וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי: חשש להתפשטות אבעבועות הקוף עם תחילת הקיץ

עודכן לאחרונה: 21.5.2022 / 17:24

הסוכנות פרסמה הצהרה המזהירה מפני סטיגמה על קבוצות בשל המחלה. "זה עלול להיות מחסום בדרך לסיום ההתפרצות שכן אנשים עלולים להימנע מלבקש טיפול". יותר מ-80 אובחנו עד כה. וקיים חשש שפסטיבלי הקיץ יגבירו את ההתפשטות. 30 נדבקו בספרד, כנראה בסאונה במדריד

בווידאו: תדרוך של רופאים מבית החולים של מסצ'וסטס על מקרה ראשון של אבעבועות הקוף/צילום: רויטרס

יותר מ-80 מקרי אבעבועות הקוף אובחנו בלפחות 12 מדינות ברחבי העולם. ארגון הבריאות העולמי (WHO) אמר אתמול (שישי) כי 50 מקרים חשודים נוספים נבדקים כעת - בלי לפרט את שמות המדינות שבהן אובחנו המקרים - והזהיר שעוד ועוד מקרים ידווחו בימים הבאים.

בספרד אובחנו עד כה 30 מקרים, רובם באזור מדריד. הרשויות סגרו סאונה במדריד, שעל פי החשד קשורה לרוב מקרי ההדבקה. בפורטוגל נדבקו עד כה 23 בני אדם במחלה. מקרים של אבעבועות הקוף אובחנו עד כה בתשע מדינות אירופיות, וכן בארצות הברית, בקנדה, באוסטרליה ובישראל - שבה קיים חשש לאדם חולה.

אבעבועות הקוף נפוצות בעיקר באזורים מרוחקים של מרכז ומערב אפריקה. המחלה היא זיהום ויראלי לא חמור שממנו בדרך כלל מחלימים תוך כמה שבועות. הווירוס אינו מתפשט בקלות בין אנשים, והסכנה לציבור הרחב היא נמוכה מאוד.

אין חיסון לאבעבועות הקוף, אך זריקה של אבעבועות רוח מספקת הגנה של 85%, משום ששני הווירוסים דומים. סוכנויות בריאות באירופה אישרו מקרים גם בבריטניה, בגרמניה, בבלגיה, בצרפת, בהולנד, באיטליה ובשבדיה.

ציוץ של WHO

אבעבועות הקוף. 21 במאי 2022. רויטרס
נגיף אבעבועות הקוף/רויטרס
אדם עם אבעבועות קופים בהתפרצות של המחלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. CDC/Brian W.J. Mahy, רויטרס
אדם הסובל מאבעבועות הקוף בקונגו/רויטרס, CDC/Brian W.J. Mahy

ארגון הבריאות העולמי מסר כי ההתפרצויות האחרונות "הן לא טיפוסיות משום שקרו במדינות שהן הווירוס אינו אנדמי". עוד נמסר כי הארגון "פועל עם המדינות המושפעות ומדינות אחרות כדי להרחיב את הניטור על המחלה כדי למצוא ולתמוך באנשים שנדבקו".

הארגון הזהיר מפני הטלת סטיגמה על קבוצות בשל המחלה. "זה עלול להיות מחסום בדרך לסיום ההתפרצות משום שאנשים עלולים להימנע מלבקש טיפול, וכך מקרים לא יאובחנו".

המנהל האזורי של הארגון באירופה, קארל קלוג, הזהיר כי "אנחנו נכנסים לעונת הקיץ עם התאספויות גדולות, פסטיבלים ומסיבות ואני חושש שההדבקה תגדל". הוא הוסיף כי כל המקרים האחרונים, למעט אחד, לא הגיעו ממדינות שבהן אבעבועות הקוף היא אנדמית.

לוגו של ארגון הבריאות העולמי. REUTERS/Denis Balibouse, רויטרס
ארגון הבריאות העולמי/רויטרס, REUTERS/Denis Balibouse

מקרה ראשון של אבעבועות הקוף התגלה אמש בישראל, כשגבר בשנות ה-30 לחייו אובחן עם הנגיף. הגבר, שחזר מטיול במערב אירופה הגיע לחדר המיון של המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב עם נגעים מחשידים לווירוס, מצבו קל והוא יאושפז לצורך הערכה והשגחה בחדר בידוד.

משרד הבריאות מבצע חקירה אפידמיולוגית ומתאם עם בית החולים איכילוב העברה של דגימה קלינית לאישור האבחנה במכון הביולוגי. על פי מידע שהגיע מרשויות בארצות בהן התגלו חולים בימים האחרונים, יש ריבוי מקרים בקרב גברים מקהילת הלהט"ב, אך לא רק מהקהילה. משרד הבריאות קרא למי שחזר מחו"ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא.

מחלקת חולי הקורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
בית החולים איכילוב/ראובן קסטרו

המקרה הראשון של המחלה אובחן בבריטניה ב-7 במאי. החולה נסע באחרונה לניגריה, שם כנראה נדבק בווירוס לפני שיזר לבריטניה. יש 20 מקרים מאושרים בבריטניה כעת.

הרשויות הבריטיות אמרו כי רכשו מאגרים של חיסוני אבעבועות רוח והחלו להציע אותם לאנשים "בעלי סיכון גבוה לחשיפה" לאבעבועות הקוף. גם הרשויות בספרד דיווחו על צעד דומה, על פי העיתון אל פאיס.

המקרה הראשון באוסטרליה התגלה בגבר שחלה לאחר שהיה בבריטניה. בצפון אמריקה, רשויות מדינות מסצ'וסטס אישרו כי גבר נדבק לאחר שנסע לקנדה וכי הוא במצב טוב ואינו מציב סיכון לציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully