וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שב"כ: גורמי מודיעין באיראן ניסו לחטוף אנשי עסקים ישראלים ולפגוע בהם

עודכן לאחרונה: 19.5.2022 / 15:29

האיראנים התחזו לאנשי אקדמיה, עיתונאים, אנשי עסקים ופילנטרופים והשתמשו בזהות אותנטית של זרים אותם גנבו. הפניות נעשו במיילים, תוך הצגת סיפור כיסוי רלוונטי וניסיון לפתות את הישראלים להיפגש בחו"ל. גורם בכיר בשב"כ: "אספנו מידע רב על העומדים מאחורי המפעילים"

בווידאו: שב״כ חושף ניסיונות איראנים למשיכת אנשי עסקים ואקדמיים ישראלים לחו״ל/קרדיט: תקשורת שב"כ

גורמי מודיעין באיראן פנו לבכירים לשעבר במערכת הביטחון, אנשי אקדמיה ישראליים ואנשי עסקים בניסיון לפתות אותם להיפגש עמם בחו"ל כדי לחטוף אותם ולפגוע בהם - כך הותר לפרסום היום (חמישי). זאת, תוך שהאיראנים התחזו לאנשי אקדמיה, עיתונאים, אנשי עסקים ופילנטרופים והשתמשו בזהות אותנטית של זרים אותם גנבו.

הפניות נעשו תוך הצגת סיפור כיסוי רלוונטי באמצעותו אספו הגורמים מאיראן מידע על הישראלים ומדובר בשיטת פעולה מוכרת של גופי המודיעין והביטחון שלהם. הגורמים פנו לאזרחים הישראליים בדואר אלקטרוני, בכתובת דומה מאוד לזו של זרים בחו"ל שזהותם נגנבה, כדוגמת מכוני מחקר מוכרים ואקדמאים ישראלים שזהותם נגנבה. לאחר יצירת הקשר הראשוני במייל, התבקשו הישראלים לעבור לשיחה ב-"וואטספ" עם מספר טלפון חדש. מקבלי הפניות החשודות נמנעו מלהיענות להן והתריעו עליהן בפני גורמי הביטחון.

דוגמה לפרופיל בשימוש איראני. שב"כ
דוגמה לפרופיל בשימוש איראני/שב"כ

במקרה אחד, נשלחה הזמנה להשתתפות בכנס במדינה אירופאית. הסוכן האיראני עשה שימוש בכתובת המייל Oliver.thranert@sipo.gess.ethz.ch, הדומה מאוד לכתובתו האותנטית של פרופסור אוליבר טרנרט ונחתמה בשמו. המתחזה שלח קבצים וקישורים הנוגעים כביכול לכנס אך הישראלים חשדו ואימתו את תוכן המייל מול טרנט - שאימת כי המייל שלו נפרץ. כמה ישראלים היו על סף יציאה לחו"ל בעקבות ההזמנות הללו.

במקרה נוסף, נעשה שימוש בזהותו האותנטית של עיתונאי בשם קון קוגלין. בפנייה הוצע לאזרחים הישראליים לכתוב מאמר עבור מכון אמריקני בשם GATESTONE INSTITUTE. כתובת הדואר האלקטרוני coughlin@gatestonelnstitute.org בה נעשה שימוש דומה אף היא לכתובת האותנטית של אותו עיתונאי.

עוד בוואלה!

"שרה פופי" אורבת בפייסבוק: איראן ניסתה לגייס מרגלים ישראלים דרך פרופיל פיקטיבי

לכתבה המלאה
כרטיס טיסה. שב"כ
כרטיס טיסה פיקטיבי/שב"כ

עוד התחזו גורמי המודיעין באיראן ל- "ניקולאי", עוזרו של מיליארדר רוסי בשם אנדריי אנדרייב. ניקולאי הציע לישראלים ממוצא רוסי סיוע והציע להם להיפגש עמו בחו"ל, תוך הבהרה כי לאנדרייב קשרים עם גורמים רשמיים בממשלת ארמניה, לרבות עם סגן ראש ממשלת ארמניה.

תכתובת בטלגרם מול ישראלים בהצעה להזמנה לאירוח בוילה פרטית לרגל חג טו בשבט. שב"כ
תכתובת בטלגרם מול ישראלים בהצעה להזמנה לאירוח בוילה פרטית לרגל חג טו בשבט/שב"כ

בד בבד, נמשכים הניסיונות של איראן ליצור קשר עם ישראלים ברשתות החברתיות באמצעות פרופילים פיקטיביים, תוך יצירת סיפור כיסוי מתאימים, לטובת קשר חברי או רומנטי.

גורם בכיר בשב"כ מסר כי במסגרת הפרשיה אותרו פרופילים רבים בהם משתמשים גורמי המודיעין האיראנים, ונאסף מידע רב אודות הגורמים העומדים מאחורי הפעלתם. "ערנות האזרחים בין השאר תרמה לסיכול ומנעה אירועים חמורים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully