וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורי סביר, מאדריכלי הסכמי אוסלו, הלך לעולמו בגיל 69

עודכן לאחרונה: 14.5.2022 / 23:15

סביר, מיועציו הקרובים של שמעון פרס, כיהן גם כחבר כנסת ודיפלומט בכיר. במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד החוץ היה מעורב במשא ומתן להסכם אוסלו ועמד בראש המשלחת לשיחות מתחילתן. "מילא לצד פרס תפקיד רב חשיבות במאמץ להשכין שלום"

אורי סביר. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
אורי סביר/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

אורי סביר, מאדריכלי הסכמי אוסלו ויועץ בכיר לשמעון פרס בזמן כהונתו כראש ממשלה, הלך לעולמו אתמול (שישי) בגיל 69. סביר כיהן גם כחבר כנסת בכנסת ה-15 והיה דיפלומט ופובליציסט. הוא היה נשוי לעליזה, ששימשה כסמנכ"ל ומנהלת מחלקת חינוך לשלום ולתרבות במרכז פרס לשלום, ואב לסופרת מיה סביר.

הוא החל את דרכו בתפקידים שונים במשרד החוץ, ציר הסברה בשגרירות בקנדה, ואחר כך קצין העיתונות בקונסוליה הישראלית בניו יורק. בשנת 1984 מונה על ידי ראש הממשלה דאז שמעון פרס לתפקיד יועצו לענייני תקשורת והיה חבר בפורום היועצים הבכירים של פרס.

ב-1993 סביר מונה על ידי פרס למנכ"ל משרד החוץ, בעת שכיהן כשר החוץ בממשלת יצחק רבין השנייה. במסגרת תפקידו היה מעורב במשא ומתן על הסכם אוסלו, הוא עמד בראש המשלחת הישראלית לשיחות, החל מהשיחות החשאיות בנורבגיה דרך המשא ומתן להסדר הביניים ועד לפתיחת המשא ומתן להסדר הקבע. בנוסף היה מעורב במגעים לקראת משא ומתן לשלום עם סוריה, בשילוב עם הסכם וחסות כלכלית של ערב הסעודית.

אורי סביר ושמעון פרס. לשכת העיתונות הממשלתית
סביר ופרס/לשכת העיתונות הממשלתית

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ספד לו. "איבדנו היום דיפלומט גדול, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אורי סביר", מסר לפיד. "אדם שהקדיש את חייו למדיניות החוץ הישראלית וששאף למזרח תיכון אחר. הוא עשה זאת באמונה שלמה ובכישרון רב. תרומתו למדינת ישראל עצומה ומורגשת עד היום".

בהמשך היה בין מקימי מרכז פרס לשלום ב-1996, ועד 1999 שימש כמנכ"ל המרכז. לאחר שפרש מחברותו בכנסת ב-2001 כיהן כנשיא כבוד של המרכז. מרכז פרס לשלום ולחדשנות מסר עם הידיעה על מותו כי הוא אבל על לכתו. "אורי, המייסד והמנכ"ל הראשון של המרכז, חתר כל חייו לפיוס בין עמי האזור", נמסר.

"כדיפלומט מזהיר, חכם וברוך כישרונות מילא לצדו של שמעון פרס תפקיד משמעותי ורב חשיבות במאמץ להשכין שלום באזורנו. היוזמות שפיתח והוביל לעידוד שיתוף פעולה ישראלי-ערבי במגוון תחומים רחב, שיקפו את היצירתיות העצומה בה בורך ואת מסירותו המוחלטת לחזון השלום. מרכז פרס לשלום ולחדשנות מחבק באהבה רבה את רעייתו ד"ר עליזה סביר, בתו מיה, ארבעת נכדיו ואת משפחת סביר כולה ביום כה עצוב שבו הלך מאתנו אורי יקירנו".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ספדה לסביר בחשבון הטוויטר שלה. בציוץ נאמר: "אורי סביר ז"ל תרם תרומה גדולה למדינת ישראל בשירות ארוך ומשמעותי בשירות החוץ, וכאחד מיוזמי הסכם אוסלו. סביר לא ויתר מעולם על חזון השלום והפתרון ההכרחי לקיומה ולביטחונה של מדינת ישראל ואנחנו במפלגת העבודה נמשיך להוביל את החזון הזה. ניחומים רבים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully