וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים יקרים יותר: כיצד העלאת הריבית תשפיע על הכיס שלנו?

עודכן לאחרונה: 23.5.2022 / 21:10

הניסיון של בנק ישראל לבלום את האינפלציה ולהעלות את הריבית לשיעור של 0.75% יפגע בכיס של כולנו - החל מההחזר החודשי של המשכנתא, דרך חיובים גבוהים יותר להלוואות לכל צורך - ועד לקופה בסופר. אז כמה זה עולה לנו? וואלה! מסביר

בווידאו: מישל ג'מאל מספר על עליית מחירי הפלאפל בעקבות עליית חומרי הגלם/צילום: יואב איתיאל

בניגוד לציפיות, נגיד בנק ישראל אמיר ירון הכריז היום (שני) על עלייה של 0.4% בריבית - כך שהיא עומדת כעת על 0.75%. בהודעת בנק ישראל נכתב כי "האינדיקטורים לפעילות במשק ממשיכים להעיד על רמה קרובה לפוטנציאל והשפעת המגפה על הכלכלה פחתה באופן משמעותי. עם זאת המלחמה באוקראינה וההאטה בפעילות הייצור בסין, מגבירים את לחצי האינפלציה ומובילים להאטה בקצב פעילות הכלכלה הגלובלית".

המשמעות היא שנגיד בנק ישראל מעוניין לבלום את האינפלציה - ולכן הוא מעלה את הריבית. בנוסף לכך, כדאי לשים לב לעובדה שהנגיד מציין את המלחמה באוקראינה וכן את ההאטה בפעילות בסין שגורמים למחסור בסחורות ולהאטה הכלכלה הגלובלית.

בנק ישראל, ירושלים. רויטרס
נלחם באינפלציה. בנק ישראל/רויטרס

העלאה תפסה את רובנו המומים, זאת משום שבשנים האחרונות הציבור בישראל נהנה מריבית נמוכה למדי. לכן, לצעד שנקט בנק ישראל יהיו כמה השלכות כלכליות שכדאי לשים לב אליהן שכן כאשר הריבית עולה - המשמעות של הדבר היא שהמחיר שבו אנו לווים כסף עולה. כלומר, ההחזר שאנו צריכים לשלם על הסכום שלוינו עולה.

אז איך העלאת הריבית תשפיע על הכיס של כולנו? קודם כל היא תשפיע על מי שלקח משכנתא ועל מי שמתכוון לקחת משכנתא שצמודה לריבית הפריים - הריבית שהבנקים קובעים אותה והיא באותו השיעור של הריבית שבנק ישראל קובע, בתוספת 1.5%.

עוד בוואלה!

הנגיד העלה את הריבית ב-0.4%, ל-0.75%

לכתבה המלאה
סניף בנק מרכנתיל. יחצ,
הבנקים יגבו יותר כסף. סניף בנק מרכנתיל/יחצ

איך עליית הריבית תשפיע עלינו?

  • עליית מחיר ההחזר החודשי של המשכנתא במאות שקלים
  • הלוואות לכל צורך יחויבו בהחזר חוב גבוה יותר
  • עלייה ביוקר המחייה
נגיד בנק ישראל דוד הורוביץ, טקס יום השואה. ראובן קסטרו
נגיד בנק ישראל אמיר ירון/ראובן קסטרו

עליית ריבית הפריים מעלה את ההחזר החודשי של בעלי משכנתאות קיימות בסכום של כ-50 שקל בכל עלייה של 0.25% בריבית הפריים. עליית הריבית לבדה העלתה בחצי השנה האחרונה את החזר המשכנתא ב-450 שקל. יחד עם העלייה בגובה המשכנתא הממוצעת שעלתה משנת 2021 ב-85 אלף שקלים - העלייה בהחזר החודשי מגיעה ל-830 שקלים.

בנוסף, מי שמבקש לקחת הלוואה מהבנק, בין אם מדובר בסטודנטים שמבקשים לממן את שכר הלימוד ובין אם מדובר במשק בית רגיל, יחויב בהחזר חוב גבוה יותר. הנתון הזה עלול להשפיע גם על החברות במשק, שגם הן לוקחות הלוואות מהבנקים - וייתכן שחלק מהן יתקשו במימונן.

השפעה נוספת אחרת שעשויה להיות לעליית הריבית היא עוד עלייה ביוקר המחיה שכן כשמחיר הכסף עולה - הוא משפיע גם על העסקים שמהם אנו רוכשים את המוצרים שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully