וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באותה סירה עם תאצ'ר: מרד פנימי נגד רה"מ ג'ונסון עשוי לקבוע את גורלו

עודכן לאחרונה: 6.6.2022 / 14:33

בוריס ג'ונסון יתמודד הערב עם הצבעת האי אמון של חברי פרלמנט ממפלגתו לאחר שבחודשים האחרונים ספג זעם ציבורי ופנימי בשל התנהלותו במהלך סגר הקורונה. גם ניצחון בפער צר בהצבעה יהיה סימן מבשר רעות לשלטונו

אחוזי התמיכה בראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צנחו במאי לשפל. על פי סקר יוגוב, נכון ל-5 במאי, 68% אמרו אינם מרוצים מההתנהלות שלו - עלייה לעומת אפריל, ואילו 26% בלבד תמכו בו - נתון נמוך בשלושה אחוזים לעומת אפריל. מצבו של ג'ונסון היה יציב יחסית בשלהי 2021, עקב התאוששות מהירה באופן יחסי ממגפת הקורונה.

ואולם, שורת החשיפות לגבי התנהלותו והתנהלות הצוות שלו במהלך סגר הקורונה הארצי שהוטל במדינה בשל הקורונה כירסמה בתמיכה בו מהר מאוד. השערורייה החלה בנובמבר 2021, כשהידיעה הראשונה על קיומה של מסיבת חג מולד בזמן הסגר נחשפה בתקשורת הבריטית. לאחר מכן, החל גל של כתבות על אירועים חברתיים שכוללים אלכוהול והתנהגות לא מכובדת של אנשי צוות ברחוב דאונינג 10 בזמן שתושבי המדינה היו מחויבים להישאר בבתיהם בשל הסגר.

ראש הממשלה הכחיש בתחילה כי נערכו אירועים כאלה. אך כמה חודשים לאחר מכן המשטרה הודיעה כי תחקור את האירועים המדווחים. ג'ונסון נהפך לראש הממשלה הבריטי הראשון שהפר את החוק, כשנקנס על השתתפותו במסיבת יום הולדת שנערכה לכבודו, ובה צולם מוזג בירה. בסך הכל 126 קנסות חולקו על ידי המשטרה למשתתפים בגין עריכת מסיבות במהלך הסגר.

ר"מ בריטניה בוריס ג'ונסון ואשתו. חגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת השנייה בבריטניה, יוני 2022. רויטרס
בוריס ג'ונסון ואשתו בקבלת פנים לכבוד המלכה אליזבת השנייה בסוף השבוע/רויטרס

בנוסף, פורסם החודש דו"ח של עובדת המדינה הבכירה בקבינט הבריטי, סו גריי, שכלל ביקורת חריפה על תרבות המסיבות במשכן ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ברחוב דאונינג. הדו"ח כלל 37 עמודים ובהם תשע תמונות ושמות של שלל עובדי ציבור בכירים.

גריי, הדגישה בדו"ח את הכישלון של ההנהגה ברחוב דאונינג 10 ופירטה כיצד כל אירוע קרה. בדו"ח נכתב גם על כמה דוגמאות לחוסר כבוד ויחס לא ראוי לצוות הניקיון והאבטחה, ומתאר זאת "בלתי מתקבל". ג'ונסון השתתף בשמונה אירועים שמתוארים בפרוטרוט בדו"ח.

ג'ונסון שוב התנצל ואמר כי הוא "למד את הלקח" וכי הוא נוטל אחריות מלאה על כל מה שקרה בכהונה" שלו. במקביל הוא ניסה להצדיק את המתרחש בשל הלחץ שבו היה נתון צוותו בשל המגפה.

שלט מחאה נגד ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בגין הפרת סגר הקורונה ב-2020. AP
שלט מחאה נגד בוריס ג'ונסון/AP

עם זאת, השערורייה ריסקה את התדמית של ג'ונסון ועוררה זעם ציבורי ברחבי בריטניה. על פי סקר של חברת סאבאנטה קומרס, שפורסם לאחר הדו"ח של גריי, שני שליש מהבריטים אמרו כי ג'ונסון חייב להתפטר.

ראיה לכך היתה קבלת הפנים הצוננת שקיבל ג'ונסון מההמון כשהגיע עם אשתו קרי לדרשה המיוחדת שנערכה לכבוד המלכה אליזבת השנייה בכנסיית סנט פול ביום שישי. קריאות בוז רמות נשמעו כשהזוג יצא ממכוניתו ונכנס לכנסייה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון תועד במהלך סגר הקורונה, נובמבר 2020. רויטרס
בוריס ג'ונסון מרים כוסית באחת המסיבות שבהן השתתף בסגר במהלך סגר הקורונה/רויטרס

ג'ונסון אמר בתגובה להודעה על הצבעת האי אמון כי יפנה למחוקקים השמרנים בפלרמנט עוד לפני עריכת ההצבעה בערב והוסיף כי הוא מתמקד בבעיות שעמן מתמודדת בריטניה והעולם.

זמן קצר לאחר מכן, צאר השחיתות הבריטי ג'ון פנרוז התפטר מתפקידו בממשלה ואמר כי יצביע נגד ג'ונסון. עם זאת, חברי הקבינט האחרים של ג'ונסון מיהרו להביע את תמיכתם לקראת הצבעת האי אמון, כולל שר האוצר רישאי סונאק, שרת החוץ ליז טרוס וסגן ראש הממשלה דומיניק ראב. מנהיג הלייבור קיר סטארמר, הפציר בחברי הפרלמנט השמרנים להצביע נגד ג'ונסון. "הוא איבד את האמון של המדינה", הוא אמר. "הדחתו היא אינטרס לאומי".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וכלבו מצביעים בבחירות המקומיות בלונדון, 5 במאי 2022. טוויטר, צילום מסך
בדרך להצביע בבחירות המקומיות. בוריס ג'ונסון וכלבו/צילום מסך, טוויטר

הצבעת האי אמון בג'ונסון תיערך לאחר שלפחות 54 חברי פרלמנט ממפלגתו הגישו מכתבים לגרהם בריידי, יו"ר ועדת 1922 של חברי הפרלמנט מהספסל האחורי ואמרו כי איבדו את האמון במנהיג. הנתון מייצג 15% מחברי הפרלמנט השמרנים, הרף שנקבע כדי לערוך הצבעה. ההצבעה תיערך ב-6-8 בערב שעון מקומי (8-10 שעון ישראל).

זאת הצבעה חשאית - כלומר, חברי הפרלמנט שנותרו נאמנים לג'ונסון עדיין יכולים להצביע נגדו. אם יותר ממחצית חברי הפרלמנט השמרנים יצביעו נגד ג'ונסון, הוא ייאלץ לפרוש כמנהיג המפלגה. הוא ימשיך לכהן בתפקיד ראש הממשלה בזמן שנמצא לו מחליף באמצעות הצבעה בצמרת המפלגה, אך ברגע שאותו אדם ייבחר - ג'ונסון יודח מתפקיד ראש הממשלה.

תרזה מיי מודיעה על התפטרותה - 24/5. רויטרס, רויטרס
ראש הממשלה לשעבר תרזה מיי מודיעה על התפטרותה/רויטרס, רויטרס

ג'ונסון אינו ראש הממשלה המכהן הראשון בבריטניה שמתמודד עם הצבעת אי אמון. גם ראש הממשלה לשעבר תרזה מיי נאלצה להתמודד עם מצב דומה. במקרה שלה היא ניצחה בהצבעת האי אמון אך פרשה מתפקידה לאחר חמישה חודשים.

ב-1995 ג'ון מייג'ור, ראש ממשלה שמרני נוסף בבריטניה, התפטר מתפקידו כמנהיג המפלגה אך לא מראשות הממשלה, גם כן בעקבות הצבעת אי אמון. הוא הפסיד לאחר מכן בבחירות הכלליות למנהיג הלייבור טוני בלייר. ב-1990 תהליך דומה הביא לסיום 11 שנים של שלטון שמרני של מרגרט תאצ'ר.

ג'ונסון עשוי לשרוד את הצבעת האי אמון לאור העובדה שבעוד ש-15% מחברי הפרלמנט נדרשים כדי לערוך הצבעה - 50% נדרשים כדי להדיח אותו. מנגד, גם ניצחון בפער צר יהיה סימן מבשר רעות לשלטונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully