וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: דוחים את מסקנות הדוח של פרופסור גרוטו על פרשת ילדי תימן

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 14:42

נציג משרד הבריאות הסביר בדיון בדוח בוועדת הבריאות בכנסת כי המשרד החליט לאמץ את עמדת פרופסור שורץ, שטוענת שהיו כשלים בדוח ולא אי אפשר לסמוך עליו את ידיהם. שורץ ידועה בעמדתה שגורסת שלא היו חטיפות ממסדיות בקום המדינה. שר הבריאות ומנכ"ל המשרד נעדרו מהדיון

בווידאו: פרשת ילדי תימן: הממשלה אישרה פיצוי למשפחות שנפגעו/מערכת וואלה! NEWS

ועדת הבריאות של הכנסת דנה היום (שני) לראשונה בדוח של מי ששימש כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו, שמסקנותיו לא פורסמו עד כה. נציג המחלקה המשפטית של משרד הבריאות אמר בדיון כי בעקבות הכשלים שנפלו בדוח של גרוטו, המשרד לא סומך את ידיו על הדוח.

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכל המשרד נחמן אש לא נכחו בדיון. במהלכו אמר גרוטו: "הבעיות של הגזענות במערכת הבריאות, שהובילו לאירועי ילדי תימן, עדיין קיימות. אז הרופאים ראו דברים והיו פסיביים מול המקרים שקרו לילדי תימן".

הדוח הוגש כבר לפני שנה, והועבר לבדיקתה של היסטוריונית רפואית בשם שפרה שורץ, שטענה שהוא מוטעה. נציגי המשפחות, פעילים וגופים העוסקים בפרשה הביעו את זעמם על כך שהדוח הועבר דווקא לידיה של חוקרת, שידועה בכך שעמדתה היא שאין ממש בטענות לגבי חטיפות וגזענות כלפי ילדי תימן, המזרח והבלקן.

ארכיון המדינה פותח את התיעוד הנוגע לפרשת היעלמות ילדי תימן ואחרים, 27 בדצמבר 2016. דנה ירקצי, באדיבות נחמה בן פורת, דנה ירקצי
בשבוע הבא ייפתח לראשונה קבר של אחד הילדים שנעלמו. תמונות ילדי תימן מארכיון המדינה/דנה ירקצי, דנה ירקצי, באדיבות נחמה בן פורת

אתמול פורסם בוואלה! חדשות כי בשבוע הבא ייפתח לראשונה קבר של אחד הילדים החשודים שנעלמו, והגופה תובא לחקירה במכון לרפואה משפטית באבו כביר. ההחלטה התקבלה לאחר עתירתן של חמש משפחות לבית המשפט לפתוח את הקבר.

לאחר העתירה, ביקשו השופטים את תגובת המדינה. המדינה העניקה את הסכמתה בתנאי שהחקירה תיערך במכון לרפואה משפטית באבו כביר, כך שהיא תנוהל באופן מסודר ולא באופן פרטי. המשפחות הסכימו, בתנאי שבמהלך החקירה, יהיה גם חוקר מטעמם.

התינוק שקברו ייפתח הוא עוזיאל חורי, שמשפחתו עלתה ב-1948 מתוניסיה. ב-1952 נולדו עוזיאל ואחיו, ובהיותו כבן שנה חלה עוזיאל, נלקח על ידי שירותי הרווחה, הועבר לבית חולים וכעבור זמן קצר קיבלה המשפחה הודעה שהוא הלך לעולמו. הוא קבור בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

בדיון הוסיף גרוטו: "אם אני הייתי מתנהג כמו שהתנהגו אז, הייתי מכה על חטא היום. לא היה כל צורך להעביר את הדוח לבחינה נוספת - קיבלתי שינויים וביקורת על דברים היסטוריים. למרות שכבר הייתי בסיום תפקידי, התעקשתי להציג את הדוח למנכל דאז חזי לוי והוא ביקש לעשות כמה עריכות בדוח ושם זה נתקע". לדבריו, במהלך העבודה על הדוח התגלו פרקטיקות גזעניות הקיימות במערכת הבריאות.

תום מהגר, מנכל עמותת עמרם, אמר בדיון כי משרד הבריאות הפר את ההמלצה הבסיסית ביותר של הדוח - דיון פתוח עם המשפחות ונציגיהן. מהגר הוסיף: "שר הבריאות ניצן הורוביץ לא הגיע לדיון וברח ממתן תשובות נושא כפי שהוא עשה מאז מינויו. עמותת עמרם קוראת לגנוז את חוות דעתה של פרופ' שפרה שוורץ ולעבוד על בסיס ההמלצות של הוועדה למיגור גזענות בנושא".

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ עידית סילמן אמרה כי "ההסתרה עושה נזק למערכת הבריאות לרופאים וצוותי הרפואה". היא הביעה את דרישת הוועדה לקבל הסברים מה היה חסר בדו"ח שחיבר פרופ' גרוטו ו"לקבל לידה את אופן ההתקשרות עם חוו"ד החיצונית של פרופ' שוורץ"

ראש היחידה הממשלתית לגזענות במשרד המשפטים, עו"ד אוווקה זנה, הסתייג גם הוא מהאופן שבו התנהל משרד הבריאות ביחס לדוח. "הייתה פה הזדמנות לאחות את הקרעים ולהתייחס לכאב של אנשים ולחזק את אמון הציבור במערכת הבריאות", אמר זנה. לדבריו, יש רגרסיה בנושא הטיפול בגזענות. "מה שקורה היום לא מקדם אותנו כחברה אלא לוקח אותנו אחורה", אמר זנה.

התרעמות על גניזת הדוח נשמעה גם מצד ח"כים. ח"כ קרן ברק התייחסה להעברת הדוח לשורץ: "נורא ואיום לקחת את מכחישת האירוע ולשים אותה בחוו"ד - זה אומר למשפחות 'אנחנו מזלזלים בכם ואתם לא מעניינים אותנו". ח"כ קטי שטרית אמרה: "זה אות קלון שילמד את הדורות הבאים איזה עוול נעשה פה".

מי ששמשה בעבר כיו"ר הוועדה לחקר היעלמותם של ילדי תימן, נורית קורן אמרה כי "מעל שנה שאנחנו רודפים אחרי שר הבריאות כדי לפרסם את הדו"ח. התנאים שהיו בבתי החולים בטיפול ילדי תימן נחשפו בוועדה שנלחמתי על הקמתה - היינו בארכיונים וראינו שלא היה אפילו את האביזרים הפשוטים ביותר. גם לקחו את הילדים וגם את הרכוש. העוול הזה למשפחות חייב להסתיים והגיע העת שמשרד הבריאות יפסיק להסתתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully