וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוששים שישראל נותרה לבד במערכה: צה"ל יתרגל תקיפה נרחבת באיראן

עודכן לאחרונה: 17.5.2022 / 17:24

בצל הדאגה כי בעוד שנים ספורות טהראן תוכל לייצר צנטריפוגות מתקדמות בכמות בלתי מוגבלת, תרגיל הענק "מרכבות האש" כולל אופציה צבאית אמינה. במקביל, צה"ל נערך לאלימות מצד אזרחים במלחמה, בהיקף כפול מזה שהיה בשומר החומות. וגם: היעד למלחמה הבאה - חיסולים ממוקדים

בווידאו: במהלך חודש המלחמה "מרכבות האש": צה"ל יתרגל תקיפה נרחבת באיראן/דובר צה"ל

צה"ל יתרגל תקיפה נרחבת באיראן במהלך תרגיל "מרכבות האש", המדמה חודש של מלחמה. התרגיל המטכ"לי הרב-זרועי, שהחל בשבוע שעבר ומשתתפים בו יותר מ-20 אלף חיילים, נפתח בתרחיש שמדמה תקיפה בסוריה הכוללת פגיעה באיראנים, פעילי חיזבאללה וכן סורים, שגוררת ימי קרב בודדים.

תרגיל התקיפה באיראן יתקיים בקפריסין בשבוע הרביעי והאחרון של "מרכבות האש", וישתתפו בו כוחות מאוגדה 98. התרגיל יכלול היערכות לאיומים מצד איראן ותגובה, שכוללת מטס אווירי מלא, בהתאם לאחת התוכניות המבצעיות של צה"ל לתקיפה במדינה, כפי שהתאמן בחודשים האחרונים.

מטוס צה"ל, ארכיון חיל האוויר. דובר צה"ל
הכוחות יתרגלו תקיפה נרחבת באיראן. מטוס צה"ל, ארכיון/דובר צה"ל

בצה"ל מביעים דאגה על כך שישראל נותרה בודדה במערכה החשאית נגד איראן, שתכליתה פעולות אקטיביות להחלשת טהראן, כולל מהלכים כלכליים. לפי ההערכה בצה"ל, פרויקט הגרעין האיראני ממשיך להתקדם בקצב מתון והיקף הצנטריפוגות המתקדמות במגמת עלייה. בצה"ל מתריעים כי משנת 2026 יוכלו האיראנים לייצר כמות בלתי מוגבלת של צנטריפוגות מתקדמות מכלל הדגמים, מה שיאפשר התקדמות מהירה ביותר לעבר נשק גרעיני, ללא קשיי זמן ייצור.

עוד הביעו דאגה בצה"ל כי לא קיימת פעילות נגד העברת כספי טרור של טהראן, סנקציות נגדה, אכיפה של החלטות מהעבר נגדה ותקיפות נגד מצד מדינות מערביות כולל ארה"ב. בצה"ל סבורים כי כל עוד אין אופציה צבאית אמריקנית אמינה לתקיפה באיראן, נפגעת מידת הרצינות שבה שתופסים האיראנים את תוכנית התקיפה הישראלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מטוס צה"ל, ארכיון חיל האוויר. דובר צה"ל
דאגה מכך שישראל נותרה לבד במערכה החשאית נגד איראן. מטוס צה"ל, ארכיון/דובר צה"ל

כמו כן, נשמעת ביקורת בצה"ל לפיה האמריקנים לא רק שלא פועלים לקיזוז יכולות איראניות, גם אין להם אסטרטגיה ברורה, וכן נטען כי כשבכירים אמריקנים נשאלים בנושא - הם לא בהכרח מספקים תשובות. בצה"ל הדגישו כי הם מכינים יותר מאופציה צבאית אמינה אחת.

"מפינצטה למצ'טה": היעד למלחמה הבאה - חיסולים ממוקדים

בשבוע הראשון לתרגיל נבחנו שלילת הישגים מהאויב, חיזוק ההגנה ואתגרים שהתפתחו בהפתעה. בשבוע הנוכחי נבחן הצבא במעבר ממערכה מוגבלת למלחמה כוללת. בשבוע הבא, שהוא השלישי לתרגיל, ידמה צה"ל מערכה ביותר מזירה אחת, וישלב תרגיל של אוגדה 162 של פיקוד דרום, שיכלול קרב הגנה וקרב תמרון בעומק.

המפקדות בתרגיל יתרגלו גם תקיפות בעיראק וביעדים רחוקים נוספים. במקביל, מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב ינחת בישראל וישתתף בתרגיל. הוא יקבל עדכונים על תרחישי מלחמה ויחד עמו תתקיים סימולציה של פריסת כוחות אמריקניים בישראל. בין היתר יתורגלו שיגורי טילים מדויקים, אך עיקר האיומים בתרגיל יהיו רקטות מלבנון. ה"מלחמה" עצמה נפתחת בתרגול של 300 שיגורי רקטות ביממה.

מרכז אש. דובר צה"ל
"מפינצטה למצ'טה". כוחות צה"ל בתרגיל "מרכבות האש"/דובר צה"ל

בינתיים, בצה"ל מתגאים בקצב ייצור המטרות באמצעות בינה מלאכותית, בשגרה ובזמן אמת, ובמעבר מתקיפה "כירורגית" לתקיפה רחבת היקף בקצב גדול הרבה יותר מבעבר, או כפי שמכנים זאת בזרוע היבשה - "מפינצטה למצ'טה".

במבצע "שומר חומות" יוצרו בזמן אמת 400 מטרות והותקפו רק 200. לפי צה"ל, מאז הקמת מנהלת המטרות המטכ"לי גדל היקף המטרות בכ-4000%. עיקר האתגר יהיה לייצר מטרות אחר אישים שנמצאים בתנועה ולפגוע בהם.

בצה"ל הציבו יעד למלחמה הבאה - לפגוע בכמה שיותר פעילי אויב ובכירים בכלל הגזרות. בצה"ל מתגאים ביותר ממאה גופי תקיפה: בהם גופים פיקודיים, כמה נוספים אוגדתיים ועשרות חטיבתיים. תאים אלו יאפשרו מעבר מ-20 תקיפות ביממה למאות תקיפות אוויריות עבור כל אוגדה, ולאלפי פצצות ביממה לתאי התקיפה, רובן מדויקות.

בצה"ל מתרגלים: היקף האלימות מצד אזרחים - כפול מזה שבשומר החומות

השבוע הגיע הקבינט הביטחוני ל"מרכבות האש" כדי ללמוד על התרגיל ובשבוע הבא יגיע להיות מתורגל בעצמו במצבי המלחמה השונים ובתהליך קבלת החלטות. המפקדים הבהירו לחברי הקבינט כי צה"ל מתרגל אלימות ועומס בישראל עצמה - בהיקף כפול מזה שהיה במהלך שומר החומות, על רקע חשש מאלימות בלב המדינה.

בין היתר קיים חשש לחסימת כבישים למעבר חיילים וכלים כבדים, פגיעה בתשתיות חיוניות ואפילו ניסיונות לפגוע בחיילים. בתחילה המשטרה תטפל בבעיות בכבישים, אך לאחר מכן ייכנסו לפעולה מג"ב וצה"ל, באמצעות חטיבה ייעודית שמוקמת בימים אלו, כדי לאפשר חופש תנועה ופעולה. בצה"ל הבהירו כי אין כוונה לפגוע במפגינים.

מהומות בלוד 12 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
היערכות לאלימות בהיקף כפול. מהומות בלוד במהלך שומר החומות/מערכת וואלה!, אתר רשמי

החטיבה הייעודית אינה הלקח היחיד משומר החומות. בצה"ל חשפו כי במהלך המבצע בשנה שעברה הוקם צוות מיוחד "למתן לגיטימציה", שייעודו הוא לארגן לכל מטרה רגישה, למשל מגדל שבו נמצאים עיתונאים, תיק סודי ותיק בלתי מסווג. זאת, כמענה לביקורת ציבורית אפשרית. במקרה כזה, ניתן יהיה להציג את תיק הנתונים הסודי ביותר לאמריקנים, ואת התיק הבלתי מסווג לכלי התקשורת - כדי להסביר את הצורך בתקיפה.

התשתיות שמסייעות לנסראללה על הכוונת

במהלך התרגיל, צה"ל מתרגל גם פגיעה משמעותית בתשתיות לאומיות לבנוניות כגון כבישים, חשמל, מים ומתקני אנרגיה שחיזבאללה משתמש בהן לצורכי לחימה. נוסף לכך, צה"ל חשף כי השתפר משמעותית המודיעין סביב פעילות של חוליות טרור פלסטיניות בלבנון, שמשגרות רקטות.

בצה"ל הבהירו כי כיום ישנם יותר כוחות מתמרנים ביחס לשנים שאחרי הקיצוץ בכוח האדם בזרוע היבשה, אך יש כוונה להגדיל זאת יותר ולפתוח עוד יחידות מתמרנות. התוכנית לשדרוג כבר הוצגה לראש הממשלה ושר הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully