וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים באיראן: ארבעה הרוגים בהפגנות נגד יוקר המחיה

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 14:47

המחאות שהחלו בכמה ערים בשבוע שעבר התעוררו בעקבות החלטת הממשלה לקצץ את סובסידיות על מזון - צעד שהוביל לזינוק במחירי מוצרי צריכה בסיסיים באיראן ב-300%. הממשלה טוענת כי עשתה זאת לטובת מעוטי היכולת

מחאה באיראן על קיצוץ בסובסידיות על מזון החלה להתפשט בימים האחרונים ברחבי המדינה. המפגינים קוראים לפרישתם של המנהיגים, על פי פוסטים ברשתות חברתיות ודיווחים לא מאושרים, שלפיהם לפחות ארבעה מפגינים נהרגו.

המחאות שהחלו בכמה ערים בשבוע שעבר התעוררו בעקבות החלטת הממשלה לקצץ את הסובסידיה - צעד שהוביל לזינוק במחירי מוצרי צריכה בסיסיים באיראן ב-300%.

הממשלה גם העלתה את המחירים של מוצרים כמו שמן בישול ומוצרי חלב, במדינה שבה כמחצית מ-85 מיליון האזרחים נמצאים מתחת לקו העוני, על פי נתונים רשמיים.

כעת המפגינים מרחיבים את דרישותיהם וקוראים לחופש פוליטי נרחב יותר, לסוף של הרפובליקה האיסלאמית ולקריסה של מנהיגיה, על פי עדי ראייה.

בסרטונים שהועלו לרשתות עם האשטאג #IranProtests, אפשר לראות מפגינים שורפים תמונות של המנהיג הרוחני העליון האייתולה עלי חמינאי, וקוראים לשובו של רזא שאה פהלווי, בנו הגולה של השאה המודח של איראן.

בסרטונים בטוויטר רואים הפגנות בעשרות מחוזות כמו ארדאביל, לורסטאן וקוזסטאן. כמה ערוצי תקשורת המקורבים לממשלה מדווחים כי ההפגנות הסתיימו ורגיעה הושגה. עם זאת, ההפגנות המשיכו גם אתמול (ראשון) ב-40 ערים ועיירות ברחבי איראן.

סוכנות הידיעות הממלכתית IRNA דיווחה ביום שישי כי כמה חנויות "נשרפו בכמה ערים", והמשטרה עצרה עשרות "מסיתים". סוכנות הידיעות החצי רשמית ILNA דיווחה כי לדברי מחוקק, מפגין נהרג בעיר דיזפול במחוז מייצר הנפט קוזסטאן בדרום מערב איראן. עם זאת, סרטונים בטוויטר הראו כי לפחות ארבעה מפגינים על ידי כוחות הביטחון. תושבים בבירה טהראן יצרו קשר עם רויטרס ודיווחו על נוכחות כבדה של כוחות ביטחון בעיר.

שורפים שלט של עלי חמינאי

ההפגנות באחרונה באות על רקע לחצים כבדים שמופעלים על מנהיגי איראן, שמתקשים לשמור על הכלכלה האיראנית שנפגעה קשות מהסנקציות האמריקניות שהוטלו שוב ב-2018, כשארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

המנהיגים חוששים מפני חידוש המחאות, והממשלה אמרה כי קיצוץ הסובסידיות היה חלק מ"חלוקה הוגנת יותר" של הסובסידיות לטובת משקי בית מעוטי יכולת.

ב-2019, מחאות נגד העלאת מחירי הדלק התפשטו במהירות. מנהיגי איראן הגיבו ביד קשה נגד המפגינים והובילו לעימותים הקשים ביותר ב-40 השנים האחרונות. על פי רויטרס, נהרגו ב-2019 1,500 איש, על פי ארגון אמנסטי, נהרגו יותר מ-300.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully