וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילבר: לנתניהו היה חשוב שיהיו גופי תקשורת שאוהדים אותו

עודכן לאחרונה: 7.6.2022 / 15:55

עד המדינה נחקר על ידי עורכת הדין המייצגת את מו"ל ידיעות נוני מוזס, ונשאל על המעורבות שלו ושל נתניהו בהטבות לישראל היום וערוץ 20. "לנתניהו היה חשוב שיהיו גופי תקשורת שאוהדים אותו". על יחסיו של רה"מ לשעבר לאנשי תקשורת: "עם עיתונאים הוא לא מנומס, הוא דורש"

בווידאו: היום האחרון לעדותו של שלמה פילבר בתיקי האלפים/מערכת וואלה!

בבית המשפט המחוזי בירושלים החל הבוקר (שלישי) היום האחרון לחקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, והוא נחקר הבוקר על ידי עו"ד נוית נגב, המייצגת את מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס בתיק 2000. בשבוע הבא הפרקליטות תתחיל בחקירה החוזרת של פילבר, בה תתמודד עם הפערים בין עדותו הראשית לתשובותיו לחקירות הסניגורים של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ, בעלי השליטה בקבוצת בזק-וואלה!.

דיון תיקי האלפים | עדותו של מומו פילבר. המחוזי, ירושלים 6 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
פילבר, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

נגב חקרה את פילבר בנוגע למעורבות שלו ושל נתניהו בשינוי תנאי הרשיון של ערוץ 20, שדרש את אישור מועצת הכבלים והלוויין.

בחקירה הנגדית של עו"ד חדד, המייצג את נתניהו, טען פילבר כי לנתניהו לא היתה סמכות בנוגע למועצות שתחת משרד התקשורת - מועצת הכבלים והלוויין, והרשות השניה לטלוויזיה ורדיו, כדי להסביר מדוע נוכחותו כמנכ"ל משרד התקשורת בפגישות של נתניהו עם משקיעים פוטנציאליים בשוק התקשורת, כמו ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, לא היתה משמעותית מבחינת חקיקה ורגולציה.

"היה חשוב לו שיהיו גופי תקשורת שאוהדים אותו ואוהדים את המדינה", אמר פילבר. "התמונה מאוד ברורה, רצינו לפתוח את השוק כדי לדברר את העמדות הפוליטיות שלו, של הליכוד, והמדינה".

נגב דייקה: זה לא עניין שלו כאדם פרטי

פילבר: לא לא, אחרת לא היתה התעסקות כזו בתקשורת. תקשורת היא אחד הכלים לקדם את האינטרסים שלו.

נגב: ערוץ 20 היה מקום נוח מבחינתכם, הוא התראיין שם לפני הבחירות. אני שואלת כמי שניהל את הקמפיין, היה שלב שנתניהו לא התראיין סביב הבחירות ואז שבר את ה--

פילבר: זה היה משהו נקודתי. אחרי שהוא גילה את עולם הרשתות החברתיות הוא כמעט ולא התראיין. היה עולה בערוצים שלו, אומר מה שהוא רוצה ויורד. מישהו ספר שמיום חמישי עד שלישי של הבחירות, הוא נתן 1,700 דקות של ראיונות. זה היה כל אחד מכלי התקשורת, התראיינו לערוץ 10, ערוץ 2, כל תחנת רדיו איזוטרית.

נגב: ערוץ 20 נמנה על כלי התקשורת הנוחים, יחד עם ישראל היום. לגבי ערוץ 20, אתה ער לזה שזה היה בניגוד לכללי הרשיון (הראיון של נתניהו, י"פ)

פילבר: כן, הוא חטף קנס, הליך של הפרה

נגב: לגבי הרשיון, זה תחת מועצת הכבלים והלוויין. המועצה פרסמה הזמנה להציג עמדות בנוגע לתיקון הרשיון של ערוץ 20 באוקטובר 2020, ולתקן את המונח מורשת ברשיון

פילבר הסכים: כדי לתת יותר חופש בלוח השידורים

"אם איבדת שליטה תגיד והבוס יעזור לך"

נגב הציגה הודעות סמס ששלח פילבר לניר חפץ, עם עדכונים בנוגע לשינוי הרשיון של ערוץ 20, וחפץ מודה לו על כך. "זה עדכון שהגיע לראש הממשלה?" שאלה נגב, ופילבר ביקש לדייק: "לניר חפץ, לאו דווקא לראש הממשלה. לניר חפץ היו אינטרסים אחרים. חפץ היה במעגל הקרוב של ראש הממשלה.
אני חס וחלילה, לכן אני נזהרתי מאד. לכן כשהוא לחץ אותי אמרתי לראש הממשלה שים לב אל תתערב. את העדכונים שלי לראש הממשלה אני נותן ישירות. אני הרחקתי אותו, הוא היה מעורב עם הפועל ירושלים ודברים אחרים, היו בחישות ואני רציתי שזה יהיה הכי נקי שיש".

נגב: אתה כותב לחפץ, לו"ז מוערך (לשינוי הרשיון, י"פ) תוספת חדשות עוד שלושה חודשים- אתה כותב בהקשר של ערוץ 20?

פילבר: כן זה מה שעודכנתי על ידי יפעת בן חי שגב. אני מעביר לו את המידע הזה

נגב: הוא כותב לך למה שלושה חודשים? אתה כותב שימוע, תגובות, ננסה לצמצם, עדיף להפתיע לטובה מאשר להבטיח, והיא הקריאה הודעה של חפץ "שיחת זירוז ממנו גם תעזור. רק להכניס להם תחושת דחיפות".

פילבר הסביר את ההודעה: הם (מועצת הכבלים והלוויין) היו איטיים, ולנו היתה תחושת דחיפות

נגב המשיכה ללחוץ עם הודעה נוספת מחפץ "אם איבדת שליטה תגיד והבוס יעזור לך"

פילבר: צריך להבין כמה ראשי המועצות עצמאיות. ליפעת בן חי שגב היה אירוע אחר של מלחמות הספורט, היא רצתה לטפל קודם בזה. היה בינינו שיח שיקדמו את זה

נגב הציגה הודעה נוספת מחפץ: קח אותה אל הבוס אחרי הפגישה עם ערוץ 20 שתשמע ממנו שזו מדיניות השר

פילבר ביקש לסייג את הדברים "את רואה שזה ניר, ואני דוחה אותו ואומר לו אני מסתדר לבד, תעזוב אותי".

נגב: קיבלת תחושה אחרת מנתניהו?

פילבר: "כשניר מעורב בזה היה אינטרס אישי שלו, הייתי זהיר לערב אותו בתהליך. נתניהו ואני רצינו שזה יקרה כמה שיותר מהר".

נגב הראתה כי לפי היומן של בן חי שגב, ביום של פגישה של בכירי משרד התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין בעניין ערוץ 20, נערכה פגישה עם נתניהו.

בנימין נתניהו בדיון תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 31 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"עם עיתונאים הוא לא מנומס, הוא דורש". נתניהו בדיון בתיקי האלפים/פלאש 90, יונתן זינדל

בין פילבר למוזס לא היה קשר ישיר, אך עו"ד נגב ביקשה לחקור אותו בנוגע לתצהיר שהוגש לוועדת הבחירות המרכזית בנושא "ישראל היום" בשנת 2015, שעו"ד עמית חדד הציג אתמול לפילבר.

התצהיר של פילבר, שבאותה תקופה היה מנהל מטה הבחירות של הליכוד הוגש במענה לעתירה של שחר בן מאיר מפברואר 2015 נגד הליכוד ונתניהו. נגב הקריאה מתוך התצהיר, בו נכתב בין היתר כי "לתנועת הליכוד ויו"ר תנועת הליכוד אין ולא היה כל קשר של שליטה או קשר ארגוני כלשהו עם 'ישראל היום', מערכת העיתון ועיתונאים שכותבים בו, שהיה בו להשפיע על שיקולי העריכה של העיתון או תכניו על הקמתו", וכן "לליכוד ומר נתניהו אין ולא הייתה זיקה כלשהיא להשפיע על התוכן של ישראל היום. העותר לא הביא ראייה כלשהיא לביסוס טענותיו".

נגב: בעתירה נטען להתקיימות של 3 פרמטרים של קשר בין הליכוד לישראל היום בין היתר נטען שלעיתון אין כל מודל כלכלי. אתה טענת כי בליכוד ונתניהו אין החזקה של מניות? כוונתך שאמרת "אין כל קשר בשליטה ואין כל קשר ארגוני", הכוונה היא במבחני חוק החברות?

פילבר: כן

נגב: הניסוח בתצהיר ניתן לפרשו בצורה רחבה יותר. "קשר מכל סוג שהוא", אבל זה ההסבר שלך?

פילבר: כן. הסוגייה עמדה בשיח הציבורי לפני כן ואחרי כן - הקשר בין הליכוד ונתניהו לישראל היום. התעלמתי מזה, חתמתי על זה כמנהל מטה הבחירות בליכוד. הייתי אחראי על התקציב. הסתכלתי על זה בהיבט מאוד צר שהעתירה מאיימת על התקציב. אם תתקבל העתירה יוכרו כל הפרסומים שישראל היום עושה כפרסומים אסורים, מיליונים שיירדו מהתקציב. לכן אני, כמנהל מטה הבחירות, ידעתי מה אנחנו מפרסמים ומה לא, ואיזה גופים. מהבחינה הזאת ישראל היום לא שונה מכל עיתון אחר. אין שום דבר נוסף במובן של ניהול שליטה מעבר לעיתון רגיל.

נגב: אני מנסה להבין את הכוונה מאחורי הדברים והתמונה העובדתית. לא אתה ניסחת את התצהיר?

פילבר: נכון. הוא נוסח על ידי משרד עורכי הדין של הליכוד ועבר עליו גם דוד שמרון. הסתמכתי בהכנת העתירה על המוניטין המקצועי של עורכי הדין שיש להם נסיון והיכרות.

נגב: לא שוחחת עם נתניהו לברר איתו את הפרטים

פילבר: זה היה עיקר החקירה, "איך אתה חותם בלי לדבר איתו?". ניסו לגלגל את זה לתצהיר שקר

נגב: ששמרון עבר על התצהיר אמרת שזה מספק?

פילבר: נכון

נגב: אמרת רוב הדברים מידיעה כללית שלך?

פילבר: נכון

פילבר: אני נחשף דרך הפרסומים את התוצאה הסופית. אני לא מכיר את ה"בישול של הנקניקיה בתוך המטבח".

נגב: אמרת "אני יכול להגיד לך שישראל היום מאד פרו נתניהו, והליכוד עשה כמעט כל מה שרצינו. הקו היה לטובתנו"

פילבר: נכון. בקרב שליטה בין הפרסונות העיתון "ישראל היום" הכריע בעד נתניהו לעומת מועמד אחר. גם בצד השני אנחנו מכירים טענות כאלו בין יאיר לפיד ובין בוז'י. לא ברמה שיפוטית, ברמה של המכניזם של איך עובדת המערכת הזו.

נגב: בעתירה הייתה טענה שלישראל היום יש קו מערכתי ברור בעד נתניהו שאסור לחרוג ממנו. את הטענה הזו שללת במפורש בתגובה, אמרתם שלעיתון יש תפיסה פוליטית.

פילבר: לא התערבנו באיך העיתון מנהל את עצמו. אף אחד לא ציפה ש-40 עמודי החדשות של העיתון יהיו כולם עם תמונות של נתניהו והליכוד, בסוף יש את האינטרס היומי שלך - אתה רוצה לתפוס נפח נכון, שהדברים ייראו יפה ומעבירים את המסר וזהו. כל השאר שהעיתון יעשה מה שהוא רוצה.

נגב: אבל ההבנה שלך שיש קו שמובנה על ידי הבעלים?

פילבר: כן, בסוף יש בעלים דומיננטי ורעייתו מעורבת, זו הייתה ההבנה. בסוף בכלי התקשורת הזה משפיע המו"ל, הוא מאד דומיננטי.

נגב: אמרת שיש יחסי חברות בין נתניהו לאדלסון?

פילבר: כן. בסעיף 20.

נגב: אמרת שלנתניהו יש שליטה סודית בישראל היום, אבל יש מצב שהוא משכנע את חבר שלו להקים עיתון ימני. לא שללת שנתניהו שכנע את אדלסון להקים עיתון ימני?

פילבר: הידיעה שלי לא ודאית, אבל השוויתי אותו לניסיון של בעלי הון להקים ערוצי טלוויזיה בישראל.

נגב: שללת בתצהיר קיום פגישות בין אדלסון ונתניהו?

פילבר: לא יודע על פגישות. סביר להניח שהיו.

נגב: אז התצהיר מבחינתך לא מבטא מפגשים?

פילבר: אני לא שולל קשר בין פוליטיקאים ואנשי תקשורת גם כאן.

"נתניהו לחץ לקדם את ערוץ 20"

נגב עברה לחקור את פילבר בנוגע לערוץ 20, כיום ערוץ 14. "אנחנו נבקש להראות את הפעילות שנעשתה לחיזוק ערוץ 20, כחלק ממדיניות לפתוח את שוק התקשורת. הזכרת אתמול את מטרת העל, לגוון את שוק התקשורת, שבעיניך ובעיני נתניהו נטתה לכיוון שמאל". פילבר השיב "רצון לגוון את חופש המידע לכלל הבוחרים במדינת ישראל".

נגב ציינה שזה ערוץ שהוקם בשנת 2014, שהוגדר כערוץ ייעודי לשידורי מורשת. "מותר היה לו לשדר רק שידורי מורשת" אמרה נגב, ופילבר אישר כי "התכנים היו מוגבלים. באיזשהו שלב היתה התמזגות אינטרסים, ערוץ 20 הבין שאין כדאיות כלכלית לערוץ מורשת, הם הפעילו אותו בתקופה מסוימת והבינו שאין צופים לתוכן הזה, הם חיפשו יותר תחומי ספורט שהם עתירי רייטינג, ואז הם ביקשו שידורי אקטואליה".

נגב: כשדיברת על קידום ערוץ 20 זה פתיחת השידורים הנוספים

פילבר: בדקנו איך משנים את המדיניות בצורה מסוימת באופן שיתן הקלות לערוצים כאלו, באופן שיאפשר להם להפוך מערוץ נישה למיינסטרים.

נגב: חלק מהפתיחה היתה לאפשר כדאיות כלכלית

פילבר: אנחנו צריכים לייצר רגולציה קלה שמונעת חסמים ומאפשרת למי שרוצה ליזום כלכלית שידורים

נגב: העובדה שיהיה קיום כלכלי לגוף תקשורת הוא שיקול לגיטימי לרגולטור, דיברת על מתן הקלות ברגולציה

פילבר: דיברנו על שני מוטיבים - הסרת חסמים והקטנת מעורבות המדינה בשידורי אקטואליה וחדשות, ומתן הגנות לערוצים חדשים מול הגדולים

נגב: ההודאות שלך היתה דחיפה לקדם את ערוץ 20

פילבר: היה לחץ ציבורי ולחץ של נתניהו

נגב: פעלתם גם בתחומי רגולציה וגם בתחומי חקיקה

פילבר: הרגולציה נובעת מהחקיקה

נגב: דיברת על שיחת הנזיפה של נתניהו גם ביחס לערוץ 20?

פילבר: זה היה חלק מהוועדה שישבתי בראשותה, לנסות לעשות חקיקה מסודרת שתתאים למפת התקשורת החזקה. הכנסת שידורי חדשות, הגנות ינוקא לערוצים חדשים, והיה צריך לקבל את ההחלטות בוועדה. בסוף כל שוק התקשורת בנוי על חוק כלים שלובים, גם אם פיזית העיתונות לא באותו מגרש משחקים, הדיגיטלית והמשודרת. אני הייתי חסיד לנסות להביא שחקנים חדשים, לא ליישר את השחקנים הקיימים.

נגב: מה הכוונה ליישר?

פילבר: בבסיס העניין יבוא מו"ל שהוא יותר פתוח מבחינת העמדות שלו, יהיה מוכן לתת יד יותר חופשית ויהיה מוכן לבנות מערכת פרו-ימנית. זו היתה התפיסה של נתניהו להביא אנשים כמו מילצ'ן. אמרתי לנתניהו עזוב, בוא נעשה חקיקה ונביא שחקנים חדשים.

פילבר הוסיף: "לי היתה פריבילגיה לשבת בוועדה, אבל בסוף הוא כפוליטיקאי מתמודד עם הכותרת של מחר. יפה שאתם רוצים לעשות רגולציה אבל אני-- אם הוא עשה מהלך מדיני חשוב וזה לא קיבל ביטוי, אז הוא מרים טלפון לאבי וייס, כשם קוד לעורך, וצועק עליו למה זה לא נכנס. תתנו ביטוי לעמדות ולעשייה ומה שצריך".

נגב: גם למו"ל, הזכרת את אלי עזור

פילבר: כן

נגב: אני מזכירה בהקשר הזה שבנאום הפתיחה התובעת ליאת בן ארי ציינה: "דרש ותבע ממר מוזס"

פילבר: זה שייך לאופי שלו. כשהוא מדבר עם עיתונאים, הוא לא מבקש. הוא דורש. הוא צועק עליו. למה לא עשיתם ככה.

השופט משה בר עם: הוא ככה עם כולם?

פילבר: עם עיתונאים הוא לא מנומס. הוא תובע. זה האיש. זה האופי.

נגב: עיתונאים במובן הרחב, גם עם עורכים וגם עם בעלים של כלי תקשורת

פילבר: כל עולם התקשורת שהוא עומד איתו בקשר. זה יכול להיות עיתונאים, עורך, מו"ל, אם הוא מרגיש שהוא לא קיבל את יומו

נגב: זה חלק מהשיחות והתלונות שלו, היו לו שיחות עם פאנליסטים לפני אולפן שישי

פילבר: זה חלק מעולם התדרוכים, יש את התדרוכים לכותבי הטורים בחמישי, ויש את התדרוך של הפאנליסטים

נגב: לדבר איתם ולתת להם?

פילבר: המטרה היא ליצור את האיזון בהקשר הזה. בימין יש את הטענה הקבועה שבפאנל שישי יש עיתונאי אחד מימין וארבעה עיתונאים שמייצגים את השמאל

נגב: דיברת על מו"לים, כמו אלי עזור (הבעלים של וואלה! כיום, וכן עיתון מעריב)

פילבר: היתה לי פגישה עם אלי עזור שסיפר שהוא נפגש עם ראש הממשלה פעם-פעמיים והוא חטף על הראש על חוסר האיזון והוא אמר לו - בוא תציע כותבים, מי שאתה רוצה

נגב: הפגישה עסקה ברדיו האזורי?

פילבר: כן, אבל זו היתה פגישת היכרות, לא כמו"ל מעריב. בזמנו היתה לו בעיה ספציפית, לא רק לו, לכולם

נגב: בהקשר זה הוא סיפר לך על הפגישות של ראש הממשלה על הטענות בנושא סיקור. הוא חטף על הראש

פילבר: הוא בא אליו בטענה

עו"ד קרן צבירן מתנגדת לשאלות: אלי עזור לא עד במשפט

עמית חדד: כי אתם לא רוצים להציג את תמונת הראי

נגב: אבי וייס כשאמרת אותו בחקירה כשם קוד, דוגמה למו"לים אחרים

פילבר: כן, הוא המרכזי

במה נאשם נתניהו?

בתיק 1000 (פרשת המתנות) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה, עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה!, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully