וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה: מטוס ונצואלי קורקע, הצוות עבר חיפוש - מה הקשר לאיראן?

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 15:09

מטוס התובלה הוונצואלי, שהיה שייך לחברת תעופה איראנית בעבר, תקוע בנמל התעופה הבינלאומי בבואנוס איירס מאז ה-6 ביוני, לאחר שפורוגואי ואורוגוואי התריעו שיש בו משהו חשוד. צוות המטוס כולל איראנים, החשודים בקשרים למשמרות המהפכה

שופט פדרלי בבואנוס איירס הורה אתמול (שלישי) על פשיטה במלון פלאזה מחוץ לעיר. שוטרים ביצעו חיפוש במלון שבו שוהה צוות ונצואלי ואיראני של מטוס תובלה ונצואלי שתקוע בנמל התעופה הבינלאומי הגדול בבואנוס איירס כבר יותר משבוע.

השופט קבע אחרי החיפוש, שעליו הורה בשל חשד שלאנשי הצוות יש לקשרים אפשריים לפעולות טרור איראניות, כי הצוות של מטוס התובלה הוונצואלי לא יעזוב את ארגנטינה. בנוסף, טביעות האצבעות של הצוות נלקחו ודרכוניהם הוחרמו.

אניבל פרננדז, שר הביטחון של ארגנטינה, אמר ביום שני כי יש בידיו מידע שקיבל מ"ארגונים זרים" שלפיו, לחלק מאנשי הצוות עשויים להיות קשרים למשמרות המהפכה. בדיקה שגרתית מצאה כי "צוות המטוס היה גדול ממה שנמסר באופן רשמי", אמר פרננדז לרדיו פרפיל ביום שני. "העניין נמצא תחת חקירה", הוא הוסיף. צוות המטוס כולל 14 אזרחים מוונצואלה וחמישה איראנים.

ממשלות פרגוואי ואורוגואי היו אלה שהתריעו בפני ממשלת ארגנטינה שיש צוות איראני במטוס התובלה בואינג747-300 , המופעל על ידי חברת אמטרסור מוונצואלה. המודיעין של פרגוואי הבחין ב-13 במאי בטיסה מהמדינה לארובה, עם צוות של 18 אנשים מוונצואלה ואיראן, שנשא עליו סיגריות בשווי 755 אלף דולר לנמל תעופה בסיודד דל אסטה.

ב-6 ביוני המטוס המריא ממקסיקו ונחת בקורדובה בארגנטינה. ב-8 ביוני הוא ניסה להמשיך לאורוגואי השכנה, אך הכניסה נאסרה עליו והוא שב לאסייסה (Ezeiza), ונחת בנמל התעופה הבינלאומי מיניסטרו פיסטריני. "ההחלטה לא להכניס את המטוס התקבלה על בסיס מידע ממשרד הפנים. לא אישרנו לו כניסה לחלל האווירי שלנו", הסביר שר הביטחון של אורוגואי חביאר גרסיה.

מטוס של חברת "מהאן איירליינס". רויטרס
מטוס של חברת התעופה מהאן אייר האיראנית/רויטרס

על פי דיווחים, טייס מטוס התובלה הוא קולאמרזה קאסמי אבס, ככל הנראה, בעל מניות וחבר בדירקטוריון ומנכ"ל חברת התעופה Qeshm Fars Air, שבה השתמש ארגון משמרות המהפכה כדי להעביר נשק וציוד צבאי לסוריה במהלך מלחמת האזרחים. השם שלו תואם גם את שמו של קצין לשעבר במשמרות המהפכה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
איש משמרות המהפכה בטהראן, איראן, 30 בדצמבר 2021. רויטרס
דגל של משמרות המהפכה/רויטרס

ההחלטה על החרמת הדרכונים של צוות המטוס התקבלה לאחר תלונה שהגיש ארגון "משלחת של המוסדות היהודיים בארגנטינה" ( DAIA), המייצג את הקהילה היהודית של ארגנטינה, שביקש להיכלל כתובע בחקירה של הרשויות משום שעל פי הדיווחים, כמה איראנים שהיו על המטוס מעורבים ברמה כלשהי בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה AMIA .

פיגוע התאבדות שאירע בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה, ב-18 ביולי 1994 גבה את חייהם של 85 איש ו- 330 נפצעו. הפיגוע היה אחד משני פיגועים שהתבצעו בארגנטינה בשנות ה-90 נגד מטרות ישראליות ויהודיות, ונחשב לאחד הפיגועים הקשים ביותר שבוצעו על אדמת ארגנטינה. ארגון חיזבאללה, אף שלא קיבל אחריות לפיגוע, טען כי הוא בוצע בתגובה לחיסולו של עבאס מוסאווי בידי צה"ל בפברואר 1992.

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בקראקס, 8 בדצמבר 2020. רויטרס
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו/רויטרס

מטוס הבואינג שהיה בבעלות של מאהן אייר האיראנית נמכר לחברת אמטרסור לפני כשנה. מהאן אייר חשודה על ידי ארצות הברית באספקת שירותים לארגוני טרור, ובעיקר נשק, ציוד צבאי, כסף ואנשים לחיזבאללה ולמשמרות המהפכה.

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גווידו אמר כי מדורו "פתח את דלתות המדינה לאוטוריטריזם גלובלי ולארגוני הטרור שלו", לכם תמיכה בדיקטטורה בוונצואלה היא "גם תמיכה בטרור", הוא הוסיף. "מה שקרה עם המטוס שקורקע בארגנטינה צריך לשמש פעמון אזהרה לדמוקרטיות של העולן", הוא אמר.

איראן אמרה מנגד כי הפעולות של ארגנטינה הן חלק מקמפיין "תעמולה" נגד טהראן על רקע מתיחות בין המערב לגבי הסכם הגרעין מ-2015. דובר משרד החוץ האיראני סעיד ח'טיבזאדה אמר לכתבים כי קרקעו המטוס הוא חלק מהמאמצים ל"גרום לתחושה של אי ביטחון". המטוס נמכר על ידי חברת התעופה האיראנית מהאן אייר לחברה הוונצואלית בשנה שעברה, הוא הוסיף.

"השבועות האחרונים היו מלאים בתעמולה, במלחמת מלים שרוצה להסתנן למוח ולשלווה של האנשים...החדשות האלה הן חלק מזה", אמר ח'טיבזאדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully