וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

33 שנה לטבח בכיכר טייאננמן: סין הידקה אבטחה ואסרה התכנסויות

עודכן לאחרונה: 4.6.2022 / 11:13

ב-4 ביוני 1989, חיילים סינים חמושים ברובי סער ומלווים בטנקים ירו במפגינים שמחו למען הדמוקרטיה בכיכר בבייג'ין. הערכות של מניין המתים נעות בין מאות לאלפים, עם אלפי פצועים נוספים

קורבנות קמפיין הדיכוי האכזרי נגד המפגינים הפרו דמוקרטים בכיכר טיאננמן לפני 33 שנה, לא יישכחו, אמרה ממשלת ארצות הברית היום (שבת), בזמן שהונג קונג הוזהרה מפני התכנסויות לא חוקיות ורשויות סין הידקו את האבטחה סביב הכיכר בבייג'ין.

היום הוא יום השנה ה-33 למחאה שבמהלכה פתחו חיילים סינים באיש לעבר סטודנטים מסביב לכיכר ובה. הרשויות הסיניות אסרו על כל ציון ציבורי של האירוע ביבשת.

בהצהרה היום, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, הגדיר את האירוע "מתקפה אכזרית". "המאמצים של אותם אנשים אמיצים לא יישכחו. מדי שנה, אנחנו מכבדים וזוכרים את אלה שהתייצבו בעד זכויות אדם וחירויות בסיסיות. רבים מהם לא יכולים לדבר בעצמם, אך אנחנו ורבים ברחבי העולם ממשיכים להתייצב בשבילם ולתמוך במאמציהם לקדם את הדמוקרטיה ואת זכויות האדם", אמר בלינקן. "לאנשי סין ולאלה שממשיכים להיאבק נגד אי צדק ומבקשים חופש, לא נשכח את ה-4 ביוני".

עצרת לציון 30 שנה לטבח בכיכר טיאננמן, הונג קונג, 4 ביוני 2020. רויטרס
עצרת בהונג קונג ב-2020/רויטרס

אירועי כיכר טייאננמן היו סדרה של מחאות עממיות בסין שהתרחשו בין 15 באפריל 1989 ל- 4 ביוני באותה השנה, ושמרכזן היה בכיכר המרכזית בבירה בייג'ין. עיקר המחאה היה הפגנות לא אלימות בכיכר על ידי סטודנטים מרחבי סין שביקשו ליישם רפורמות דמוקרטיות במדינה.

במה שנודע בתור הטבח בכיכר טייאננמן, חיילים חמושים ברובי סער ומלווים בטנקים ירו במפגינים ובאלו שניסו לחסום את התקדמות הצבא לתוך הכיכר. הערכות של מניין המתים נעות בין מאות לאלפים, עם אלפי פצועים נוספים.

בלוני ענק בצורת טנק וחייל בטאייפה לקראת ציון אירועי הטבח בכיכר טיאננמן. רויטרס
עצרת בטייפה בטייוואן/רויטרס

דובר של שר החוץ הסיני, ז'או ליג'יאן, חזר שוב ביום חמישי על עמדת הממשלה המסורתית לגבי האירוע. "הממשלה הסינית הגיעה ממזמן למסקנה ברורה לגבי התקרית הפוליטית שקרתה בשלהי שנות ה-80", הוא אמר.

עצרות ברחבי העולם תוכננו להיערך היום, וארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל תיאם הדלקת נרות ב-20 ערים "כדי לדרוש צדק ולהפגין סולידריות עם הונג קונג". מאוחר יותר היום, פעילים אמורים להתאסף בבירת טייוואן טייפה כדי לציין את האירוע.

גופות בהפגנה למען הדמוקרטיה בכיכר טיאננמן בבייג'ינג שבסין, אפריל עד יוני 1989. AP
גופות בהפגנה בכיכר ב-1989/AP

מועצת ענייני היבשת של טייוואן קראה אתמול לבייג'ין "להתייחס לעובדות ההיסטוריות של התקרית בכיכר טייאננמן בכנות, ולהתחיל ליישם רפורמות פוליטיות וממשל דמוקרטי".

הפגנה לציון 26 שנים לטבח בכיכר טיאננמן, הונג קונג, יוני 2015. הפגנות סין, רויטרס
עצרת בהונג קונג ב-2015/רויטרס, הפגנות סין

הרשויות בבייג'ין הציבו מכשירי זיהוי פנים בכבישים שמובילים לכיכר ועצרו עוברי אורח כדי לבדוק את תעודות הזהות שלהם. נוכחות המשטרה באזור גדלה משמעותית - פי שלושה מהמספר הרגיל של שוטרים בשבת בבוקר. התייחסויות ל-4 ביוני הוסרו מהרשתות החברתיות הסיניות.

בהונג קונג הודיעה המשטרה אתמול כי חלק מפארק ויקטוריה, שם ציון האירוע בעבר, ייסגר, וכי לאור הקורונה אנשים לא צריכים לקחת חלק ב"התכנסויות לא מאושרות". "המשטרה תציב כוח אדם מתאים במיקומים רלוונטיים ותנקוט בפעולות נחושות כדי לאכוף את החוק, כולל מעצרים. הציבור נדרש לא להפר את החוק", נמסר מהמשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully