וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היום אפשר להבין מה היה בחדרי חדרים": ערב עיון לרגל 40 שנה למלחמת לבנון הראשונה

עודכן לאחרונה: 13.6.2022 / 20:41

במרכז הערב, שמתקיים במכללה האקדמית תל-חי, יעמוד ספר המשחזר באמצעות מסמכים שמתפרסמים לראשונה את השיקולים שהובילו למלחמה | ישיר

הערב (שני) נערך במכללה האקדמית תל-חי ערב עיון לרגל 40 שנה למלחמת לבנון הראשונה, מלחמת שלום הגליל, בהשתתפות חוקרים ואישים בכירים במערכת המדינית והצבאים בישראל.

מארגן הכנס פרופ' אמיר גולדשטיין, מהמכללה האקדמית תל-חי, יפתח את הערב בהערות על מנחם בגין במלחמות ישראל מ-1948 ועד ליום הכיפורים. במרכז הערב יעמוד ספר שיצא לאור בימים אלו, המשחזר באמצעות מסמכים שמתפרסמים לראשונה את דרכה של ישראל למלחמה ואת השיקולים ותהליכי קבלת ההחלטות של המנהיגות הישראלית. מחבר הספר ד"ר יגאל קיפניס בילה זמן רב בארכיונים בארץ ומחוצה לה והרצאתו תעמוד במרכז הערב.

כוחות צה"ל במלחמת לבנון הראשונה. ראובן קסטרו
"40 שנה הן כברת זמן שמאפשרת להתבונן מפרספקטיבה על המלחמה הזו"/ראובן קסטרו

אחת הסוגיות שד"ר קיפניס יבחן בהרצאתו הייתה מעורבותו של ראש הממשלה מנחם בגין בתכנון המלחמה ובקבלת ההחלטות במהלכה. קיפניס מראה בספרו שבגין היה מודע לתוכניות של שר הביטחון שרון ושל צה"ל, בזמן אמת, וראה במלחמה הזדמנות אסטרטגית עבור ישראל. הייתה זו הפעם הראשונה שבה בגין ניהל מלחמה כמנהיג, לאחר שנים ארוכות שבהן הוא היה באופוזיציה.

"ארבעים שנה חלפו מפרוץ 'מבצע שלום הגליל' - השם שהעניקה הממשלה לפעולה בה החל צה"ל בלבנון", אמר פרופ' אמיר גולדשטיין, "ארבעים שנה הם כבר כברת זמן שמאפשרת להתבונן מפרספקטיבה על המלחמה הזו. המקורות הארכיונים בחלקם עוד חסויים אבל עוד ועוד מסמכים נפתחים לעיונם של החוקרים ומאפשרים להבין את מה שדובר, תוכנן ונדון בחדרי חדרים של מקבלי ההחלטות".

פינוי פצועים במלחמת לבנון הראשונה. דובר צה"ל
פינוי פצועים במלחמת לבנון הראשונה/דובר צה"ל

דן מרידור, שכיהן באותה התקופה כמזכיר הממשלה, סיפר כי "כשיצאו למבצע ההחלטה היתה 40 ק"מ בלבד. וככה אושר מבצע ועוד מבצע. הייתה טענה שבתוך המלחמה ידעו שהתכנית היא גדולה יותר ובגין שיקר. האחריות עליו היתה גדולה. כמות ההרוגים הדאיגה אותו. היו הפגנות ליד ביתו. היו אם כך תכניות להגיע רחוק, אך זו לא היתה הכוונה כשנפתחה המלחמה. בגין לא שיקר. הוא היה ראש הממשלה ולקח אחריות".

"כשמדברים על מלחמת הלבנון מדברים על כישלון. אני חושב שהשגנו הרתעה אוירית", אמר אלוף דוד עברי, שהיה מפקד חיל האויר בזמן המלחמה. " הסורים הפסיקו לקנות מטוסים והתחילו לקנות סקאדים והחלו לחמש אותם בראשים כימים. היו גם טעויות ולמדנו הרבה ממלחמת יום הכיפורים, אבל המלחמה היתה מוצדקת. הצפון היה במצב לא טוב"

בנוסף, בערב השתתפו כמה מבעלי התפקידים שנמצאו ב-1982 במוקדי קבלת ההחלטות ובמרכזי הביצוע של מדיניות הממשלה: השר לשעבר דן מרידור שהיה מזכיר ממשלתו של מנחם בגין בתקופת המלחמה. סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף (מיל') דוד עברי שפיקד על חיל האוויר לפני המלחמה ובמהלכה ואלוף (מיל') אורי שגיא שכיהן ב-1982 כראש חטיבת המבצעים בצה"ל.

הזווית של קריית שמונה ויישובי הצפון ביחס לפרשת לבנון תוצג על ידי חברת הוועד המנהל של המכללה האקדמית תל-חי, גב' לאה ארליך, מנהלת בית הספר תל-חי בקריית שמונה ומי שהייתה אחראית במשך עשרות שנים לטיפול בתושבים ברובע א' בקריית שמונה, בעת ההתמודדות הביטחונית. המפגש יתקיים באולם זרנגין, קמפוס לוואן (מזרח), הכנס פתוח לקהל הרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully