וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה דנה על ביטול העמדה לדין בגין העלבת שוטרים - וסירבה לראות סרטון עם קללות

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 14:36

בסרטון שביקש להציג המפכ"ל נראים תיעודים ממקרים שונים בהם מוטחות לעבר שוטרים קללות והשמצות. "אם הייתם רואים את הסרטון הייתם חווים את מה שחווים שוטרים יום-יום", האשים. יו"ר הוועדה אמר בתגובה: "אני מרגיש לא בנוח שהמפכ"ל מציג עמדה שלא עולה בקנה אחד עם הממשלה"

בווידאו: תיעוד האלימות המילולית בה נתקלים שוטרים כפי שהוצג בידי המשטרה/צילום: דוברות המשטרה

המפכ"ל יעקב שבתאי השתתף הבוקר (רביעי) בדיון ועדת החוקה בכנסת על ביטול סעיף המאפשר העמדה לדין בגין העלבת עובד ציבור - וסורב כשביקש להציג סרטון המציג קריאות בוטות.

בסרטון, שהפיצה המשטרה לכלי התקשורת לאחר סירוב הוועדה, נראים תיעודים ממקרים שונים בהם השוטרים מבצעים את עבודתם - ומוטחות לעברם קללות והשמצות. "לצערנו בוועדה סרבו להציג את הסרטון בטענה שזהו סרטון קשה עם אמירות קשות ובוטות שלא ראוי שיוצג בכנסת, אך חשוב לומר שזה מה שחווים יום יום שוטרי ישראל", נמסר. "במשטרה ניסו להמחיש ככל שניתן את הנושא לבאי הכנסת, ואי-הקרנת הסרטון פוגע במאמץ הזה".

הצעת החוק קודמה בתמיכה ממשלתית בהסכמה עם משרד המשפטים והמשרד לביטחון הפנים. היא עברה פה אחד בוועדת השרים לחקיקה וגם בקריאה טרומית. עם זאת, לפי נתוני המשרד לביטחון הפנים, בשנת 2021 הורשע אדם אחד בלבד בעבירה זו.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, מצעד הגאווה, ירושלים, 2 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"ומדובר על כבודם של מגיני העם". שבתאי/פלאש 90, יונתן זינדל

"היו פה הרבה דיונים מאוד חשובים, ולכל הדיונים האלו הגיעה צמרת המשטרה וקצינים בכירים שידעו לתת את התשובות הנכונות בצורה הכי מקצועית והכי ראויה", אמר המפכ"ל לוועדה. "לדיון הזה החלטתי להגיע מאחר ומדובר על כבודם של מגיני העם. תמונה אחת שווה אלף מילים, ואם הייתם רואים את הסרטון שרצינו להציג הייתם חווים את מה שחווים שוטרי משטרת ישראל ביום-יום במאות מקרים של העלבה שאני לא חושב שאף אחד מהיושבים פה היה מוכן שיפנו אליו או למי שיש לו ילדים שמשרתים במשטרה או בכל שירות ציבורי, בצורה הזאת".

"לא יהיה פה אחד שיישאר אדיש לסרטון עם אמירות גזעניות לגבי כל המשרתים את הציבור במדינת ישראל באשר הוא", הוסיף. "הסרטון היה ממחיש בצורה אחרת לגמרי ואין טוב ממראה עיניים שרואים את אותו אדם שמעליב, עולז ומשפיל את אותו משרת ציבור שבא לעשות את עבודתו על מנת שכולנו נהיה פה בבטחה. אני מייצג את משטרת ישראל, זה תפקידי לעמוד בחזית השוטרים ולהביע את עמדתי לגבי הנושא של החוק הזה. אני פה על דעתו של השר הממונה. אני מדבר בשם השוטרים אבל בטוח שגם הרופאים והשופטים והמורים והעו"סים, יש להם נגיעה לא קטנה להתמודדות היומיומית עם האנשים שחושבים שהם יכולים ללמד אותנו איך נעשה את תפקידנו".

עוד בוואלה!

מתי מותר להגיד בן זונה לשוטר והיכן עובר הגבול של חופש הביטוי?

לכתבה המלאה
גלעד קריב, מפלגת העבודה. ראובן קסטרו
"הייתי שמח להתייצבות של דרג כל כך בכיר לדיונים נוספים". ח"כ קריב/ראובן קסטרו

ח"כ גבי לסקי, יוזמת המהלך, תקפה את המפכ"ל על דבריו. "היו פה דיונים מורכבים והמפכ"ל לא מצא לנכון להגיע", אמרה. "אתמול היה דיון בוועדה לביטחון הפנים על אלימות שוטרים נגד אזרחים שומרי חוק והמפכ"ל לא טרח להגיע לשם. אבל טוב שהמפכ"ל נמצא פה היום בדיון שקשור לשוטרים. הצעת החוק שלי היא לא רק שלי, היא הונחה לפני למעלה מ-20 שנה על ידי ח"כים מכל סיעות הבית. נודלמן, סמוטריץ, ניסים זאב, זהבה גלאון, שר המשפטים דהיום גדעון סער ועוד. כל זה מדוע? כי חשוב להגן על עובדי הציבור, אבל הטענה היא שהסעיף הזה אנכרוניסטי, שמהווה הגנה מדומה על עובדי הציבור".

חברי כנסת מהאופוזיציה, ובהם ח"כ שמחה רוטמן וח"כ איתמר בן גביר, הביעו תמיכה בביטול הסעיף ואת התנגדותם לטענות המפכ"ל. "אנו מעריכים מאוד את עבודת המשטרה, בכל הזדמנות אנחנו מעלים את זה", אמר ח"כ אורי מקלב. "אך יש גם ביקורת, כי אנחנו חושבים שאתם רוצים לתקן - אך לא תמיד יש אוזן קשבת לביקורת על המשטרה".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב מתח אף הוא ביקורת על המפכ"ל. "הייתי שמח להתייצבות של דרג כל כך בכיר של משטרת ישראל לדיונים נוספים של ועדת החוקה שעסקו במשטרת ישראל", אמר. "יש בעיניי טעם לתהייה מדוע בפרשות אחרות, משמעותיות מאוד, לא הייתה התייצבות של צמרת המשטרה. נשמע את דבריך, אך אני מרגיש לא בנוח שהמפכ"ל מציג עמדה שלא עונה בקנה אחד עם ממשלת ישראל ביחס לחקיקה. הדיון הזה היה צריך להתנהל בתוך הרשות המבצעת בשלב הבאת הצעת החוק לוועדת השרים לחקיקה. הייתה זכות לשרים, לכל שר לפני הקריאה הטרומית לבקש ערר. כך הוא סדר הדברים התקין בין הרשויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully