם בסין לבדה. התפרצויות של המחלה המשיכו באירופה עד המאה ה-17.

השלדים הנחקרים

ציוץ של נייצ'ר

ציור שמתאר את מתן החיסון הראשון נגד אבעבועות שחורות על ידי אדוארד ג'נר לילד ג'יימס פיפס בן ה-18 באנגליה 1796. ShutterStock
מתן החיסון הראשון באנגליה/ShutterStock

עם זאת, גם לאחר שנים של מחקר, המדענים לא הצליחו לזהות היכן החלה ההתפרצות שלה. כעת ניתוח חדש טוען כי המקור היה קירגיסטן במרכז אסיה בשנות ה-30 של המאה ה-14.

צוות חוקרים מאוניברסיטת סטירלינג בסקוטלנד, מכון מקס פלאנק ואוניברסיטת טיבינגן בגרמניה, בדק דגימות עתיקות של DNA משיני שלדים בקברים ליד אגם איסיק קול בקירגיסטן. הם בחרו את האזור לאחר שראו זינוק משמעותי בקברים שם בשנים 1338-1339.

ציור שמתאר את הספינה פיטה מריה שעל סיפונה יצאה משלחת בלמיס למשימת החיסון הבינלאומית הראשונה בהיסטוריה. Wikimedia Commons, אתר רשמי
הספינה שיצאה למשימת החיסונים הבינלאומית הראשונה/אתר רשמי, Wikimedia Commons

על פי מריה שפירו, חוקרת באוניברסיטת טיבינגן, הצוות ריצף DNA משבעה שלדים. הם בדקו את השיניים משום שלדבריה, הן מכילות כלי דם רבים ומעניקים לחוקרים "סיכויים גבוהים לזיהוי פתוגנים בדם שאולי גרמו למותם של בני אדם".

צוות החוקרים הצליח למצוא חיידקים ארגמניים בשלושה מהשלדים. בתור הגורם המחולל את מחלת הדבר, הדבקה בחיידק זה יכולה לגרום לדבר בובוני, לדבר ריאתי ולדבר ספטיסמי - כל שלוש הצורות של דבר היו אחראיות למגפת הדבר באמאוס, המגפה הגדולה של לונדון, הדבר הגדול והמוות השחור.

לדברי פיליפ סלבין, היסטוריון באוניברסיטת סטירלינג, "המחקר שלנו פותר את אחת השאלות הגדולות והמרתקות בהיסטוריה וקובע מתי והיכן הרוצח הבודד והידוע ביותר לשמצה של בני אדם התחיל".

למחקר יש מגבלות, כמו גודלן הקטן של הדגימות. אך הוא זכה לשבחים. לדברי מייקל נאפ, היסטוריון מניו זילנד, "המחקר הוא בעל ערך גבוה, אך יש צורך בעוד נתונים מיותר שלדים, תקופות ואזורים שיסייעו להבין את המשמעות האמיתית שלו", הוא אמר ל-BBC.

המחקר פורסם בכתב העת נייצ'ר תחת הכותרת"The source of the Black Death in fourteenth-century central Eurasia".

המגפה השחורה, או אבעבועות שחורות, היא מחלה מדבקת וקטלנית שנגרמת מחיידקים ארגמניים שחיים בחיות, בעיקר מכרסמים, ובפרעושים שלהן. זאת המחלה הנפוצה ביותר שבה אנשים יכולים להידבק. שמה נובע מהתסמינים שלה - בלוטות לימפה נפוחות וכואבות וכתמים שחורים על גופם של החולים. מ-2010-2015 דווח על 3.248 מקרים של אבעבועות שחורות , כולל 584 מקרי מוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully