וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השימוע השני על התקיפה בגבעת הקפיטול: "טראמפ התנתק מהמציאות"

עודכן לאחרונה: 13.6.2022 / 20:57

בשימוע השני של הוועדה המיוחדת של בית הנבחרים לחקירת המתקפה על גבע הקפיטול, אמר התובע הכללי לשעבר, ויליאם בר, כי האמין שהנשיא לשעבר שגה באשליות כשהתעקש להמשיך לקדם את הטענות השקריות לגבי הונאת בחירות

השימוע השני של ועדת בית הנבחרים האמריקני, שחוקרת את ההסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, התמקד היום (שני) בהתעקשות של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כי תבוסתו בבחירות בנובמבר 2020 היתה תוצאה של הונאה נרחבת - האשמה לא מבוססת שנודעת כיום כ"שקר הגדול".

התובע הכללי לשעבר, ויליאם בר, אמר היום בשימוע בעדות מוקלטת כי טענות לגבי הונאת בחירות נרחבת היו שטויות. לדבריו, הוא האמין שהנשיא שגה באשליות כשהתעקש להמשיך לקדם את הטענות השקריות לגבי הונאה נרחבת, שלדבריו, חזר ואמר לו שהוא לא מבוססת.

"הוא התנתק מהמציאות אם הוא באמת מאמין לדברים האלה", אמר בר לפאנל. "מעולם לא היה עניין בעובדות האמיתיות".

התובע הכללי של ארצות הברית וויליאם בר במיזורי, 15 באוקטובר 2020. רויטרס
"טראמפ שגה באשליות". התובע הכללי לשעבר ויליאם בר/רויטרס

עוד העיד בשימוע באמצעות וידאו, ביל סטפיין, יו"ר הקמפיין של טראמפ, שלדבריו, אמר לבוס שלו שאין לו שום בסיס להכריז ניצחון בליל הבחירות. אך טראמפ התעקש לעשות כך. "טראמפ חשב שאני טועה. הוא אמר לי כך", אמר סטפיין.

הפאנל לאחר מכן הציג כיצד השקר הראשוני של טראמפ פתח את הדלת לעוד שקרים לגבי הונאת בחירות, שהלכו והחריפו. בשלב מסוים בעדות שלו, בר לא הצליח להתאפק מלצחוק לשמע הטעות האבסורדיות של טראמפ, שכללו קבלני ביטחון באיטליה שהשתמשו בלוויינים כדי לשנות את ההצבעה ומזימה שאירגן נשיא ונצואלה לשעבר הוגו צ'אבס, שמת ב-2013.

"ג'וליאני היה שיכור"

הפאנל הראה כי מאבק כוחות התעורר לאחר הבחירות בין הגורמים השונים בקמפיין של טראמפ, הבית הלבן ומשרד המשפטים - שחזרו ואמרו לטראמפ כי אין ראיות להונאה נרחבת - לבין דמויות חיצוניות, כולל עורך דינו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני, שתדלק את הטענות חסרות הבסיס.

בליל הבחירות, במקום להקשיב לאזהרה של סטפיין, טראמפ בחר להקשיב לעצה של "רודי ג'וליאני שהיה ככל הנראה שיכור" והכריז ניצחון, אמרה חברת הקונגרס ליז צ'ייני, רפובליקנית וסגנית יו"ר הוועדה המיוחדת לחקירת אירועי ה-6 בינואר 2021. סטפיין אמר כי היו שני צוותים בפועל שייעצו לטראמפ. הצוות שלו היה "הצוות הנורמלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ליז צ'ייני ובני תומפסון, השימוע הראשון של הוועדה המיוחדת למתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. 10 ביוני 2022. רויטרס
יו"ר הוועדה בני תומפסון וסגניתו ליז צ'ייני/רויטרס

הוועדה טענה כי טראמפ השתמש בשקר של גניבת בחירות כדי לגייס מאות מיליוני דולרים מהתורמים שלו, ולהונות את תומכיו כך שיגיעו לגבעת הקפיטול. הוועדה הציגה ראיות לא היתה "קרן הגנת בחירות", לקמפיין של טראמפ, אף שהקמפיין גייס מיליוני דולרים בתרומות בעבור הקרן הזאת. "השקר הגדול היה עבודה בעיניים" אמרה חברת הקונגרס זואי לופגרן, דמוקרטית מקליפורניה, שהובילה את השימוע.

עוד העיד כריס סטיירוולט, העורך הפוליטי לשעבר של "פוקס ניוז", שהגיע באופן פיזי לשימוע ותיאר את הניתוח שלו שתוצאותיו היו שטראמפ הפסיד בליל הבחירות. עוד הופיע ביונג "בייג'יי" פאק, תובע לשעבר באטלנטה, שהתפטר בפתאומיות לאחר שסרב לומר שהונאת בחירות נרחבת אירעה במדינת ג'ורג'יה. "הטענות של ג'וליאני היו שקריות", הוא אמר.

רודי ג'וליאני, עורך דינו של דונלד טראמפ, בעצרת בסמוך לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
עורך הדין של דונלד טראמפ, רודי ג'וליאני/רויטרס

זה השימוע הציבורי השני מתוך שישה שימועים שייערכו החודש, ובהם ידון הפאנל בממצאים ראשוניים של חקירה בת שנה לגבי ארועי ה-6 בינואר, כשאלפי תומכי טראמפ הסתערו על גבעת הקפיטול וחדרו לבניין, בזמן שסגן הנשיא דאז מייק פנס והמחוקקים התכנסו כדי לאשר את התבוסה של טראמפ ואת הניצחון של ג'ו ביידן.

השימוע היום בא בעקבות השימוע הראשון שנערך ביום חמישי בשעת השיא, ובו צפו 20 מיליון אמריקנים. באותו שימוע הוצגו עדויות של בעלי בריתו של טראמפ - ובהם בתו איוונקה - שדחו את טענותיו השקריות לגבי הונאת בחירות.

ארבעה אנשים מתו ביום המתקפה, אחד נורה על ידי המשטרה והשאר בנסיבות טבעיות. כ-140 שוטרים נפצעו, ואחד מהם מת למחרת. בהמשך, ארבעה שוטרים נטלו את חייהם.

כ-850 אנשים נעצרו בגין פשעים הקשורים למתקפה, כולל יותר מ-250 שהואשמו בתקיפה או בשיבוש עבודתם של רשויות החוק. מתוכם, 90 הואשמו בנשיאת נשק קטלני או מסוכן ובגרימת פציעה גופנית משמעותית בשוטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully