וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בלבנון: חיזבאללה ספג מהלומה בפרלמנט, על פי תוצאות ראשוניות

עודכן לאחרונה: 16.5.2022 / 15:45

על פי מקורות, חיזבאללה איבד את הרוב שלו בפרלמנט. תוצאות סופיות יפרסמו מאוחר יותר היום. לדברי פרשנים, התוצאות יכולות לפתוח את הדלת לסעודיה הסונית ולהשפעה גדולה יותר שלה במדינה השקועה במשבר כלכלי חמור

בווידאו: חגיגות עם ביום הבחירות לפלרמנט הלבנוני/צילום: רויטרס

חיזבאללה, הנתמך על ידי איראן, ספג מהלומה בבחירות לפרלמנט אתמול (ראשון), כשבעלות הברית שלו רשמו הפסדים - ואילו מפלגת "הכוחות הלבנוניים", המזוהה עם סעודיה, רשמה הישגים משמעותיים, כך על פי תוצאות ראשוניות.

ספירת הקולות עדיין בעיצומה. חיזבאללה ובעלות בריתו זכו ב-2018 ב-71 מושבים מתוך 128 מושבי הפרלמנט. התוצאות הרשמיות עדיין לא הוכרזו בבחירות הראשונות לפרלמנט מאז 2019, אז שקעה לבנון למשבר כלכלי מהחמורים בעולם.

התוצאות עד כה משקפות את הפילוג העמוק בפרלמנט בין בעלות הברית ומתנגדי חיזבאללה, מה שעשוי, לדברי פרשנים, להוביל לקיפאון בזמן שפלגים שונים מנסים לגבש הסכם קואליציה. "אם הסכמי העבר מתים, איזו פוליטיקה תהיה לנו מלבד מתיחות עדתית ושידור חוזר של העימותים שכבר חווינו?" תהה מוחמד האג' עלי במכון המחקר קרנגי מידל איסט סנטר.

לדבריו, אמנם הבחירות ב-2018 גררו את לבנון לכיוון של איראן השיעית מוסלמית, אך התוצאות כעת יכולות לפתוח את הדלת לסעודיה הסונית ולהשפעה גדולה יותר שלה במדינה שבה אויבתה הגדולה - טהראן- שולטת, הוא הוסיף.

נסראללה: יש לנו את היכולת להפוך אלפי רקטות לטילים מדויקים
17.2.22. רויטרס
נסראללה: יש לנו את היכולת להפוך אלפי רקטות לטילים מדויקים 17.2.22/רויטרס

תוצאה מפתיעה אחת היא שהפוליטיקאי הדרוזי טלאל ארסלן, בעל ברית של חיזבאללה וצאצא של אחת השושלות הפוליטיות הוותיקות בלבנון שנבחר בראשונה ב-1992, איבד את מושבו למארק דאאו, מועמד חדש שמתמודד על מצע של רפורמות, כך על פי בכיר בחיזבאללה.

התוצאות הראשוניות גם מראות ניצחונות לחמישה מועמדים עצמאיים לפחות שהתמודדו על מצבע של רפורמות והטלת אחריות על פוליטיקאים שמואשמים בהובלת לבנון למשבר החמור ביותר מאז מלחמת האזרחים ב-1975-1990.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
סעד חרירי נואם בלבנון, 24 בינואר 2022. רויטרס
סעד חרירי נואם בלבנון, 24 בינואר 2022/רויטרס

משמעות ההישגים שנרשמו על ידי מפלגת הכוחות הלבנוניים (LF ), המתנגדת לחיזבאללה, היא שהמפלגה תעקוף את "הזרם הפטריוטי החופשי" (FPM ) כמפלגה הנוצרית הגדולה בפרלמנט הלבנוני. היא זכתה כעת ב-20 מושבים לפחות, לעומת 15 ב-2018, אמרה הדוברת אנטואנט ג'עג'ה. מפלגת FPM זכתה ב-16 מושבים, לעומת 18 ב-2018, אמר סייד יונס, מנהל ההצבעה האלקטרונית.

FPM היתה המפלגה הנוצרית הגדולה ביותר בפרלמנט הלבנוני מאז שמייסדה, הנשיא מישל עאון, שב מהגלות בצרפת ב-2005. עאון ומייסד LF, סמיר ג'עג'ה, היו יריבים במלחמת האזרחים. LF, שנוסדה כחונטה צבאית במהלך מלחמת האזרחים, קרא לחיזבאללה להתפרק מנשקו.

"בעלות הברית הנוצריות של חיזבאללה איבדו את הזכות לטעון כי הן מייצגות את רוב הנוצרים", אמר האג' עלי, וכינה זאת "מהלומה משמעותית" לארגון השיעי.

חיזבאללה ובעלת בריתו, תנועת אמל של דובר הפרלמנט נביה ברי, שמרו על השליטה בייצוג השיעי המוסלמי, וזכו בכל המושבים ששמורים לעדה שלהם, על פי מספרים ראשוניים.

נשיא לבנון, מישל עאון, בישיבה עם ראש הממשלה חסן דיאב, יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, ונגיד הבנק המרכזי של לבנון ריאד סלאמה בארמון הנשיאות בבעבדא, 7 במרץ 2020. רויטרס
נשיא לבנון, מישל עאון, בישיבה עם ראש הממשלה חסן דיאב, יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, ונגיד הבנק המרכזי של לבנון ריאד סלאמה בארמון הנשיאות בבעבדא, 7 במרץ 2020/רויטרס

כעת נותר לראות אם בעלות הברית של חיזבאללה יזכו בעוד מושבים שנותרו ריקים בשל פרישתו של הפוליטקאי הסוני סעד אל חרירי, בעיקר בביירות ובצפון לבנון.

הפרלמנט החדש חייב לבחור דובר - משרה שבה מחזיק ברי מאז 1992 - לפני שימנה ראש ממשלה שיגבש קבינט. מאוחר יותר השנה, המחוקקים אמורים לבחור נשיא, במקום עאון שכהונתו מסתיימת ב-31 באוקטובר. כל עיכוב בגיבוש הקבינט - תהליך שעשוי להימשך חודשים - יגרור עיכוב גם ברפורמות הנדרשות בהתמודדות עם המשבר הכלכלי.

גם בדרום לבנון מועמד האופוזיציה הצליח לרשום הישג משמעותי באזור הנשלט על ידי חיזבאללה. אליאס ג'רדי, רופא עיניים, זכה במושב האורתודוכסי הנוצרי, שבעבר הוחזק על ידי אסד הרדאן מהמפלגה הלאומית סוציאליסטית (SSNP ), בעלת ברית של חיזבאללה וחבר פרלמנט מאז 1992. "זאת התחלה חדשה לדרום וללבנון כולה", הוא אמר לרויטרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully