וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה צפויה להציג חוק שיציב אותה על מסלול עימות עם האיחוד

עודכן לאחרונה: 13.6.2022 / 15:51

רה"מ בוריס ג'ונסון מקדם חקיקה שתאפשר לבריטניה להתעלם מהפרוטוקול שקובע כיצד מתנהל הסחר מול צפון אירלנד, לאחר התנתקות הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי - חקיקה שהמבקרים טוענים כי יפר את החוק הבינלאומי

בריטניה תציג היום (שני) חקיקה שתבטל חלקים מהסכם הברקזיט עם האיחוד האירופי - וככל הנראה תעורר מתיחות בין שני הצדדים.

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מקדם מהלך חוקי שיאפשר לבריטניה להתעלם מהפרוטוקול שקובע כיצד מתנהל הסחר מול צפון אירלנד לאחר התנתקות הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי, כולל ביטול בדיקות שנדרשות על ידי האיחוד כדי לשמור על גבול פתוח בינה לבין דרום אירלנד, שעדיין חברה באיחוד.

ג'ונסון התחייב להמשיך בתוכנית ואמר כי אלה צעדים "שוליים יחסית" שנדרשים כדי לשפר את הסחר ולפשט את הביורוקרטיה.

מפגינים מוחים נגד הפרוטוקול של צפון אירלנד בהסכם הברקזיט בעיירה פורטדאון, צפון אירלנד, 5 ביוני 2021. רויטרס
הפגנה נגד פרוטוקול צפון אירלנד/רויטרס

מפלגות האופוזיציה בבריטניה, כולל כמה שמרנים, טוענים כי התוכנית לאפשר לבריטניה להתעלם חד צדדית ממרבית הפרוטוקול תהיה הפרה של החוק הבינלאומי.

פרוטוקול צפון אירלנד שנוסח מול בריסל במגעים על פרישת בריטניה מהאיחוד, נועד למנוע גבול קשיח בין צפון-אירלנד (חלק מהממלכה המאוחדת) לבין אירלנד (חלק מהאיחוד האירופי) אך מנגד לאפשר כנדרש פיקוח על סחורות, יבוא ויצוא ושמירת ריבונות הדדית. הפרוטוקול למעשה קובע איך יתנהל הסחר מול צפון אירלנד אחרי הסכם הברקזיט, שנכנס לתוקף לפני יותר משנה.

המתיחות בין האיחוד לבריטניה גואה בחודשים האחרונים לאחר שלונדון האשימה את הגוש בגישה קשוחה מדי בנוגע למעבר סחורות בין בריטניה לצפון אירלנד. המצב באיזור עורר חששות בבירות אירופה, בארצות הברית, ובקרב מנהיגי עסקים.

החקיקה החדשה מגיעה בתקופה שבריטניה מתמודדת עם המצב הכלכלי החמור מזה עשורים, עם אינפלציה של 10% והאטה בצמיחה. לדברי ג'ונסון, שיח על מלחמת סחר מצד בריסל יהיה "תגובה מוגזמת ביותר".

בריטניה עוזבת את האיחוד האירופי

בווידאו: בריטניה עזבה רשמית את האיחוד האירופי/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בריטניה מאיימת מזה חודשים לבטל את הפרוטוקול. במסגרת החקיקה החדשה, לונדון צפויה להציג "ערוץ ירוק" לסחורות שעוברות מבריטניה רק לצפון אירלנד; לשנות את חוקי המס ולשים קץ למעמד של בית המשפט האירופי לצדק כבורר היחידי בסוגיות סחר. העברת החוק, שאותו תציג שרת החוץ ליז טרוס, עשויה להימשך שנה.

החקיקה, כמו הברקזיט, יצרה מחלוקת משפטית ופוליטית, כשתומכי היציאה מהאיחוד אומרים כי הוא אינו מרחיק לכת דיו, ואילו המבקרים טוענים כי הוא חותר תחת המעמד של לונדון בעולם. לדברי טרוס, לונדון עדיין פתוחה ל"פתרון שיושג במשא ומתן". מהנציבות האירופית נמסר כי פעולה חד צדדית כזאת תפגע באמון.

בריסל סבורה כי כל אתגר חד צדדי יפר את החוק הלאומי. היא עשויה לפתוח בפעולה משפטית או לבחון מחדש את התנאים של הסכם הסחר החופשי שעליו הסכימה עם בריטניה. גורמים רשמיים באיחוד אמרו כי אין לאפשר לבריטניה להצטרף לתוכנית מחקר בשם "הורייזון יורופ" עד שכל הסכסוכים, ובעיקר סוגיית צפון אירלנד, ייפתרו. דוברת בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי אמרה כי לא יהיה הסכם סחר בריטי-אמריקני אם לונדון תבטל את הפרוטוקול.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה. רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון/רויטרס

מנהיג מפלגת האופוזיציה קיר סטארמר אמר בתגובה כי החוק שיוצג היום יצמצם, ולא יגדיל, את הסיכויים להסכם עם האיחוד שישפר את הפרוטוקול.

"אני סבור שהתשובה היא לקבל את העובדה שיש כמה בעיות עם הדרך שבה הפרוטוקול פועל כיום אך שניתן לפתור אותן סביב שולן המשא ומתן עם נחישות ואמון. לרוע המזל, לראש הממשלה שלנו אין את התכונות האלה. חקיקה שמפרה את החוק הבינלאומי לא תפתור את הבעיות האלה ותפגע במשא ומתן, לפיכך הממשלה נעה בכיוון המלא נכון במקרה הזה".

שר החוץ של הרפובליקה של אירלנד, סיימון קובני, האשים את בריטניה בניסיון מכוון לעורר מתיחות עם האיחוד באמצעות החקיקה החדשה. מישל אוניל, מנהיגת מפלגת שין פיין בצפון אירלנד, אמרה כי הסכסוכים בתוך המפלגה השמרנית פגעים באזור. מיהאל מרטין, ראש הממשלה (טישך) של אירלנד, אמר כי ה"פרוטוקול הוא עניין רציני ביותר", בתגובה לאמירה של ג'ונסון כי מדובר ב"צעדים שוליים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully