וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט פסק: הפילה "הפי" תישאר כלואה משום שאינה אנושית

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 12:49

בהצבעה של 5-2, בית המשפט לערעורים בניו יורק דחה את הטיעון של ארגון זכויות החיות שלפיו "הפי", ששוהה בגן החיות ברונקס כבר 40 שנה, מוחזקת באופן לא חוקי ויש להעבירה לאווירה טבעית יותר

פילה אסייתית בשם "הפי" (Happy), ששוהה בגן החיות ברונקס במשך יותר מ-40 שנה, תיאלץ להישאר בו - כך פסק אתמול (שלישי) בית המשפט העליון של מדינת ניו יורק שקבע כי היא אינה אנושית מבחינה משפטית, ולכן אינה זכאית לזכויות אדם בסיסיות.

בהצבעה של 5-2 בית המשפט לערעורים דחה את הטיעון של ארגון זכויות החיות שלפיו הפי מוחזקת באופן לא חוקי בגן החיות ויש להעבירה לאווירה טבעית יותר.

הפי הפילה בגן חיות ברונקס. רויטרס
הפי לבד בשטח קטן בגן החיות/רויטרס

התביעה תלויה בעקרון המשפטי הבסיסי של הביאס קורפוס או "הביאוהו בגופו". זה צו המבקש משופט להורות לרשויות להביא בפני בית המשפט, פיזית, אדם הכלוא בידי הרשויות ולדון במעצרו, ואם המעצר בלתי חוקי - לשחרר את האדם. בית המשפט דן בשאלה אם אפשר ליישמו על פילים, שהן חיות מורכבות ביותר מבחינה קוגנטיבית, והחליט נגד.

"איש אינו מערער על היכולות המרשימות של פילים, אך אנו דוחים את הטיעונים של התובע כי הפילה זכאית להגנה של העקרון המשפטי" אמרה השופטת ג'נט דיפיורה. "הביאס קורפוס הוא כלי הליכי שמכוון להבטיח את זכויות החירות של אנשים שעצורים באופן לא חוקי, לא חיות", היא פסקה.

השופט רואן וילסון התנגד וכתב כי לבית המשפט יש מחויבות ל"הכיר בזכות של הפי לתבוע את חירותה לא רק משום שהיא חיית בר שלא אמורה להיות כלואה ומוצגת לראווה, אלא גם משום שהזכויות האלה מגדירות אותנו בתור חברה".

השופטת ג'ני ריברה שהתנגדה גם כן, כתבה כי הפי "מוחזקת באווירה שאינה טבעית וזה לא מאפשר לה לחיות את חייה כפי שהיא אמורה: פיל עצמאי בעל הגדרה עצמית שאמור לחיות בטבע".

הפי הפילה ופטי הפילה בגן חיות ברונקס. רויטרס
הפי ופטי משני צדי הגדר/רויטרס

הפסיקה הביאה לסיומו של התיק הראשון מסוגו בעולם דובר האנגלית שהגיע לבית המשפט העליון, דיווח ניו יורק טיימס. את התביעה הגישה קבוצה התומכת בזכויות של חיות, כחלק ממאמץ ממושך לשחרור חיות שנמצאת בשבי.

בחודש שעבר, הארגון הצליח באופן דומה לשחרר שלושה פילים מגן החיות בפרזנו בקליפורניה. בהצהרה אתמול הקבוצה מסרה כי השופטים המתנגדים מספקים "תקווה עצומה לעתיד שבו פילים לא יסבלו יותר כמו שהפי סובלת, ושבו זכויות של חיות מוגנות לצד זכויות אדם".

הקבוצה רוצה לשחרר את הפי מגן חיות ברונקס, שאוות היא מכנה "כלא", לאחת משתי שמורות פילים גדולות. "הפי מדוכאת ומתוסבכת", אמר סטיבן וייז, מייסד הארגון בראיון לניו יורק טיימס.

גן חיות ברונקס. רויטרס
לא מוסיף עוד פילים. גם החיות ברונקס/רויטרס

החברה לשימור חיי בר, שמפעילה את גן החיות ברונקס, דחתה את הטיעונים של וייז לגבי הפי. "מקצוענים בעלי ניסיון של שנים מטפלים בה טוב והיא יצרה יתם קשר", אמר הארגון בהצהרה והוסיף כי התביעה היא "ניצול בוטה".

הפי מוחזקת במחלקת אסיה הפראית בגן החיות. היא ופילה אסייתית נוספת בשם פטי חיות באזור בשטח 8 מ"ר שמופרד בגדר שסביבה עצים. היא נולדה בתחילת שנות ה-70 ככל הנראה בתאילנד ונלכדה בגיל צעיר. היא הובאה לארצות הברית, שם מצאה את עצמה בפינת ליטוף בגן חיות בפלורידה עם שישה פילים נוספים, שכל אחד קיבל שם של אחד מגמדיה של שלגיה.

גן חיות ברונקס קנה אותה ואת הפילה גראמפי, ב-1977. השתיים חיו בתחילה עם פילה מבוגרת יותר בשם טאס בבית הפילים. הפילות למדו לעשות טריקים, הרכיבו ילדים וביצעו הופעות בתחפושות בסופי השבוע, כגון משחק כדורגל עם שחקני פוטבול או לוחמי אש.

הפילות הועברו בסופו של דבר לאזור אסיה הפראית, בשל לחצים כבדים מצד תנועת זכויות החיות. טאס מתה ב-2002. כמה חודשים לאחר מכן, פטי ופילה בשם מקסין, תקפו את גראמפי והיא מתה גם כן. הצוות היה צריך להרחיק את הפי מאותן פילות.

ב-2006 פילה צעירה בשם סמי הובאה כדי לשמש חברה להפי, אך גם היא מתה לאחר זמן קצר. גן החיות החליט לא להוסיף עוד פילים, והתמקד בסיוע לחיות נכחדות בטבע. הפי נותרה לבדה מצד אחד של הגדר לאחר פשטי מתה, כשבצד השני מקסין. צוות גן החיות טוען שהפי אינה מבודדת וכי היא ופטי מסוגלות לגעת אחת בשנייה באמצעות החדק שלהן ולהריח אחת את השנייה.

"זכות בסיסית לחירות"

הפי נהפכה לסמל של זכויות אדם. ב-2018 בית המשפט לערעורים דחה צו הביאס קורפוס של ארגונו של ויייז בשמן של שתי שימפנזים. יוג'ין פאהי, שופט בזמנו בבית המשפט, דחה את הבקשה אך כתב כי "הסוגיה מציבה דילמה עמוקה לגבי אתיקה ומדיניות שדורשת את תשומת לבנו. השאלה אם לחיה לא אנושית יש זכות בסיסית לחירות שמוגנת על ידי הביאס קורפוס היא עמוקה ובעלת השלכות ארוכות טווח. בסופו של דבר לא נוכל להתעלם ממנה", הוא כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully