וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: אמו ברחה מהנאצים - הוא יוצא להורג בתא גזים

עודכן לאחרונה: 24.5.2022 / 16:07

פרנק אטווד, אסיר שהורשע ברצח של ילדה בת שמונה ב-1984 וממתין להוצאה להורג באריזונה, ביקש שלא יוציאו אותו להורג בגז, כפי שעשו הנאצים במלחמת העולם השנייה. שופטת דחתה את הבקשה בטענה כי החוקה של אריזונה מאפשרת לה לבצע הוצאות להורג בגז במקרים מסוימים

פרנק אטווד, אסיר שהורשע ברצח של ילדה בת שמונה ב-1984 וממתין כבר כמה עשורים להוצאה להורג בכלא באריזונה, ביקש בקשה פשוטה למדי מהרשויות: האם תוכלו להרוג אותי באמצעות זריקה ולא בגז? בית המשפט דחה את בקשתו.

אטווד, שהוצאתו להורג אמורה להתבצע ב-8 ביוני, התבקש לבחור את אופן הוצאתו להורג: זריקה קטלנית, ברירת המחדל באריזונה או תא גזים - שאותו שיפצה המדינה בשנה שעברה כהכנה להוצאתו להורג של אטווד ואסירים אחרים שממתינים לגורל דומה.

פרנק אטווד, אסיר בכלא באריזונה, ארצות הברית. Arizona Department of Corrections, אתר רשמי
לא בחר כיצד יוציאו אותו להורג. פרנק אטווד/אתר רשמי, Arizona Department of Corrections

אטווד בחר בזריקה לאור העובדה שאמו היהודיה שחיה באוסטריה נמלטה מהנאצים ב-1939. אטווד עצמו אינו יהודי משום שהוטבל בכנסייה היוונית האורתודוכסית, אמר עורך דינו לתקשורת. במלחמת העולם השנייה השתמשו הנאצים בגז ציקלון בה בתאי הגזים כדי לרצוח יהודים במחנה אושוויץ.

כעת מתכוונת אריזונה להשיב את השימוש בגז בהוצאות להורג והמדינה רוכשת חומרים כדי לייצר מימן ציאנידי - גירסה של ציקלון בה. מדינות אחרות בארצות הברית, ובהן קליפורניה, עדיין מתירות הוצאה להורג בגז, אבל רק באריזונה משתמשים בתא גזים.

ציוץ של עיתונאית ABC על התיק של פרנק אטווד

אטווד, בן ה-66, ממתין לגזר דינו בכלא פלורנס. הוא הורשע בחטיפה וברצח של ויקי לין הוסקינסון, בת שמונה במחוז פימה. במקור מלוס אנג'לס, אטווד היה בן 28 כשנעצר ב-1984 בטקסס בקשר לחטיפה. הוא נעצר שלושה ימים לאחר שהוסקינסון נעלמה.

בעבר, אטווד ריצה שלוש שנים בכלא בקליפורניה על תקיפה מינית של ילד בן שבע. הוא הוגדר "עבריין מין בעל מוגבלות מנטלית" ב-1975.

על פי סוכנות הידיעות JTA, הקהילה היהודית במדינה מתנגדת בחריפות לתכנון של אריזונה לשימוש בגז. בפברואר, מועצת יחסי הקהילה היהודית של פיניקס רבתי שיתפה פעולה עם הסניף המקומי של האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות (ACLU) כדי לתבוע את המדינה בשל רצונה להשתמש בגז בהוצאות להורג משום היותו "אכזרי ולא אנושי".

עם זאת, שופטת בית המשפט העליון של אריזונה דחתה את התביעה באפריל בטענה כי הקהילה היהודית לא הצליחה לאתגר מספיק את החוקתיות של החוק, וכי החוקה של המדינה מאפשרת לה לבצע הוצאות להורג בגז במקרים מסוימים. אריזונה אמנם ביטלה ב-1992 את השימוש בגז קטלני באמצעות תיקון לחוקה. אך החוק עדיין מאפשר שימוש בגז במקרים שבהם גזר הדין ניתן לפני 1992.

טענת התביעה היתה שניצולי שואה מקומיים "מבועתים מכך שהם צריכים לשלם מסים כדי ליישם את אותו מנגנון אכזרי שבו השתמשו כדי לרצוח את יקיריהם". עם זאת, השופטת ג'ואן סינקלר מבית המשפט העליון של מחוז מריקופה קבעה שהטענה הזאת לא מייצגת "פגיעה ייחודית ומוחשית לתובעים מעבר לטענה לנזק כללי שאותו חולקת קבוצה גדולה של אזרחים".

על פי דיווח של סוכנות הידיעות AP, אטווד לא בחר את שיטת ההוצאה להורג שלו, לכן סביר להניח שאריזונה תשתמש בזריקה ולא בגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully