וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תכתימו את הטיפול הנפשי

דוד קורן

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 4:26

כמי שמכיר ויודע מקרוב עד כמה נפשו של אדם היא דבר עדין, לא אהבתי את הדיווחים מהדיונים בבית המשפט בתביעת הדיבה שהגישו משפחת נתניהו נגד אולמרט. אסור בשום אופן לאפשר לשיח בנושא "חולי נפש" או בנושאים של עזרה מקצועית להפוך להיות שיח שלילי

שני ראשי ממשלה לשעבר המנהלים הליך משפטי בבית משפט השלום בתל אביב, בתביעת דיבה שהגישו בנימין, שרה ויאיר נתניהו נגד אהוד אולמרט. המשפט עצמו והדיונים מתנהלים אומנם בין נתניהו לאולמרט, ובין אולמרט לנתניהו, אך כבר עכשיו ניתן לקבוע (וזאת מבלי להיכנס לוויכוח הפוליטי ומבלי לקחת בו צד) שאף צד לא ייצא מהמשפט הזה כאשר ידו על העליונה.

כמי שמכיר ויודע מקרוב עד כמה נפשו של אדם היא דבר עדין לא אהבתי את הדיווחים מהדיונים בבית המשפט. מאוד לא אהבתי את השאלות האישיות, גם אם הן היו במסגרת של חקירת עד: "האם אתה לוקח תרופות פסיכיאטריות?". האם נטילת תרופות שכאלו היא דבר פסול? יש דברים שהם אישיים ואינטימיים לכל אדם ואדם, ואין זה מן העניין שישאלו באופן פומבי.

לאורך עשרות השנים האחרונות הרפואה שינתה את פניה - החל מתרופות ועד לסוגי טיפולים חדשניים שלא היו נגישים לנו קודם לכן. בשנים האחרונות הדגש הוא בעיקר על כל מה שקשור לאיכות החיים שלנו כבני אדם. אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על איכות החיים שלנו היא הנפש שלנו. אנחנו הרבה יותר מודעים כיום להשפעה שיש לנפש על איכות החיים שלנו.

דוד קורן, מנכ״ל עמותת ער"ן. דוד קורן, אתר רשמי
אסור שהשיח על "חולי נפש" יהיה שיח שלילי. דוד קורן/אתר רשמי, דוד קורן

נפש האדם ואישיותו היא תבנית נוף מולדתו. היא סך כל החוויות של כל אחד ואחת מאיתנו מהילדות, הנערות והבגרות.

תפקידם של המטפלים, בין אם זה פסיכולוג או פסיכיאטר או אפילו המתנדבים של ער"ן הוא להקשיב היטב, להכיל את הדברים ולגלות אמפטיה, שפירושה: להיכנס לראש של מי שמולך ולהבין איך הוא חושב ומרגיש. לא איך אתה היית מרגיש באותה סיטואציה. לא איך היה נכון להרגיש ולפעול. מטפל טוב הוא זה שיודע לתת למי שמולו את התחושה האמיתית שהוא באמת מבין מה עובר עליו ומה הן הסערות הפנימיות שהוא חש.

אסור בשום פנים ואופן לתת לגיטימציה, ולו הקלה ביותר בה, שהשיח בנושא "חולי נפש" או בנושאים של עזרה מקצועית יהיה שיח שלילי, שמכתים את מתמודדי הנפש או כל מי שצריך עזרה וטיפול. אסור לנו לחזור לימים בהם טיפול פסיכולוגי או כל טיפול אחר הקשור בנפש האדם היה סוג של טאבו. אסור שאנשים יפחדו מטיפול וימנעו מלהיעזר בו מחשש שיבוא יום ובו הם ישאלו על כך תחת שבועה בבית המשפט.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת ער"ן

עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן בצ'אט, בווטאספ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully