וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי מאיים על בריטניה בשל חוק ברקזיט חדש בצפון אירלנד

עודכן לאחרונה: 14.6.2022 / 12:16

הממשלה הבריטית רוצה ליצור "שביל ירוק" שכולל פחות בדיקות למי שמוכר סחורות לצפון אירלנד ו"שביל אדום" שבו הבדיקות יישארו ללא שינוי בעבור סחורות שיעדן הוא מדינות האיחוד

האיחוד האירופי צפוי לפתוח בהליך משפטי נגד בריטניה לאחר ששרים בממשלה טענו כי פרצה בחוק איפשרה את ביטול תקנים ובדיקות שנקבעו במסגרת הסכם הברקזיט בנוגע לגבול עם צפון אירלנד, כך דיווחה היום (שלישי) התקשורת הבריטית.

הממשלה הבריטית הודתה במפתיע כי חוק הפרוטוקול החדש של צפון אירלנד שלה אינו ממלא את ההתחייבויות שלו במסגרת החוק הבינלאומי. היא הצדיקה את הצעד באמצעות שימוש בעקרון שנקרא "דוקטרינת הכרח", וטענה כי הפרוטוקול הקיים גורם "נזק" לחברה ולפוליטיקה בצפון אירלנד משום שהוא מהווה איום על הסכם יום שישי הטוב.

שלטים נגד הברקזיט מחוץ לדאונינג 10 בלונדון 24 בדצבמר 2020. רויטרס
מחאה נגד הברקזיט 2020/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתעקש כי השינויים בחקיקה הם "שוליים" ומטרתם להקל על שיבושי הסחר בין צפון אירלנד לשאר בריטניה. תוכן החוק פורסם אתמול (שני).

אך האיחוד האירופי טוען כי תתנגד משפטית להפרה של הפרוטוקול הקיים ומרבית חברי הפרלמנט של צפון אירלנד מאשימים את ג'ונסון בחוסר אחריות ופזיזות בשל ערעור הסכם יום שישי הטוב.

במסגרת החוק החדש שמציעה בריטניה, שצפוי להיתקל בהתנגדות בפרלמנט, הממשלה תבטל את הבדיקות של חברות שמוכרות סחורות מבריטניה לצפון אירלנד במקום לאיחוד האירופי. במקום זאת, הממשלה רוצה ליצור "שביל ירוק" שכולל פחות בדיקות לאלה שמוכרים סחורות לצפון אירלנד ו"שביל אדום" שבו הבדיקות יישארו על כנן בעבור סחורות שיעדן הוא מדינות האיחוד.

באופן כזה, חברות בבריטניה שמייצאות לצפון אירלנד יוכלו לבחור בין ציות לתקנים של האיחוד או של בריטניה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפגישה עם שליט עומאן, לונדון, 16 בדצמבר 2021. רויטרס
מפר את החוק הבינלאומי. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון/רויטרס

אמצעים נוספים כוללים יישור קו של הטבות המס ומדיניות ההוצאה הציבורית בצפון אירלנד עם שאר בריטניה, ושינוי של הפיקוח על סכסוכי סחר כך שיוכלו להיפתר על ידי שופט עצמאי לעומת בית המשפט לצדק של האיחוד - סעיף שמקדמים אירוסקפטים שמרנים.

נציב הברקזיט של האיחוד האירופי מרוש שפצ'וביץ', ביקר את הצעד ואיים לתבוע את השרים. "הנציבות שוקלת להמשיך עם הליך הפרת החוק נגד בריטניה שנפתח במרץ 2021. השענו את הפעולה בספטמבר 2021 ברוח שיתוף הפעולה כדי ליצור חלל לפתרונות משותפים. הצעדים החד צדדיים של בריטניה נוגדים ישירות את רוח הדברים".

תומאס ביירן, השר האירי לעניינים אירופים, אמר ל-LBC, כי לחוק החדש "יהיו השלכות". "אם לא תעצור באדום, תיענש, אם תפר את החוק, תיענש", הוא אמר. "יהיו השלכות לבריטניה אך אנחנו לא רוצים שזה יקרה. אנחנו רוצים שיימצא פתרון בין שני הצדדים כדי לשפר את צפון אירלנד".

רוב חברי הפרלמנט הצפון אירי אמרו לג'ונסון אתמול כי לא יתמכו בצעד משום שהוא "סותר את הרצונות של מרבית האנשים בצפון אירלנד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully