וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב בוועדת מירון: "הרגשנו כאב לא בגלל שיש לנו אחריות, אלא כי האסון היה כבד"

עודכן לאחרונה: 24.5.2022 / 16:01

רגב, שכיהנה כשרת תחבורה בזמן האירוע, התריעה כבר ב-2014 כי צפוי להתרחש אסון, אך בעדותה התנערה מאחריות הממשלה בזמן האסון. "הבנתי שיש בעיה של חוסר סדר ותיאום בשאלה מי אחראי", אמרה. לצד רגב מעיד שר הדתות לשעבר יעקב אביטן

שידור ישיר מוועדת החקירה לאסון מירון

LIVE

חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) העידה היום (שלישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון. רגב דחתה טענות בעניין אחריות מקבלי ההחלטות טרם האסון, ואמרה כי "אין אחד ממי שנגע בסיפור הזה של מירון שלא הרגיש החמצה, כאב, שלא הרגיש רע עם הדבר הזה. לא בגלל שיש אחריות וסמכות, בגלל שזה אסון כבד מאד".

רגב, שכיהנה כשרת התחבורה בזמן האירוע, המשיכה: "ברור לחלוטין שכל שר וגורם שיש לו אחריות כדי לשמור על ביטחון האנשים שהגיעו. ברור שברמה האישית והמקצועית זה כאב גדול".

את הדברים היא אמרה בתגובה לשאלתו של חבר הוועדה האלוף במיל' שלמה ינאי. ינאי הקריא מתוך מכתבה של רגב בשנת 2014 "אני מבקשת להתריע בפניך שהעובדה הממונה על תכלול האירוע יגרום לאסון כבד שיגרום להרוגים ופצועים רבים. אני קוראת לממשלה להחליט מיהו מנהל האירוע". לאחר מכן שאל: "כשאת שומעת בל"ג בעומר שקרה אסון, מה עובר לך בראש, מה את מרגישה אחרי שב 2014 זה קרה?".

מירי רגב בדיון הוועדה לחקר אסון מירון, 24 במאי 2022. לע"מ, צילום מסך
רגב בוועדה, היום/צילום מסך, לע"מ

לשאלתה של השופטת בדימוס דבורה ברלינר, ראש ועדת החקירה, אודות מעורבותה בנושא מירון כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה בשנים 2013-2014, השיבה רגב כי היא פעלה רבות בנושא, ודרשה לברר מי המשרד האחראי על מירון.

"מירון היה אחד הנושאים שהטרידו אותי, משום שהבנתי שיש בעיה של חוסר סדר ותיאום בשאלה מי אחראי", אמרה. "ועדת החמישה היתה כפופה למשרד התיירות, אבל שר התיירות לא רצה את האחריות. קיימתי ארבעה דיונים בוועדה, לא הרפתי ושלחתי מכתבים למזכיר הממשלה, ראש הממשלה, והקמתי ועדת משנה ברשותו של דוד צור לעקוב אחרי הנושא" הדגישה.

רגב טענה כי כשרת התחבורה בעת האסון, המשרד עסק בהיבטים התחבורתיים של ההילולה - ארגון ההסעות והתחבורה הציבורית. "התחבורה הציבורית ווסתה לפי ההדלקות. כל הדלקה מגיעים מספר אנשים שרלוונטיים להדלקה. מי נכנס, כמה אנשים נכנסים בהר אני לא יודעת, תחום אחריותי שאנשים יגיעו בצורה נגישה ובטוחה", אמרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אסון הר מירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן / פלאש 90, פלאש 90
45 הרוגים. זירת האסון במירון/פלאש 90, דוד כהן / פלאש 90

בהשך שאל ינאי את רגב: "ב-2014 פנית לראש הממשלה בכתב, דיברת איתו בעניין הזה?". רגב השיבה כי היא "לא זוכרת שדיברתי איתו, אבל תשובה מזכיר הממשלה היא תשובת ראש הממשלה מבחינתי".

ינאי: "תפקידי לא להנחות שרים. אם הוא לא מנחה את השרים, אם הוא מתחמק לתת לך תשובה, בסוף השורה התחתונה של מכתבו היא 'כולם נרתמים לעניין' זו התחמקות מאחריות".

רגב: "בגלל שהבנתי שמשרד התיירות לא לוקח אחריות, הקמתי ועדה".

השר אביטן: "הכל משמיים אבל עלינו לבדוק את הדברים"

השר לשעבר אביטן אמר בעדותו כי כשלושה שבועות אחרי שהוא סיים את תפקידו כשר הדתות תוכן הטלפון הנייד שלו נמחק. הוא פתח את עדותו בוועדת מירון בהשתתפות בצערם של המשפחות השכולות. "אין מילים שאוכל לומר כדי לנחם. הכל משמיים אבל עלינו לבדוק את הדברים. אני מברך את הוועדה שהוקמה", אמר.

אביטן, שכיהן במשך שנים כחבר מועצת העיר אשקלון, מונה על ידי יו"ר ש"ס אריה דרעי כשר לשירותי דת מטעמו במאי 2020, תיאר לבקשת הועדה את כניסתו לתפקיד "קודם כל נכנסתי למשרד, ביקשתי שישאירו את המנכ"ל עודד פלוס, הוא איש מקצוע, אני אף פעם לא הייתי שר. הוא הסכים להישאר לתקופה עד שנתארגן והסביר לי את המהלכים במשרד".

יו"ר הועדה השופטת בדימוס ברלינר שאלה את אביטן: "אני רוצה להבין דברים בסיסיים, אתה שר הדתות, אירוע מירון הוא בתחום אחריותך?". השר לשעבר השיב: "המנכ"ל אומר לי יש את מרכז המקומות הקדושים, יש לו מנכ"ל, דירקטוריון, יש החלטת ממשלה שהתפקיד שלהם לטפל בתשתיות, בגישה, הם יודעים את העבודה שלהם".

ברלינר: "זה בתחום משרדך, אתה השר!".

אביטן: "אני שר שיש לו יחידת סמך שקוראים לה מרכז המקומות הקדושים. כל דבר שצריך אני כאן, תפעילו אותי".

ברלינר: "אני עוד לא קיבלתי תשובה לשאלה הבסיסית".

אביטן: "מעולם לא בא מישהו ואמר לי אתה אחראי על ההילולה. משרד הדתות מגיע ומעביר כסף. יש יועצת משפטית במשרד, היא לא אמרה לי שאתה אחראי".

האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון התרחש באפריל אשתקד, ובמהלכו נספו 45 גברים וילדים ונפצעו 145 איש. במהלך ההילולה נוצר דוחק רב בשל כמות המשתתפים ובעקבותיו נמעכו ונחנקו עשרות בני אדם. בעקבות האסון, הוכרז יום אבל לאומי והוקמה ועדת החקירה הממלכתית לחקירת האסון החוקרת עשרות בכירים בממשלה ובעלי סמכות בזמן האסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully