וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן צפוי להסיר את תנועת כ"ך מרשימת ארגוני הטרור

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 23:05

משרד החוץ האמריקני עדכן את הקונגרס על כוונה להסיר מהרשימה את הארגון שייסד הרב כהנא, יחד עם 4 ארגונים לא פעילים. מקור שמעורה בנושא אמר לוואלה! שההחלטה היתה אמורה להתקבל במהלך שומר חומות אך עוכבה עקב מעורבות גורמים המזוהים עם כהנא באלימות בערים המעורבות

בווידאו: הרב מאיר כהנא/גדעון נצטנר

משרד החוץ האמריקני צפוי להסיר את תנועת כ"ך מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב. בכירים אמריקנים אמרו לוואלה! כי הסיבה לכך היא שהארגון כבר אינו פעיל בצורה בה היה פעיל כאשר הוכנס לראשונה לרשימת ארגוני הטרור.

סוכנות הידיעות האמריקנית אי-פי דיווחה בפעם הראשונה על המהלך המתוכנן להוציא את כ"ך יחד עם ארבעה ארגוני טרור לא פעילים נוספים מהעולם שצפויים להיות מוסרים מהרשימה. ממשל הנשיא ג'ו ביידן עדכן את הקונגרס שבכוונתו לקבל את ההחלטה בשבועות הקרובים.

מלבד התנועה שייסד הרב מאיר כהנא, ההחלטה צפויה להתקבל גם כלפי המחתרת הבאסקית שפעלה בספרד, אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה המצרי, שפעיל שלה התנקש בחייו של הנשיא אנואר סאדאת, הארגון הסלאפי שורא אל-מוג'הידין, שבין היתר נטל אחריות על ירי רקטות לעבר אילת ב-2013. ארגון נוסף שצפוי להיות מוסר מהרשימה עקב חוסר פעילות הוא הכת היפנית אום שינריקיו.

20 שנה לרצח הרב מאיר כהנא. גדעון צנטנר, גדעון צנטנר
ארגונו אינו פעיל בתצורה בה היה פעיל בעבר. הרב כהנא/גדעון צנטנר, גדעון צנטנר

גורמים בממשל האמריקני אמרו שההחלטה הגיעה אחרי בחינה תקופתית של רשימת הטרור האמריקנית שמחוייבת להתבצע על פי החוק אחת לכמה שנים. הבחינה העלתה שהארגון כבר לא פעיל בתצורה שבה הוא הוכנס לרשימה ולכן יש להוציא אותו ממנה. מקור שמעורה בסוגיה אמר כי ההחלטה כבר היתה אמורה להתקבל לפני שנה, אך עוכבה במהלך מבצע שומר חומות, על רקע מעורבות של גורמים שמזוהים עם משנתו של הרב כהנא באירועים אלימים בערים המעורבות.

בכירים אמריקנים ציינו כי כ"ך תצא מרשימת הטרור של משרד החוץ האמריקני אבל תישאר ברשימת הטרור של משרד האוצר האמריקני. לדבריהם, הממשל האמריקני עדיין רואה בחומרה ומודאג מהשימוש ברטוריקה של כהנא ובמשנתו על ידי פעילי ימין קיצוני אלימים בישראל.

כ"ך, אותה ייסד הרב כהנא בתחילת שנות ה-70, קראה לחוקק חוק טרנספר לערביי ארץ ישראל בטענה כי קיים חשש כי הם יהפכו לרוב וישימו קץ למדינת היהודים. התנועה דגלה גם בהחלת הריבונות הישראלית על כל חלקי הארץ, וכן בייסוד מדינת הלכה.

הרב כהנא אף רץ כמה פעמים בראשות רשימת כ"ך לכנסת ואף נבחר בבחירות 1984. בבחירות העוקבות, בשנת 1988, פסל בית המשפט את המפלגה בשל הסתה לגזענות. לאחר שהרב כהנא נרצח בארצות הברית בשנת 1990, המשיכה התנועה להתקיים על ידי ממשיכי דרכו, אך הוצאה מחוץ לחוק לאחר הטבח במערת המכפלה ב-1994, אותו ביצע ברוך גולדשטיין, שהיה חבר המפלגה. בין הפעילים הבולטים בתנועה נמנים ברוך מרזל וח"כ איתמר בן גביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully