וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונאה אמנותית: מנהל לשעבר בלובר מואשם בסיוע לזיוף עתיקות בשווי מיליוני דולרים

עודכן לאחרונה: 29.5.2022 / 17:37

על פי האישום, ז'אן לוק מרטינז, התעלם ממסמכים שבהם זוייף המקור של כמה פריטי אמנות ממצרים, שנמכרו ב-8.5 מיליון דולר ב-2016 למוזיאון לובר באבו דאבי. מרטינז מכחיש את המיוחס לו. החוקרים סבורים כי מאות פריטים נגנבו ממצרים במהלך האביב הערבי ב-2011

בית משפט בצרפת האשים בשבוע שעבר את המנהל לשעבר של מוזיאון לובר בפריז בהונאה כשסחר בפריטי אמנות בשווי מיליוני דולרים, כך על פי דיווח של וושינגטון פוסט. המנהל, ז'אן לוק מרטינז, שהכחיש את המיוחס לו, מואשם ב"מעורבות בהונאה", ו"בסיוע לזיוף מקור של נכס שהושג כתוצאה מפשע או עבירה", כך אמר מקור רשמי במערכת המשפט הצרפתית לעיתון.

על פי האישומים, מרטינז התעלם ממסמכים שבהם זויף המקור של כמה עתיקות ממצרים שנמכרו ב-8.5 מיליון דולר ב-2016 למוזיאון לובר באבו דאבי. מבין פריטי האמנות המדוברים, נמצאת גם אסטלה (אבן או בול עץ שמשמש כאנדרטה) מאבן גרניט ורודה שעליה חרוט החותם של תות ענח' אמון, הפרעה המצרי, שמלך על מצרים העתיקה 1323 עד 1332 לפני הספירה. על האבן הגדולה, המתוארכת ל-1327 לפני הספירה, נחרט גם צו של תות ענח אמון שמבטיח את ההגנה של הכהן הגדול.

מרטינז ניהל את מוזיאון לובר בפריז מ-2013 עד השנה. כיום הוא מכהן כשגריר משרד החוץ הצרפתי שאחראי על שיתוף פעולה בינלאומי בנושא מורשת תרבותית, תפקיד שכולל מניעה של סחר באמנות.

ז'אן לוק מרטינז, מנהל מוזיאון הלובר לשעבר. AP
ז'אן לוק מרטינז, מנהל מוזיאון לובר פריז לשעבר/AP

הרשויות בצרפת, שפתחו בחקירה לגבי הסחר באמנות ב-2018, עצרו שני מומחים בנוסף למרטינז, אך שיחררו אותם. רובן דיב, בעל גלריה גרמני לבנוני, נעצר במרץ בהמבורג בשל תיווך העסקות המדוברות בתיק. דיב, שהוסגר לצרפת, חשוד בכמה מקרים אחרים של הונאה כשסחר באמנות.

על פי החוקרים הצרפתים, מאות פריטי אמנות נגנבו ממצרים דרך המזרח התיכון במהלך המהומות של האביב הערבי ב-2011. למעט מצרים, מדינות נוספות שמעורבות בחקירה בשל ביזה של פריטי אמנות, הן לוב, סוריה ותימן.

מטעם לובר אבו דאבי נמסר לרשת BBC כי אינו יכול להגיב על החקירה: "המוזיאון מיישם פרוטוקול בינלאומי קפדני לגבי פריטי אמנות שנכנסים לאוסף, כפי שמוגדר בהסכם הבין-ממשלתי בין צרפת לאבו דאבי שנחתם ב-2007", נכתב בהצהרה. "הפרוטוקול מתואם לאמנת אונסק"ו מ-1970 שנאבקת בסחר לא חוקי של פריטי אמנות, והוא הקפדני ביותר מכל המוזיאונים הגדולים בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully