וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בטקסס: משרד המשפטים האמריקני יפתח בחקירה לגבי תגובת המשטרה

עודכן לאחרונה: 29.5.2022 / 21:23

מטרת החקירה, על פי המשרד, היא לספק דיווח עצמאי של פעולות ותגובות רשויות החוק, לזהות לקחים ושנלמדו ואת הדרכים הטובות ביותר לסייע למגיבים הראשונים להתכונן ולהגיב לאירועי ירי פעילים"

משרד המשפטים האמריקני הודיע היום (ראשון) כי יפתח בחקירה לגבי תגובת המשטרה בירי ההמוני בבית ספר בטקסס. בהודעה, אמר משרד המשפטים כי מטרת החקירה היא לספק דיווח עצמאי של פעולות ותגובות רשויות החוק, לזהות לקחים ושנלמדו ואת הדרכים הטובות ביותר לסייע למגיבים הראשונים להתכונן ולהגיב לאירועי ירי פעילים".

גורמים רשמיים בבית הלבן סבורים כי הנשיא ג'ו ביידן, שנמצא כעת בעיירה אובלדה עם הגברת הראשונה, ג'יל ביידן, אינו צפוי להעלות הצעות לגבי מדיניות ספציפית או להוציא צו נשיאותי בשבועות הקרובים, כדי לא להזיק למשא ומתן השברירי שמתרחש בסנאט בין הדמוקרטים לרפובליקנים.

"החלטה שגויה"

סנאטור מדינת טקסס רולנד גוטיירז אמר אתמול כי שוחח עם ראש המחלקה לביטחון הציבור של מדינת טקסס (DSP) שהבטיח לו "דו"ח מפורט שכולל ניתוח בליסטי עד שבוע הבא" לגבי התגובה לירי הקטלני בבית הספר.

"כולנו כועסים. רשויות החוק כועסות. שוחחתי עם סטיב מקראו, מפקד DSP, שבכה לי ואני בכיתי לו. כולם מתוסכלים בשל הכישלונות. הוא הבטיח לי שבעתיד DPS לעולם לא ייכנעו לסוכנות אחרת. אני מקווה שזה נכון", אמר גוטיירז ל-CNN.

לדברי מקראו, במקום להסתער מיד על הכתה ולחתור למגע עם היורה, מפקד המחוז של בתי הספר החליט כי "יש מספיק זמן להביא את המפתחות ולהמתין לצוות הטקטי עם הציוד המתאים לפרוץ את הדלת וליצור מגע עם היורה - "זאת היתה החלטה שגויה", אמר מקראו.

ילדים בורחים מזירת הירי האובלדה, טקסס, 24 במאי 2022. רויטרס
ילדים בורחים מזירת הירי בבית הספר בטקסס/רויטרס

מחקירת האירוע עולה גם כי כבר בדקות הראשונות של הירי, הגיעו לבית הספר רוב שוטרים של המשטרה המקומית של אובלדה, סגני השריף המחוזי וסוכנים של משמר הגבול הפדרלי. אך איש מהם לא פיקח על עשרות השוטרים. מי שנאלץ לפקח על הזירה היה מפקד המשטרה המקומית שהוקמה לפני ארבע שנים בלבד כדי לסייע באספקת אבטחה לשמונת בתי הספר באובלדה.

המפקד, פדרו ארדונדו, הורה לשוטרים השונים להמתין עם ההסתערות על שתי הכתות המחוברות שם היורה כבר ירה יותר ממאה כדורים בקירות ובדלת והתבצר עם התלמידים המבועתים.

שוטרים בשטח חלקו על ההחלטה של ארדונדו והחלו להביע את תסכולם לאור הכאוס. סוכנים בעלי הדרכה מיוחדת ממשמר הגבול, שהגיעו לאחר 40 דקות לזירה, דרשו אישור להיכנס פנימה. "מה הבעיה שלך?" הם צעקו על ארדונדו, על פי גורם רשמי. בתוך כיתה, תלמידים התקשרו בשקט שוב ושוב למוקדם החירום והתחננו שהמשטרה תיכנס להציל אותם.

בסופו של דבר, השוטרים בחוץ קיבלו אישור להיכנס פנימה. צוות של שוטרים טקטיים ממשמר הגבול והמשטרה המקומית פרצו את הדלת והרגו את היורה בן ה-18, סלבדור ראמוס שהספיק לרצוח 19 תלמידים ושתי מורות.

"כולם נכשלו"

עם זאת, יש הסבורים כי ההחלטה לא למהר ולפרוץ פנימה היתה נכונה. "השוטר עשה בדיוק את מה שלימדו אותו בהתבסס על ניסיון פרגמטי", אמר ג'ון מייקל קיז, מדריך ירי מטקסס, לניו יורק טיימס. שני שוטרים נורו דרך הדלת הנעולה של הכיתה בדקות הראשונות של המתקפה, ושכבו במסדרון פצועים.

ארדונדו אמר אז לשוטרים כי המצב השתנה מיורה פעיל - שבו המדיניות היא להיכנס מיד ותקוף את החמוש, לפני שמצילים את הילדים - למצב של חמוש שמתבצר - שבו יש לפעול לאט יותר. זאת היתה הערכה לא נכונה, במבט לאחור. החוקרים בודקים כעת אם באיזשהו שלב נעשה ניסיון לקחת את הפיקוד מידי המפקד ארודנדו.

לדברי גוטיירז, הכישלון להגיב נכון לאירוע אינו יכול להיות תוצאה של החלטות שקיבלה משטרה מקומית קטנה אחת. "איך אפשר להאשים מפקד משטרה של מחוז בתי ספר עם שישה שוטרים? כולם נכשלו כאן", הוא אמר לניו יורק טיימס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully