וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני 80 שנה אביה שרד את אושוויץ. כעת היא ראש ממשלת צרפת

עודכן לאחרונה: 17.5.2022 / 15:41

נשיא צרפת עמנואל מקרון מינה את אליזבת בורן לראש ממשלת צרפת. בכך, הפכה לאישה השנייה שמכהנת אותה בתפקיד מאז 1992. אביה, יהודי שהיה חלק מתנועת הרזיסטנס הצרפתית, גורש למחנה ההשמדה אושוויץ, ניצל, וקיבל אזרחות צרפתית לפני 72 שנה

בווידאו: נאום הניצחון של מקרון לאחר שזכה בכהונה שנייה כנשיא צרפת/צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון מינה אתמול (שני) את שרת העבודה והרווחה אליזבת בורן (Borne) לראש הממשלה. היא האישה השנייה שמכהנת בתפקיד בצרפת מאז 1992. בור בת ה-61 ירשה את ז'אן קסטקס, שהגיש את התפטרותו.

לבורן יש היסטוריה מעניינת במיוחד. היא נולדה ב-18 באפריל 1961 בפריז לז'וזף בורנשטיין ומרגריט לססנה, רוקחת צרפתית מנורמנדי. אביה היה יהודי פולני, שמשפחתו נמלטה מהנאצים ב-1939 לצרפת. במלחמת העולם השנייה היה אביה חלק מתנועת הרזיסטנס הצרפתית, וגורש למחנה ההשמדה אושוויץ ב-1944. הוא שרד וב-1950 קיבל אזרחות צרפתית.

הוריה של בורן ניהלו בית מרקחת. לאחר שאביה מת ב-1972 כשהיתה בת 11, היא נהפכה ל"תלמידת האומה", מעמד שהקנה לה הטבות ומענקים מהמדינה שמחולקים לילדים שהוריהם נפצעו או נהרגו במהלך מלחמה, מתקפת טרור או בעת מילוי תפקידם בשירות הציבורי הצרפתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אליזבת בורן, ראש ממשלת צרפת, ועמנואל מקרון נשיא צרפת. AP
סגירת מעגל. בורן לצד הנשיא מקרון/AP

בורן הצליחה כך להשיג מלגה מלאה בעבור לימודיה. היא דיברה בעבר על העובדה שאמה היתה אם יחידנית ואמרה כי "לא תמיד היה קל. איבדתי את אבי כשהייתי מאוד צעירה, ורק אמי נותרה לי. היו לה שתי בנות, אך לא היתה לה הכנסה אמיתית".

לדבריה, כשהעניקה בפעם הראשונה לאזרח את צו האזרחות שלו, היא מאוד התרגשה. ב-2015 אמרה בראיון כי "אני, הבת של פליט חסר מעמד, שנהפך לצרפתי רק ב-1950, מעניקה למישהו אזרחות. זאת אינטגרציה".

"מרגרט תאצ'ר הצרפתייה"

בורן כיהנה בצרפת בתפקידים ציבוריים במשך עשורים, אך לא נתפשת כמישהי שתאפיל על מקרון. היא מנוסה בניהול משא ומתן עם איגודי עובדים, ניסיון יקר ערך בזמן שמקרון מתכוון ליישם רפורמות בפנסיות ובמערכת הרווחה, שעלולות להוביל שוב למחאות.

יועץ שר אמר בצחוק לאתר יורופ1, כי כי בורן תשיג את כל מה שהיא רוצה עם "אגרוף הברזל שלה. היא מרגרט תאצ'ר!".

מהנדסת במקצועה, בורן עמדה בעבר בראש חברת התחבורה הממלכתית של פריז, RATP , תחת ראש העיר השמאלני ברטראן דלנואה. היא הפגינה נאמנות למקרון בכהונתו הראשונה, כשכיהנה תחתיו כשרת התחבורה, שרת הסביבה ולבסוף שרת העבודה מ-2020.

בורן, שמגדירה את עצמה "אישה של השמאל", כיהנה גם כיועצת לשרים תחת פרנסואה מיטראן ויועצת לשרת הסביבה הסוציאליסטית סגולן רויאל ב-2014.

מעשנת בתוך הפרלמנט

בורן טוענת שהיא מונעת מ"צדק חברתי ושוויון הזדמנויות"' ונהגה לחזור על טיעונו של מקרון כי "לעזור לאחרים לשחרר את עצמם באמצעות עבודה זה ערך של השמאל". לעיתון הצרפתי לה פיגרו היא אמרה בשנה שעברה כי "הדמוקרטיה הסוציאלית עדיין חיה, והנשיא מוביל אותה".

בורן ידועה בכך שהיא נוהגת לעשן סיגריות אלקטרוניות גם בתוך הפרלמנט. במהלך הקורונה היא הופיעה באופן קבוע בטלוויזיה והמליצה לעם הצרפתי לעבוד מהבית והגנה על תוכנית ההגנה על משרות הממשלתית. עם זאת, לדבריה, היא אינה מעוניינת להיות באור הזרקורים. על פי סקר מאפריל של חברת הסקרים Ifop, כמעט מחצית מהנסקרים לא הכירו כלל את שמה או מי היא.

במרץ 2021 היא אושפזה בבית החולים בשל קורונה, ונאלצה לקבל טיפול בחמצן, תהליך שאותו תיארה "מורט עצבים". היא חובבת מתמטיקה ופרטים טכניים. לדבריה היא מוצאת במספרים "משהו מאוד מרגיע ורציונלי".

  • עוד באותו נושא:
  • צרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully