וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טראמפ היה במרכז קנוניה נרחבת להשאיר אותו נשיא"

עודכן לאחרונה: 10.6.2022 / 11:19

עדויות ראיה וסרטונים חדשים הוצגו אמש בשימוע הציבורי הראשון של הוועדה המיוחדת לחקירת המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. הקהל השתנק כששמע שטראמפ אמר כי מגיע לסגנו, מייק פנס, "להיתלות"

הוועדה המיוחדת של בית הנבחרים האמריקני לחקירת המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, אמרה אמש (שישי) כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ היה במרכז קנוניה נרחבת להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות בנובמבר 2020, שהגיע לשיא ב"ניסיון להפיכה".

בעזרת עדויות מזעזעות חדשות על המתקפה החמורה ביותר בבניין הקונגרס מזה מאתיים שנה, הוועדה הטוותה בפירוט במשך יותר משעתיים את האיום החמור שהציבו פעולותיו של טראמפ בפני הדמוקרטיה האמריקנית אז וכיום.

"העם האמריקני ראוי לתשובות", אמר חבר הקונגרס וראש הוועדה בני תומפסון, דמוקרטי ממיסיסיפי. "הלילה, ובשבועות הבאים, נזכיר לכם את המציאות של אותו יום".

דונלד טראמפ בעצרת לפני המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת לפני המתקפה על גבעת הקפיטול 2021/רויטרס

תומפסון וליז צ'ייני, סגניתו ורפובליקנית מוויומינג, תיארו התנהלות "לא חוקתית" של נשיא לשעבר שממשיך למכור את השקר שהבחירות שבהן הפסיד לג'ו ביידן נגנבו ממנו - שקר שהיה מודע לו, לטענתם.

"כל האמריקנים צריכים לזכור את העובדה הזאת", אמרה צ'ייני. "בבוקר ה-6 בינואר, הכוונה של הנשיא דונלד טראמפ היתה להישאר נשיא של ארצות הברית למרות התוצאה החוקית של הבחירות ב-2020, ומתוך הפרה של המחויבות החוקתית שלו לוותר על השלטון".

המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, וושינגטון הבירה. רויטרס
המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

בשימוע הציגו סרטון שלא נראה קודם לכן מהמתקפה של תומכי טראמפ הקיצוניים שהסתערו על בניין הקפיטול כדי לעצור את אישור ניצחונו של ביידן. הפאנל הראה עדות לאלימות בשילוב עדויות חיות והצהרות מצולמות של כמה מבעלי הברית הקרובים ביותר של טראמפ ובני משפחתו, כולל התובע הכללי לשעבר ויליאם בר, איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר, והעוזר הוותיק של טראמפ, ג'ייסון מילר.

הקהל השתנק כשצ'ייני אמרה שטראמפ, לאחר שעודכן לגבי הקריאות של המפגינים לתלות את סגן הנשיא דאז מייק פנס, אמר לעוזריו כי אולי "זה מגיע" לפנס. עוד הוצג סרטון שבו בר אומר "שוב ושוב" לטראמפ כי "חד משמעית" הוא הפסיד בבחירות, והטענות לגבי גניבתן הן "שטויות". איוונקה טראמפ אמרה בראיון אמר כי "קיבלה" את דבריו של בר לגבי תוצאות הבחירות.

פינוי מייק פנס בעת המהומות בקפיטול, 11 פברואר 2021. רויטרס
סגן הנשיא מייק פנס מפונה במתקפה על גבעת הקפיטול/רויטרס

עוד נכללו בשימוע דברים של עד ראיה של ניק קווסטד, במאי סרטים תיעודיים בריטי שהתלווה לחבורה של חברי ארגון "הבנים הגאים" הימני הקיצוני שהסתערו על הבניין.

העידה גם קרוליין אדוארדס, שוטרת ממשטרת הקפיטול שתיארה את המתקפה כיצד כמה אנשים חמושים באלות ומחבטים תקפו אותה. לדבריה, היא נפלה מחוסרת הכרה על מדרגות הבניין ולאחר מכן כשהתאוששה, רצה לעזור לשוטרים המומים אחרים שניסו לעצור את המסתערים מפני חדירה לסנאט. "זה היה אזור מלחמה", היא אמרה. "זה היה טבח, זה היה כאוס". במתקפה נפצעו יותר ממאה שוטרים. תשעה אנשים נהרגו, כולל אישה שנורתה על ידי שוטר משטרת הקפיטול כשניסתה לחדור לאולם בית הנבחרים.

קרוליין אדוארדס, שוטרת ממשטרת הקפיטול, נפצעה במתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. רויטרס
שוטרת שנפצעה במתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021/רויטרס

הוועדה מורכבת משבעה דמוקרטים ושני רפובליקנים. ביידן, שנמצא בפסגת האמריקאיות בלוס אנג'לס, אמר לפני השימוע כי המתקפה על הקפיטול היתה "הפרה בוטה וברורה של החוקה. אמריקנים רבים יראו כעת לראשונה חלק מהפרטים", הוא הוסיף.

טראמפ מנגד, העלה פוסט ברשת החברתית שלו טרות סושיאל כי "ה-6 בינואר לא היה מחאהפשוטה, הוא ייצג את התנועה הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה שלנו שמטרתה להפוך את אמריקה לנהדרת שוב". השימועים יתחדשו ביום שני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully