וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בלבנון: עשרות מועמדים - ומנצח אחד בטוח

עודכן לאחרונה: 14.5.2022 / 11:32

ביום ראשון יצביעו אזרחי לבנון בבחירות לפרלמנט בתקופה של משבר כלכלי עמוק ביותר, חוב ממשלתי עצום, מחסור בדלק, מזון ומוצרי יסוד - וארגון טרור שהולך ומתחזק. חיזבאללה, ובעלות בריתו, צפויים לקבל את רוב המושבים בפרלמנט, ולא נראה כי יש מי שיעצור אותם

אזרחי לבנון יצביעו ביום ראשון בבחירות לפרלמנט. אלה הן הבחירות הראשונות מאז הקריסה הכלכלית ב-2019 והפיצוץ בנמל בירות באוגוסט 2020, שבו נהרגו יותר מ-200 איש ונהרסו חלקים גדולים בבירה.

"אני רוצה שינוי", אמר סאמר סובי, נהג משאית שמתגורר בסידני באוסטרליה והצביע עם שאר תושבי החוץ הלבנונים ביום שישי. "איני רוצה את אותם אנשים כל ארבע שנים, ואם לא הם, אז הילדים שלהם, ואם לא הילדים שלהם, אז קרובי המשפחה שלהם. מה איתנו?", הוא אמר לרשת פראנס 24 אתמול.

הפרלמנט בלבנון, שנשלט כיום על ידי חיזבאללה הנתמך על ידי איראן, כולל 128 חברים שנבחרים בכל ארבע שנים. בעבר, הבחירות נדחו פעמים רבות, אך השנה הן נערכות כמתוכנן על רקע לחץ כבד מהקהילה הבינלאומית. ההצבעה תיערך בסבב אחד ב-15 במאי. המצביעים חייבים להיות בני 21 לפחות, והמועמדים בגיל 25. לבנון מחולקת ל-15 מחוזות בחירה, וב-2018, 49% בלבד מבעלי זכות הבחירה בלבנון הלכו לקלפיות.

חברי פרלמנט בלבנון ממתינים לתחילת הדיון, לאחר שעוכב בשל הפסקת חשמל. 20 בספטמבר 2021. רויטרס
הרוב של חיזבאללה/רויטרס

למרבית המפלגות המסורתיות בלבנון יש מועמד בבחירות לפרלמנט השנה. רבים מהמועמדים מגיעים מהמפלגה וארגון הטרור השיעי חיזבאללה, כולל מוחמד ראאד, חבר הפרלמנט מטעם חיזבאללה, שמתמודד שוב. נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני מאז 1992 וראש מפלגת אמל השיעית, גם מתמודד שוב בבחירות.

גברן בסיל, חתנו של הנשיא מישל עאון, מתמודד מטעם המפלגה שלו, התנועה הפטריוטית החופשית. בנוסף מתמודדת המפלגה הנוצרית והמבקרת החריפה של חיזבאללה, הכוחות הלבנוניים. סתרידה ג'גיאה, פוליטיקאית לבנונית ואשתו של מנהיג המפלגה סמיר ג'גיאה, רצה גם כן לפרלמנט מטעם הכוחות הלבנוניים.

מנגד, ראש הממשלה לשעבר סעד אל חרירי החליט לעזוב את הפוליטיקה ומפלגתו, זרם העתיד, אינה מציגה מועמדים כלל השנה. ראש הממשלה נג'יב מיקאתי אינו מתמודד גם כן.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
סעד חרירי נואם בלבנון, 24 בינואר 2022. רויטרס
פרישתו של חרירי פוגעת בבחירות/רויטרס

לבנון, המדינה הקטנה והמבטיחה שכונתה בעבר "שווייץ של המזרח התיכון", שקועה מ-2019 במשבר כלכלי כה עמוק, עד כי הבנק העולמי כינה אותו "אחד המשברים החמורים ביותר בעולם מאז אמצע המאה ה-19". המדינה סובלת ממחסור חמור בדלק, בחשמל, בתרופות ובמוצרי מזון, לצד אבטלה של 29.6% בינואר 2022, על פי נתונים של האו"ם והמינהל המרכזי לסטטיסטיקה, שפורסמו ביום חמישי.

הלירה לבנונית קרסה ב-95% מאז סתיו 2019; האינפלציה בפברואר הסתכמה ב-215%; ומערכת הבריאות נמצאת בפני קריסה מוחלטת. עם זאת, האבטלה לא היתה נושא מרכזי בקמפיינים של המועמדים בבחירות לפרלמנט.

מכולת בעיירה בחמדון בזמן הפסקת חשמל, לבנון, 9 באוקטובר 2021. רויטרס
אין חשמל, אין דלק, אין אוכל/רויטרס

המשבר הכלכלי, שנגרם בין השאר בשל החוב העצום של המדינה, חתך את התמ"ג של לבנון ב-58.1% מאז 2019, על פי הבנק העולמי. מיליונים שקעו בעוני. הבנק העולמי מעריך כי שיעור העוני במדינה עלה ב-13% ב-2020 וב-28% ב-2021.

הכנסות הממשלה קרסו במחצית ב-2021 והגיעו ל-6.6% מהתמ"ג: היחס הנמוך ביותר בעולם אחרי סומליה ותימן, על פי נתוני הבנק. החוב החיצוני ברוטו הגיע, לפי הערכות, ל-183% מהתמ"ג - כשיחס גבוה יותר נרשם רק ביפן, סודאן ויוון.

כיום, 75% מהאוכלוסייה בלבנון חיה בעוני, על פי האו"ם. יותר ויותר לבנונים נואשים מנסים לעבור לקפריסין דרך הים בתקווה להגיע לאירופה. עשרות מתו כשספינתם שקעה לחופי טריפולי באפריל.

הבנק העולמי מתח ביקורת חריפה על המעמד השולט בלבנון על כך ש"אירגן" שפל כלכלי מהחמורים בעולם כתוצאה מניצול חסר בושה של המשאבים. הבנק האשים את האליטה בניצול המעמד שלה, בזמן ששאר העם סובל ממשבר. "ההתנהלות של המעמד הזה מאיימת על היציבות ארוכת הטווח של לבנון ועל השלום החברתי", אמר הבנק.

נמל ביירות, לבנון, לאחר הפיצוץ, 4 באוגוסט 2020. AP
יותר מ-200 הרוגים בפיצוץ/AP

2020 היתה שנה רעה במיוחד ללבנון. למשבר הכלכלי והפוליטי הצטרפה מגפת הקורונה, שהאיצה את קריסת מערכת הבריאות, ובאוגוסט לפחות 200 מתושבי העיר ביירות נהרגו ואלפים נפצעו בפיצוץ קטלני בנמל - אחד מהפיצוצים הלא גרעיניים הגדולים ביותר בשנים האחרונות. פעילים לבנונים האשימו את חזבאללה במעורבות באירוע.

הפוליטיקאים התאחדו כדי לחסום את החקירה שנפתחה אז בראשות השופט טארק ביטאר. פעילי חזבאללה פתחו במחאה אלימה וקראו לפיטוריו של ביטאר. זעם ציבורי בנוגע להתנהלות החקירה הוביל לעימותים קטלניים בביירות, מה שהעמיק את הקיטוב הקיים ממילא בחברה הלבנונית העדתית (המורכבת מסונים, שיעים, נוצרים מארונים, נוצרים אורתודוכסים ודרוזים).

תומכי חיזבאללה ואמל מפגינים נגד השופט החוקר את הפיצוץ בנמל ביירות, 14 באוקטובר 2021. רויטרס
תומכי חיזבאללה בביירות לאחר הפיצוץ בנמל/רויטרס

מפלגות חדשות, שלא מזדהות עם עדה כלשהי, ניסו להרוויח מהזעם הציבורי ולהתחזק מול המפלגות המסורתיות כדי להבטיח לעצמן מושבים בפרלמנט. אך גם השנה האופוזיציה לא הצליחה להתאחד ולהקים חזית אחת מול חיזבאללה.

היעדר חזית מאוחדת ניכרת במספר המועמדים העצמאיים, יותר מפי שניים לעומת 2018. מועמדי האופוזיציה והמועמדים העצמאים יחדיו מהווים 284 מועמדים מתוך 718 המועמדים במרוץ השנה - זאת לעומת 124 לפני ארבע שנים, על פי מכון המחקר פוליסי אינישיאטיב. כתוצאה מכך, בבחירות ביום ראשון יתמודדו רשימות רבות, כל אחת מזוהה עם עדה שונה.

הניצחון של חיזבאללה לפני ארבע שנים קרה למרות הקמתה של קואליציה יוצאת דופן של מועמדים עצמאים וחילוניים, שנקראה רשימת Kulluna Watani ("כולנו אזרחים"), וכללה מספר שיא של פוליטיקאיות מועמדות. השנה, בהיעדר קואליציה דומה, המשמעות של ריבוי הרשימות בשילוב עם חוק אלקטורלי שמתעדף מפלגות מבוססות וותיקות, היא שלאופוזיציה בלבנון אין סיכוי רב להבטיח ניצחון ב-15 במאי.

עם קואליצה או בלי קואליציה - חיזבאללה מתחזק

לדברי פרשנים, בבחירות הקרבות, היעדר מועמדים סונים ומצביעים סונים שחשים שאינם מיוצגים והחליטו לא להצביע השנה - תיטיב שוב עם חיזבאללה ובעלות בריתו, שיחדיו קיבלו 71 מתוך 128 המושבים בבחירות לפני ארבע שנים.

"בגלל חרירי, חיזבאללה יכול לזכות בשני שליש מהפרלמנט", אמר איברהים אל ג'אווארי, פרשן פוליטי ויועץ לשעבר של חרירי, לפראנס 24.

לניצחון של חיזבאללה תהיה השפעה גם מחוץ ללבנון. התחזקות ארגון היא למעשה התחזקות של איראן, שמנהלת מלחמת פרוקסי עם סעודיה הסונית במזרח התיכון - ומערכת יחסים מתוחה עם ארצות הברית.

חיזבאללה, שבנוסף לפעילות הטרור שלו מנהל בתי חולים ובתי ספר בתוך לבנון, מוגדר כבר "מדינה בתוך מדינה". הארגון עצמו אמר לא מזמן כי אינו רוצה או מצפה לרוב של שני שליש בפרלמנט. עם זאת, ההתעצמות הצפויה עלולה להעניק לארגון השפעה גדולה יותר על הבחירות לנשיאות בהמשך השנה ועל רפורמות כלכליות שקרן המטבע הבינלאומית דורשת מלבנון שתיישם בתמורה לסיוע כספי.

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בנאום בכלי התקשורת בלבנון. 14 באוגוסט 2020. רויטרס
חסן נסראללה/רויטרס

למרות הבעיות והצורך בשינוי, שיעור ההצבעה בבחירות צפוי להיות נמוך. אחד הגורמים לכך הוא היעדרו של ראש הממשלה לשעבר חרירי, שהודיע בינואר שלא הוא ולא מפלגתו, זרם העתיד, יתמודדו בבחירות לפרלמנט. חרירי, סוני מוסלמי, חש צורך להתפטר, על פי הערכות, על רקע דרדור היחסים עם סעודיה, שחתכה עמו את הקשרים כי לא מנע את התחזקות חיזבאללה. כעת, הגישה של סעודיה, באופן פרדוקסלי, רק תתרום להתחזקות חיזבאללה בפרלמנט.

שיעור ההצבעה בבחירות צפוי להיות נמוך במיוחד במחוזות הסונים, אמר הסוקר העצמאי כמאל פראלי לרויטרס. לדבריו, כ-30% מהמצביעים במחוזות הסונים ב-2018 אמרו כי לא יצביעו השנה.

"עוד מושבים ועוד כוח"

מוסטפה אלוש בן ה-64, ממייסדי מפלגת זרם העתיד, אמר בראיון לרויטרס כי החליט לרוץ השנה כמועמד עצמאי. הוא חושש כי היעדרו של חרירי יאפשר לחיזבאללה ולרשימות שבהן הוא תומך לנצח ניצחון גורף. "זה מאוד מסוכן, משום שהדלת לחיזבאללה לקבל עוד מושבים וכוח, פתוחה לרווחה", הוא הסביר.

לדברי ג'אווארי, המצב בקהילה הסונית עשוי לגרום לכך שחיזבאללה ובעלות בריתו יקבלו שישה-שמונה מושבים נוספים בפרלמנט "בלי שיצטרכו לעשות דבר בעבורם

מקור בחיזבאללה אמר כי הקבוצה לא החליטה עדיין במי תתמוך לנשיא הבא של לבנון וכי היא תומכת בשיחות עם קרן המטבע הבינלאומית אך אינה רוצה לקבל סיוע כספי שמגיע עם תנאים. גם הוא רואה בפרישה של חרירי מתנה לחיזבאללה ולבעלות בריתו. "זה אך טבעי והגיוני", הוא אמר לפראנס 24.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully