וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד הטיל אמברגו נפט על רוסיה - אך מדינות אחרות ממהרות לפצות על החסר

עודכן לאחרונה: 31.5.2022 / 14:24

על פי מומחים, תעשיית ייצור הנפט הרוסי כבר הוכיחה שהיא עמידה ואולי לא תפגע באופן משמעותי, בעיקר על רקע העובדה שהודו וסין לא הפסיקו את רכישת הנפט מרוסיה ואף הגדילו אותה - למרות הביקורת

בווידאו: נשיאת האיחוד האירופי מכריזה על הגעה להסכם על אמברגו נפט רוסי/צילום: רויטרס

האיחוד האירופי הסכים (שלישי) על אמברגו חלקי על הנפט הרוסי לאחר שיחות שנמשכו אל תוך הלילה בפסגה של מנהיגי המדינות החברות בארגון בבריסל.

נשיא האיחוד, שארל מישל, ברך על ההסכם ואמר כי הוא "הישג יוצא דופן", לאחר שצייץ אמש כי הסנקציות ישפיעו באופן מיידי על 75% מיבוא הנפט הרוסי, "מה שיפגע משמעותית במקור מימון של מכונת המלחמה של רוסיה".

אורסולה פון דר ליין, נשיאת האיחוד האירופי, אמרה כי החרם "יקצץ 90% מיבוא מוצרי הנפט הרוסי לאיחוד עד סוף השנה" משום שגרמניה ופולין התחייבו לוותר על אספקה דרך צינור נפט לשטחן. לדבריה, האיחוד הסכים על "השקעה מסיבית באנרגיות מתחדשות" כדי לפצות על הפסקת היבוא של נפט רוסי.

מנהיגי האיחוד בפסגה של האיחוד האירופי בבריסל, 30 במאי 2022. AP
מנהיגי האיחוד האירופי בפסגה בבריסל, 30 במאי 2022/AP
ולדימיר פוטין. AP
מחפש לקוחות חדשים לנפט שלו. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין./AP

מוסקבה הגיבה לחדשות בהתחייבות למצוא יבואניות אחרות של הנפט שלה. מיכאיל אולינוב, הנציג הרוסי הקבוע לארגונים בינלאומיים בווינה באוסטריה, אמר כי אמברגו הנפט מאיר את האיחוד האירופי באור שלילי. כ-36% מיבוא הנפט לאיחוד מגיע מרוסיה, יצרנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, אחרי ארצות הברית וערב הסעודית - והיצואנית הגדולה ביותר של נפט גולמי לשווקים הגלובליים.

בפסגה, שהחלה אתמול וצפויה להסתיים היום, מנהיגי האיחוד ניסו למצוא דרך לפייס את ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, שהתנגד להסכם לגבי חבילת סנקציות ששית נגד רוסיה. לפיכך, דנו בפסגה בתוכנית שהיא למעשה פשרה, ובמסגרתה נפט רוסי שמסופק באמצעות צינור דרוז'בה ימשיך להגיע להונגריה, צ'כיה וסלובקיה למרות האמברגו.

עם הגעתו לפסגה, אמר אורבן כי "פתרון הצינור הוא לא רע" אך התעקש כי המדינה שלו זקוקה לערבויות כי תוכל לקבל נפט ממקורות אחרים, אם תהיה תקלה בצינור שעובר דרך אוקראינה.

נזקי התקיפה הרוסית בסברודונצק אוקראינה 30 במאי 2022. רויטרס
נכנסים לחודש הרביעי של המלחמה באוקראינה, נזקי תקיפה רוסית באוקראינה/רויטרס

על פי גורמים רשמיים המעורים בשיחות, העובדה שגרמניה ופולין התחייבו להפסיק בהדרגה את השימוש בנפט רוסי עד סוף השנה, מובילה לכך שאמברגו הנפט יכסה 93% מאספקת הנפט הרוסי לאיחוד עד סוף 2022. יתרה מכך, ארצות הברית, קנדה, בריטניה ואוסטרליה כבר אסרו על יבוא נפט רוסי, ויפן הודיעה כי תצטרף לחרם, בפסגה של מדינות ה-7G מוקדם יותר החודש.

"נפט הוא מקור מרכזי של מזומן בעבור רוסיה, ומאז הטלת הסנקציות הפיננסיות עליה, הנפט נהפך לחבל הצלה בעבור הכלכלה הרוסית ומקור מימון הכרחי למלחמה באוקראינה", כתבו מומחים ממכון המחקר ברויגל.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא סין, שי ג'ינפינג (אפריל 2019). AP
סין ממשיכה לרכוש נפט רוסי. נשיאי סין ורוסיה בפגישה, 2019/AP

ואולם, יש הטוענים כי בעוד אמברגו הנפט אכן יפגע ביצוא הרוסי - אבן פינה בכלכלה הרוסית - תעשיית ייצור הנפט הרוסי כבר הוכיחה שהיא עמידה ואולי לא תפגע באופן משמעותי עד שהסנקציות תיכנס לתוקף. הסיבה לכך היא שלקוחות אירופים ואחרים, כמו הודו, מנצלים כעת את ההזדמנות לקנות נפט גולמי בהנחה - 30 דולר לחבית נפט גולמי מסוג ברנט.

הודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, מגדילה באחרונה את יבוא הנפט שלה מרוסיה, על פי רויטרס. הכלכלה השלישית בגודלה בעולם פטרה את הביקורת נגד המשך רכישת הנפט הרוסי גם לאחר הפלישה לאוקראינה, ואמרה כי עצירה פתאומית של היבוא תפגע בצרכנים.

סין גם כן תומכת ברוסיה ומגדילה בחשאי את רכישות הנפט הרוסי בהנחה משמעותית, דיווח רויטרס. נראה כי היבואנית הגדולה בעולם של נפט שמחה למלא את הוואקום שנוצר בשל עזיבת לקוחות מערביים וניתוק הקשרים עם רוסיה בשל אוקראינה.

נשיאי ברזיל, רוסיה, סין, הודו ודרופ אפריקה בועידה בברזיליה. רויטרס
פסגה של נשיאי ברזיל, רוסיה, סין, הודו ודרום אפריקה בברזיל/רויטרס

על פי נתונים של חברת המחקר בתחום הסחורות Kpler, ייצור הנפט הרוסי דווקא עלה בכ-200 אלף חביות ביום במאי, ל-10.2 מיליון חביות ביום, לעומת אפריל.

החברה מעריכה כי האמברגו יגרום לירידה נוספת בייצור הנפט של כמיליון חביות נפט ביום, או 10%, ברגע שהסנקציות ייכנסו לתוקף. הירידה הזאת, לדברי אנליסטים, תפגע בטווח הארוך בתעשיית האנרגיה הרוסית, על רקע עזיבת חברות נפט זרות את המדינה והסנקציות על היבוא של טכנולוגיות מערביות.

חברת הגז הרוסית גזפרום, מוסקבה, רוסיה. REUTERS/Maxim Shemetov, רויטרס
גז - הנושא הבא על שולחן המשא ומתן. חברת הגז הרוסית גזפרום/רויטרס, REUTERS/Maxim Shemetov

כעת על הפרק נמצא הגז הטבעי הרוסי. רוסיה היא גם יצרנית והיצואנית הגדולה בעולם של גז טבעי. כמה ממנהיגי האיחוד האירופי כבר החלו לדון בחבילת סנקציות שביעית על הגז הרוסי. רוסיה ניתקה כבר את אספקת הגז הטבעי להולנד פולין, פינלנד ובולגריה, משום שלא הסכימו לשלם עליו ברובל במקום ביורו או דולרים - כבקשת רוסיה.

הגז הטבעי הרוסי היווה 45% מהיבוא וכ-40% מהביקוש באיחוד האירופי ב-2021. הנתח הזה גדל בשל הירידה בייצור הגז הטבעי באירופה. גרמניה, טורקיה ואיטליה הן היבואניות הגדולות ביותר של גז טבעי רוסי. בנוסף, רוסיה מגדילה את ייצור הגז הטבעי כדי להתחרות עם יצוא גדל של ארצות הברית, אוסטרליה וקטאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully