וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולומביה עשויה לבחור לראשונה נשיא שמאלני וסגנית נשיא שחורה

עודכן לאחרונה: 29.5.2022 / 12:58

39 מיליון בעלי זכות בחירה בקולומביה הולכים לקלפיות לבחור נשיא, בקמפיין שהתאפיין באיומי מוות, מכשירי האזנה ומועמדים שפרשו ברגע האחרון. שישה מועמדים מתמודדים על הנשיאות.

39 מיליון בעלי זכות בחירה הולכים היום (ראשון) לקלפיות לבחור נשיא, בקמפיין שהתאפיין באיומי מוות, מכשירי האזנה ומועמדים שפרשו ברגע האחרון. שישה מועמדים מתמודדים על הנשיאות. על פי החוקה, הנשיא המכהן איוואן דוקה מוגבל לכהונה אחת בלבד.

המוביל בין המועמדים הוא גוסטבו פטרו. הסנאטור מתמודד מטעם קואליציה של מפלגות שמאל המוכנה "ברית היסטורית". בן ה-62 התמודד בעבר על התפקיד. בבחירות האחרות, הוא הגיע לסבב השני אך הובס בפער גדול על ידי הנשיא דוקה.

פטרו ניצח בפריימריז עם 80.5% מהקולות, וקיבל יותר קולות מכל המועמדים האחרים בפריימריז שלהם. פטרו קיבל יותר מ4.3 מיליון קולות, המועמד השמרני, פדריקו "פיקו" גוטיירז, וקואליציית טים קולומביה, קיבל 2.1 מיליון מהקולות בפריימריז השמרניים.

גוסטבו פטרו, קולומביה. AP
גוסטבו פטרו, מועמד השמאל, קולומביה/AP

תושבי קולומביה רבים הביעו את התסכול שלהם ממנהיגים, ובסקר אחרון עלה כי 73% לא מרוצים מהאופן שבו דוקה מהמפלגה המרכז הדמוקרטי הימנית, הנהיג את המדינה.

פטרו מתמודד עם ההבטחה לעשות דברים אחרת. עם זאת, עברו כלוחם מורד מקבוצת המורדים השמאלנית M-19 ממשיך להרחיק ממנו בוחרים שמרניים יותר. הקבוצה התפרקה לפני יותר מ-30 שנה, פטרו ריצה שנתיים בכלא בגין אישומים על אחזקת נשק. פטרו כיהן בעבר כראש עיריית בוגוטה.

המועמדת לסגנות הנשיא לצדו של פטרו היא פרנסיה מארקז, עורכת דין לזכויות אדם אפרו-קולומבאינית שתומכת בסביבה וגייסה ילידים רבים, שחורים וקהילות מיעוט במדינה.

פרנסיה מארקז, עורכך דין לזכויות אדם אפרו קולומבאינית, קולומביה. AP
מועמדת לסגנות הנשיא, פרנסיה מארקז, קולומביה/AP

המועמד שמאיים על פטרו היה גם כן ראש עיר בעברו. המתמודד שעל פי הסקרים, נמצא כעת במקום השני, הוא גוטיירז מקואליציית טים קולומביה. בן ה-47 כיהן כראש העיר השנייה בגודלה בקולומביה, מדיין, ב-2016-2020. שיעור התמיכה בו היה 80%.

הקואליציה שלו כוללת מפלגות מהמרכז-ימין לימין, והוא מציג את עצמו כ"נשיא של העם". לדבריו, הוא יצמצם את העוני ואת האי שוויון העצום במדינה אך גם ישמור על האינטרסים של העסקים. רבים רואים בו "מועמד של המשכיות".

פדריקו "פיקו" גוטיירז, קולומביה. AP
פדריקו גוטיירז, מועמד הימין בבחירות בקולומביה/AP

רודולפו הרננדז, ראש עיר לשעבר נוסף, בן ה-77 זינק בסקרים בשבועות האחרונים. יש המכנים אותו פופוליסט. הוא מציג את עצמו כנלחם בשחיתות ובממסד. עם זאת, הוא נתון תחת חקירה לגבי העדפה של חברה שבנו שידל עבורה. הוא הכחיש את האישומים. הרננדז גם ידוע כ"מלך הטיקטוק".

רודולפו הרננדז, מלך הטיקטוק, בחירות בקולומביה. AP
"מלך הטיקטוק", המועמד לנשיאות רודולפו הרננדז בקולומביה/AP

פטרו ומארקז ביטלו אירועי קמפיין באזור שבו מגדלים קפה משום שלדבריהם קיבלו איומי מוות מקבוצה פלילית הפעילה באזור.

בנוסף, גוטיירז אמר כי היה קורבן למעקב לא חוקי מצד יריביו הפוליטיים לאחר שמכשיר הקלטה עם מצלמה נמצא במטה הקמפיין שלו.

אינגריד בטאנקור, קולומביה. AP
שוחררה אחרי שש שנים בשבי. אינגריד בטאנקור/AP

אחת הקורבנות המפורסמות של העימות הצבאי בין מורדי הגרילה לממשלה בקולומביה - אינגריד בטאנקור - פרשה מההתמודדות ברגע האחרון. הכוחות המהפכנים המזוינים של קולומביה (FARC ) חטפו את בטאנקור הפוליטיקאית ב-2022 והחזיקו בה בשבי במשך שש שנים, לפני ששוחררה. היא פרשה מהמרוץ תשעה ימים לפני הבחירות. היא תומכת כעת במועמד העצמאי רודולפו הרננדז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully