וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מגיבה להחלטה נגדה בסבא"א בניתוק 27 מצלמות של פקחי האו"ם במתקני הגרעין

עודכן לאחרונה: 9.6.2022 / 16:31

ועידת הנגידים של 35 המדינות שבסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אימצה אתמול החלטה, שמותחת ביקורת על חוסר שיתוף הפעולה של איראן עם מפקחי הסוכנות. שתי המדינות שהתנגדו להחלטה היו סין ורוסיה

בווידאו: ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית מודיע שאיראן הסירה 27 מצלמות ממתקני הגרעין שלה/צילום: רויטרס

איראן מחריפה את מלחמת ראש בראש שהיא מנהלת עם המערב ועם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א, IAEA). המדינה האיסלאמית הודיעה לסוכנות כי היא מתכננת לנתק 27 מצלמות מעקב של סבא"א וציוד ניטור נוסף, כך אמר היום (חמישי) ראש הסוכנות רפאל גרוסי לוועידת הנגידים שלו, על פי דיפלומטים שנכחו בפגישה.

נראה כי איראן מגיבה לאימוץ ההחלטה אתמול של ועידת הנגידים של 35 המדינות שבארגון שמותחת ביקורת על חוסר שיתוף הפעולה של איראן עם מפקחי הסוכנות. איראן כבר הודיעה כי ניתקה שתי מצלמות לפני שההחלטה עברה. ההודעה על ניתוק 20 מצלמות נוספות עלולה לגרום נזק נוסף לאפשרות שהשיחות לגבי הסכם הגרעין בין איראן למעצמות מ-2015 יחודשו.

תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
מתקן הגרעין נתנז באיראן 2020/רויטרס

גרוסי הגיב להודעה ואמר כי איראן בפועל מסירה את כל ציוד הניטור הנוסף שהותקן במסגרת הסכם הגרעין מ-2015. הוא אמר גם כי נותרו שלושה-ארבעה שבועות לפני שיהיה בלתי אפשרי לחדש את ההסכם.

"אני חושב שזאת תהיה מהלומה פטלית לחידוש הסכם הגרעין", אמר גרוסי במסיבת עיתונאים. כשנשאל מה יקרה אם חלק מהציוד יוסר. לדבריו, לא ברור מה יקרה עם המידע שאספו המצלמות במשך יותר משנה, וכעת צפוי להישאר בידי איראן.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
פגישה בין יו"ר סבא"א רפאל גרוסי וראשי סוכנות הגרעין של איראן בטהראן, 25 באוגוסט 2020. רויטרס
פגישה בין ראש סבא"א לראשי סוכנות הגרעין של איראן, 2020/רויטרס

לאחר אימוץ ההחלטה אתמול, ארבע המעצמות המערביות, צרפת, גרמניה, בריטניה וארצות הברית, קראו לטהראן להגביר את שיתוף הפעולה שלה עם מפקחי הסוכנות "ללא עיכוב" כדי למנוע צעדים נוספים נגדה. איראן מתעקשת כי תוכנית הגרעין שלה היא למטרות אזרחיות ואילו המערב טוען כי טהראן מתקרבת לבניית פצצה גרעינית.

ועדת הנגידים של סבא"א הבעיה חשש כבד מכך שאיראן עדיין לא סיפקה הסברים אמינים למציאה של שרידי אורניום בשלושה מתקנים חשאיים שלה.

סבא"א יידעה גם את מדינות החברות לגבי דו"ח שהגיע לידי רויטרס, לפיו איראן החלה להתקין צבר של צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-6 במתקן התת קרקעי שלה להעשרת אורניום בנתנז. איראן דיווחה לסוכנות גם שהיא מתכננת להתקין עוד שני צברי צנטריפוגות מתקדמות.

"למרבה הצער, חלק מהנגידים לא קולטים את המצב הרגיש כרגע, ודוחפים ליוזמות שהתזמון שלהן לא מתאים. נראה כי השיחות בווינה לא לימדו אותם דבר: לחץ על איראן יגרום להסלמה", צייץ צוות המשימה של רוסיה לסבא"א לפני ההצבעה.

ב-2018, וושינגטון נסוגה מהסכם הגרעין מ-2015 תחת ממשל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, והטילה על איראן סנקציות מחודשות. טהרן הפרה כמה מהמגבלות שהולטו עליה במסגרת ההסכם, כולל העשרת אורניום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully