וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ביה"מ העליון חסם חוק רשתות חברתיות שאוסר הסרת תכנים

עודכן לאחרונה: 1.6.2022 / 12:30

החוק של מדינת טקסס אוסר על פלטפורמות חברתיות לפקח או להסיר תכנים שמבוססים על השקפות שונות. הוא נובע מהטענה הנפוצה בימין כי אסטרטגיות הפיקוח של פלטפורמות חברתיות גדולות מקליפורניה מוטות ומשתיקות באופן לא יחסי קולות שמרניים

בית המשפט העליון חסם אתמול (שלישי) חוק שנוי במחלוקת לגבי פיקוח על רשתות חברתיות במדינת טקסס, זאת בעקבות אזהרות מתעשיית הטכנולוגיה כי החוק עלול לאפשר הפצה של תוכן פוגעני ללא כל מגבלות.

החלטת בית המשפט מאריכה את צו המניעה שמונע מחוק HB20 להיכנס לתוקף, בזמן שבתי משפט פדרליים שוקלים אם לאפשר את יישומו. בית המשפט העליון יתבקש בעתיד לבדוק את החוקתיות של החוק. חמישה שופטים הצביעו לחסום את החוק לעת עתה. השופט סמואל אליטו התנגד, ואליו הצטרפו שני שופטים שמרנים נוספים, קלארנס תומאס וניל גורסץ'. גם השופטת אלנה קגן הליברלית הצביעה לטובת השארת החוק בתוקף.

החוק אוסר על פלטפורמות חברתיות לפקח או להסיר תכנים שמבוססים על השקפות. הוא נובע מהטענה הנפוצה בימין כי אסטרטגיות הניטור והפיקוח של פלטפורמות חברתיות גדולות מקליפורניה, כמו פייסבוק וטוויטר, הן מוטות ומשתיקות באופן לא יחסי קולות שמרניים. החברות אמרו כי הן מיישמות את ההנחיות הקהילתיות שלהן באופן שוויוני, וכי משתמשים ימנים דווקא מדורגים כמשתמשים המעורבים יותר בפלטפורמות.

גוגל, אפל. AP, GettyImages
הפיקוח על תכנים בפלטפורמות מקוונות שנוי במחלוקת/GettyImages, AP

שתי קבוצות תעשייה שמייצגות את חברות טכנולוגיה, כולל אמזון, פייסבוק, גוגל וטוויטר, טענו בבקשת החירום שהגישו לבית המשפט כי "חוק HB20 יגרום לפלטפורמות להפיץ תכנים והשקפות מפוקפקות, כמו התעמולה הרוסית שטוענת כי הפלישה לאוקראינה היתה מוצדקת, תעמולה של דאעש שמצדיקה קיצוניות, תכנים ניאו נאציים ועליונות לבנה שמכחישים שואה ויעודד ילדים להתנהג בצורה לא בריאה ומסוכנת כמו הפרעות אכילה".

התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון הרפובליקני, אמר כי זה אינו המקרה וטען כי "החוק אינו אוסר על הפלטפורמות להסיר קטגוריות שלמות של תכנים, למשל, הן יכולות להחליט להסיר תוכן פורנוגרפי בלי להפר את חוק HB 20, כך שהן לא נדרשות להשאיר תעמולה רוסית לגבי אוקראינה".

לדברי השופט אליטו, "פלטפורמות חברתיות שינו את הדרך שבה אנשים מתקשרים אחד עם השני ומקבלים חדשות. אנחנו דנים בחוק של מדינת טקסס שמתייחס לכוח של התאגידים הגדולים לעצב את הדיון הציבורי לגבי הסוגיות החשובות. לכן איני מרגיש בנוח להתערב בשלב הזה של ההליכים.

"אני מבין את התשוקה של בית המשפט לדחות את יישום חוק HB20 בזמן שהערעור עדיין תלוי ועומד, אך צו המניעה הראשוני הוא התערבות משמעותית של ריבונות המדינה, וטקסס אינה צריכה לבקש את אישור בתי המשפט הפדרליים לפני שחוקיה נכנסים לתוקף".

החוק עבר בספטמבר אך נחסם על ידי ערכאה נמוכה יותר שאיפשרה אכיפת צו מניעה על כניסתו לתוקף. במאי הוגש ערעור שנדחה. "הממשלה אינה יכולה לאסור על שום פלטפורמה מקוונת, אתר, או עיתון", אמר נשיא CCIA מאט שרואר. "זה ערך חשוב בדמוקרטיה שלנו יותר ממאתיים שנה". פלורידה כבר חוקקה חוק רשתות חברתיות דומה, אך עד כה הוא נחסם בבתי המשפט.

החוק דווקא מקבל תמיכה מסוימת משני צדי המעבר. הדמוקרטים רוצים ליישם רפורמה בחוק כדי להעניק לפלטפורמות אחריות גדולה יותר לנטר את מה שהן תופשות כתוכן פוגעני ומסוכן, כולל מידע כוזב. הרפובליקנים מסכימים שסוגים מסוימים של תכנים, כולל גיוס טרוריסטים או ניצול מיני של ילדים, צריך להיות מוסר מהרשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully