וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הסנאט הפיל הצבעה היסטורית על הזכות להפלה שנקבעה ב"רו נגד וייד"

עודכן לאחרונה: 11.5.2022 / 23:52

ההצבעה על יישום הליך משפטי, שהיה אמור להפוך את הגישה להפלות לחוק פדרלי חוקתי, היתה צפויה להיכשל לאור ההתנגדות הרפובליקנית. החודש נחשף מסמך שלפיו ביהמ"ש העליון בארה"ב מתכוון לבטל את פסיקת "רו נגד וייד" שעיגנה את הזכות להפלות

הסנאט האמריקני הצביע הערב (רביעי) בהצבעה היסטורית להפיל עיגון בחוק הפדרלי החוקתי של הגישה להפלות ברחבי ארצות הברית, בניגוד למה שנפסק בפסיקה פורצת הדרך מ-1973 "רו נגד וייד".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מתח ביקורת על "הכישלון של הרפובליקנים" להגן על הגישה לשירותי בריאות לפריון והפלות. לדבריו, ההצבעה נגד הזכות לגישה הזאת "מנוגדת לרצון של מרבית העם האמריקני".

ההצבעה בסנאט היתה צפויה להיכשל לאור ההתנגדות הרפובליקנית הנרחבת להפוך את הזכות לגישה חוקית ובטוחה להפלות לזכות פדרלית, ורצונם להעביר את ההחלטה בנושא למדינות האינדיבידואליות. כתוצאה מכך, הסנאט לא הצליח לגייס את התמיכה הנדרשת כדי לעבור את רף 60 הקולות הנדרש להעברת מרבית החקיקות.

הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין, ממערב וירג'יניה, הנחשב יונה, הצטרף לרפובליקנים בהתנגדות לחוק - צעד שמבליט את הפילוג העמוק בסוגיית ההפלות בקרב הדמוקרטים.

הפסיקה של בית המשפט העליון בתיק "רו נגד וייד" קבעה כי הגישה לשירותי הפלה היא זכות חוקתית פדרלית. קביעה זאת נמצאת בסכנה על רקע החשיפה בתחילת החודש כי הרוב השמרני בבית המשפט העליון האמריקני עלול לבטל אותה כבר בחודש הבא.

תומכי הזכות להפלה מפגינים בעיר אדינבורג שבטקסס. 1 בספטמבר 2021. AP
תומכי הזכות להפלה מפגינים בעיר אדינבורג שבטקסס. 1 בספטמבר 2021/AP

הכישלון לקדם את החוק משקף עד כמה הדמוקרטים מוגבלים ביכולתם להעביר חקיקות עם הרוב הצר שלהם בסנאט, בזמן שהמפלגה מתמודדת עם לחץ כבד לנקוט בפעולה בנוגע לזכויות הפלה - על רקע החששות כי "רוד נגד וייד" יבוטל בקרוב.

עם זאת, עריכת ההצבעה מעניקה לדמוקרטים הזדמנות להציב שוב את הסוגייה באור הזרקורים ולמתוח ביקורת על התנגדות הרפובליקנים להעברת החקיקה לקראת בחירות אמצע הקדנציה בנובמבר.

בווידאו: הפגנות נגד הדלפה לפיה בית המשפט העליון שוקל לבטל את החוק המתיר הפלות בארה"ב/צילום: רויטרס

החוק שאותו ניסו הדמוקרטים להעביר - "חוק ההגנה על בריאות האישה" (Women's Health Protection Act) - הוא קודיפיקציה של הזכות לגישה להפלה בחוק הפדרלי וערבון לזכות של ספקי שירותי הבריאות לבצע הפלות.

גרסה קודמת של החוק שעברה בבית הנבחרים לא הצליחה להתקדם בסנאט מוקדם יותר השנה, על רקע התנגדות רפובליקנית.

תומכת הפלות מפגינה מחוץ לגבעת הקפיטול של טקסס במהלך מצעד נשים, 2 באוקטובר 2021. רויטרס
תומכת הפלות מפגינה מחוץ לגבעת הקפיטול של טקסס במהלך מצעד נשים, 2 באוקטובר 2021/רויטרס

ב-3 במאי, פירסם אתר פוליטיקו הדלפה של חוות דעת ראשונית של שופטי העליון, שלפיה בית המשפט העליון צפוי להצביע על ביטול פסק הדין המהפכני "רו נגד וייד", שעיגן בחוקה את הזכות להפלה בארצות הברית.

במסמך כתבו השופטים כי פסק דין "רו נגד וייד", שקובע כי כל חוק במדינות ארצות הברית האוסר על הפלה סותר את החוקה - "שגוי בצורה בוטה מיסודו".

אתר החדשות פרסם את מה שכונה "הטיוטה הראשונה של חוות הדעת המשפטית" בתיק המבקש לבטל את האיסור על הפלות כעבור 15 שבועות מתחילת ההיריון במיסיסיפי, תיק שקיבל את השם "דובס נגד ארגון בריאות הנשים של ג'קסון". בית המשפט העליון טרם נתן את פסיקתו הסופית בתיק וצפוי להכריע בתיק בסוף יוני עד תחילת יולי.

הטיוטה נחתמה בידי השופט סמואל אליטו, חבר ברוב השמרני של בית המשפט, שמונה על ידי הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש. הטיוטה קובעת למעשה כי אין הצדקה חוקתית לאשר הפלות, ותאפשר למדינות להדק את הפיקוח על ההליך - ואף לבטלו סופית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully