וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וגם הפעם לובי הנשק בארה"ב צפוי לנצח במאבק על הנשק

עודכן לאחרונה: 25.5.2022 / 20:51

הירי אתמול בבית ספר יסודי בטקסס, שבו נרצחו 19 ילדים ושתי מורות, עורר מחדש את הדיון הסוער על הצורך ברגולציות על נשק במדינה שבה הזכות לשאת נשק היא חוקתית. למרבה הצער, ההשפעה של לובי הנשק והאידיאולוגיה הרפובליקנית, ככל הנראה, ימנעו שוב כל סיכוי לחקיקה מגבילה

הירי אתמול בעיירה אובלדה בטקסס, שבמהלכו תלמיד בן 18 שנשר מהתיכון נכנס לבית ספר יסודי, התבצר באחת מכיתות ד' ופתח בירי שממנו נהרגו 19 ילדים בני 7-10 ושתי מורות, קרה בתזמון אירוני. ביום שישי ייערך הכנס השנתי של איגוד הרובאים הלאומי (NRA ) ביוסטון שבטקסס. מארגני הכנס כבר הודיעו כי הוא לא יבוטל - למרות הטרגדיה. בכנס אמורים לנאום התומכים המוכרים של התיקון השני לחוקת ארצות ברית, המגן על הזכות של תושבי ארצות הברית לשאת נשק, ובהם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מושל טקסס הרפובליקני גרג אבוט והסנאטורים הרפובליקנים של מדינת טקסס, טד קרוז וג'ון קורנין.

לא בכדי הכנס נערך בטקסס. מאז 2013, אירעו במדינה 78 אירועי ירי בבתי ספר - המספר הגבוה ביותר בכל ארצות הברית. בסך הכל נהרגו באירועים האלה 36 בני אדם ו-59 נפצעו. יתרה מכך, באופן כללי, טקסס היא המדינה שבה אירעו הכי הרבה אירועי ירי המוני, כולל בבתי ספר, ומקרי רצח-התאבדות באמצעות נשק, על פי נתונים של ארגוני אווריטאון פור גאן סייפטי וגאן ויאולנס ארכייבס.

אירונית עוד יותר היא העובדה שמרבית האמריקנים תומכים דווקא במגבלות על אחזקת נשק. עלפי סקר גאלופ, 52% מהאמריקנים סבורים כי אפשר להדק את החוקים שמפקחים על בעלות על נשק; 61% רוצים איסור על רובי סער שבהם משתמשים בדרך כלל באירועי ירי המוני. 69% תומכים בבדיקות רקע לפני רכישת נשק; 75% תומכים בתקופת המתנה בת 30 יום לפני רכישה של כל סוג נשק. 70% רוצים שכל כלי הנשק הפרטיים שנמצאים בבעלות של אנשים יירשמו במאגר משטרתי. אך הרצון של רוב העם לא מיתרגם לחקיקה שמשקפת אותו.

בית הספר היסודי לאחר הירי, טקסס, ארה"ב, 24 במאי 2022.. רויטרס
זירת האירוע בבית הספר היסודי בטקסס/רויטרס

נהפוך הוא, לפני פחות משנה, המחוקקים בטקסס הרחיבו באופן משמעותי את זכויות הנשק. מושל המדינה אבוט חתם על שבעה חוקים חדשים ביוני, אחד מהם מאפשר לאנשים בני 21 ומעלה לשאת אקדחים במקומות ציבוריים ללא רישיון באופן חוקי. החוק נכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. חוק אחר הפך את טקסס ל"מקלט לתיקון השני לחוקה" ומתנגד לרגולציות פדרליות על אחזקת נשק. חוקים אחרים מאפשרים כעת לאורחים בבתי מלון לאחסן את הנשק שלהם בחדר או בנרתיק, ולא בכספות.

"טקסס תהיה תמיד המובילה בהגנה על התיקון השני, ומשום כך הקמנו חומה סביב הזכות לנשק", אמר אבוט באותו יום, כשמסביבו קבוצה של נציגים מה-NRA.

תלמידים מפונים מתיכון קולומביין בעת הטבח, 20 באפריל 1999. AP
תלמידות מפונות לאחר הירי בתיכון קולומביין 1999/AP

המציאות היא שאינספור פוליטיקאים שמרנים בגבעת הקפיטול ובמדינות השונות נתמכים על ידי הלובי בעל ההשפעה העצומה שתומך בזכות לשאת נשק בכל מחיר. ארגון שבעבר היה שולי וייצג בעיקר אינטרסים של ציידים וספורטאים, נהפך עם השנים לאחד הגופים החזקים ביותר בארצות הברית שמתנגד לכל מגבלה על הזכות לשאת נשק.

ה-NRA שופך כסף על קמפיינים של מחוקקים ופוליטיקאים מתחילים - בעיקר רפובליקנים, אך גם על דמוקרטים. בתמורה הלובי מצפה לנאמנות לאג'נדה שלו . אלה שמעזים לסטות מהאג'נדה יכולים למצוא את עצמם לעתים מתחרים במועמד אחר שבעבור הכסף שקיבל, מתחייב לעשות את דברי ה-NRA אם ייבחר.

באופן כזה משתרשת האמונה שמגבלות על נשק אינן יעילות וחסרות השפעה. בקרב מאמינים אלה, מקרי ירי המוני קורים בשל בעיה נפשית או היעדר אבטחה חמושה - או שניהם, ולא בגלל הזמינות של הנשק וחוסר הפיקוח עליו.

תלמידי סנדי הוק מניוטאון קונטיקט חוזרים לבית הספר. רויטרס
תלמידי סנדי הוק חוזרים לכיתה./רויטרס

הניסיון המשמעותי האחרון להעביר חוק פדרלי המגביל את הזכות לשאת נשק היה ב-2013, לאחר הירי בביתה ספר סנדי הוק בניוטאון, קונטיקט, שבו נרצחו 20 ילדים. באותו זמן, ג'ו ביידן היה סגנו הנשיא של ברק אובמה, שדחק בדמוקרטים בקונגרס למצוא פתרון. פשרה דו מפלגתית גובשה ולפיה בדיקות הרקע הורחבו ונאסרה מכירת רובי סער ומחסניות מרובות קליעים.

עם זאת, החקיקה מתה בסנאט, שם לא צברה את 60 הקולות שלהם נזקקה משום שמרבית הרפובליקנים סרבו לתמוך בה. אובמה כינה את התבוסה "יום מבייש לוושינגטון".

יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי אמרה לאחר הירי באובלדה כי הקונגרס צריך לנסות שוב, ודחקה בסנאט לאשר את החוקים המגבילים נשק שעברו בבית הנבחרים בשנה שעברה, כולל בדיקות רקע. אובמה הגיב לירי ואמר כי המדינה ממשיכה להיות "משותקת לא בשל פחד, אלא בשל לובי נשק ומפלגה הפוליטית שאינה מראה כל נכונות לפעול בשום דרך שעשויה לסייע למנוע את הטרגדיות האלה".

ובקיץ, בית המשפט העליון של ארצות הברית צפוי לפסוק בתיק של שני תושבי ניו יורק שקוראים תיגר על המגבלות שמוטלות על היתרים לנשיאת נשק מוסלק במדינה. אם בית המשפט יפסוק לטובתם, חוקים אחרים במדינות אחרות ייחלשו גם כן.

הירי אתמול עורר שוב את הדיון הנצחי בין תומכי ומתנגדי המגבלות על נשק. הנשיא ביידן אמר בשבוע שעבר, בעקבות הירי בסופרמרקט בבאפלו בניו יורק, שבו נהרגו עשרה בני אדם, כי הניסיון לדחוף לרגולציות על נשק "מאוד קשה...אבל איני מתכוון לוותר עליו". ואולם גם בשטח וגם בקונגרס, הסוגייה רק נהפכת לשנויה יותר ויותר במחלוקת עם כל טרגדיה.

על פי סקר של איפסוס/ USA Today ממרץ, 90% מהדמוקרטים תומכים ברפורמה בסוגיה לעומת 35% בלבד בקרב הרפובליקנים. בנובמבר ייערכו בחירות אמצע הקדנציה בסנאט ובבית הנבחרים בארצות הברית. באופן היסטורי, המפלגה המנצחת בבחירות אלה היא זאת שמנוגדת למפלגתו של הנשיא המכהן - המפלגה הדמוקרטית. משמעות הדבר: המפלגה הרפובליקנית צפויה להתחזק ולזכות ברוב המושבים בקונגרס. ביידן צפוי לגלות כי הניסיון הקשה השלו אולי בכלל בלתי אפשרי.

אירועי הירי הגדולים בבתי ספר בארצות הברית

  • 20 באפריל 1999: שני נערים רצחו 12 תלמידים ומורה בתיכון קולומביין בליטלטון, קולורדו. היורים התאבדו.
  • 21 במרץ 2005: נער בן 16 ירה והרג 16 בני אדם בתיכון רד לייק ברד לייק, מינסוטה, והתאבד.
  • 2 באוקטובר 2006: חמוש לקח בני ערובה, ירה בשמונה ילדות והרג חמש מהן בבית הספר בניקל מיינס, פנסילבניה, ולאחר מכן התאבד.
  • 16 באפריל 2007: תלמיד בווירג'יניה טק בבלאקסבורג, וירג'יניה, ירה והרג 32 אנשים לפני שהתאבד.
  • 14 בדצמבר 2012: חמוש בן 20 נכנס לבית הספר היסודי סנדי הוק בניוטאון, קונטיקט, ורצח 26 אנשים, כולל 20 תלמידים בכיתה א' ושישה אנשי צוות מבוגרים. לאחר מכן הוא התאבד.
  • 23 במאי 2014: סטודנט בקולג' קהילתי הרג שישה אנשים במתקפת ירי ודקירות ליד אוניברסיטת קליפורניה-סנטה ברברה. הוא התאבד לאחר מכן.
  • 1 באוקטובר 2015: יורה בן 26 ירה והרג עשרה בני אדם הירי במכללה הקהילתית אומפקווה באורגון. לאחר מכן הוא נהרג בחילופי אש עם המשטרה.
  • 14 בנובמבר 2017: חמוש במשאית דרס את שער בית הספר היסודי רנצ'ו טהמה שבצפון קליפורניה, לפני שהחל לירות. חמישה בני אדם נהרגו.
  • 14 בפברואר 2018: תלמיד לשעבר בתיכון מרג'ורי סטונמן דאגלס בפארקלנד, פלורידה, ירה על תלמידים וצוות. 17 בני אדם נרצחו. היורה נעצר והועבר לבית חולים.
  • 18 במאי 2018: תלמיד ירה והרג עשרה תלמידים בתיכון סנטה פה בטקסס. היורה הסגיר את עצמו למשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully