וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בבריטניה: הנסיך צ'ארלס החליף את אמו המלכה באחד האירועים החשובים במדינה

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 16:11

המלכה אליזבת השנייה החמיצה את טקס פתיחת מושב הפרלמנט פעמיים בלבד ב-70 שנות כהונתה: ב-1959 כשהיתה בהריון עם הנסיך אנדרו וב-1963, כשהיתה בהריון עם הנסיך אדוארד

בווידאו: לראשונה מזה 59 שנה הנסיך צ'ארלס פתח את מושב הקיץ של הפרלמנט במקומה של המלכה/צילום: רויטרס

העם הבריטי היה עד היום (שלישי) לרגע היסטורי וסמלי בהיסטוריה של המלוכה הבריטית - הנסיך מוויילס, בנה הבכור של המלכה אליזבת השנייה, נשא לראשונה את נאום פתיחת מושב הפרלמנט בגיל 74. אמו בת ה-96 נאלצה לציית להוראות רופאיה ולהחמיץ את האירוע המסורתי - לראשונה מזה 59 שנים.

אתמול הודיע ארמון בקינגהאם כי המלכה לא תגיע לאירוע ולא תישא את הנאום שמפרט את המדיניות של הממשלה במושב החדש, בשל "בעיות בתנועה". אף שהועלתה אפשרות כי תגיע בכיסא גלגלים ולמרות העובדה שמאז 2016, המלכה נוהגת להיכנס לבניין הפרלמנט באמצעות מעלית, במסגרת הצעדים שננקטים כדי לצמצם את הצורך ללכת ברגל - המשימה הוטלה ברגע האחרון על כתפיו הלא כל כך צעירות של הנסיך צ'ארלס.

טקס פתיחת מושב הפרלמנט בארמון וסטמינסטר, לונדון, 10 במאי 2022. Hannah McKay/Pool via AP, AP
ארמון וסטמינסטר/AP, Hannah McKay/Pool via AP

כס המלוכה של המלכה, שהחמיצה את האירוע פעמיים בלבד במהלך 70 שנות כהונתה, ב-1959 וב-1963 כשהיתה בהריון עם הנסיך אנדרו והנסיך אדוארד בהתאמה, הובא לאולם בית הלורדים אך נותר ריק - בפעם השלישית בלבד בכהונתה.

כתר האימפריה הממלכתי - הסמל החזק ביותר של הכוח והסמכות של מלך בריטניה - הגיע לארמון וסטמינסטר בלימוזינה ונישא לאולם על גבי כרית קטיפה על ידי התכשיטן המלכותי של בריטניה. המלכה אליזבת נאלצה לצפות באירוע בטלוויזיה מטירת וינדזור.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הנסיך צ'ארלס נושא את נאום פתיחתמושב הפרלמנט, לונדון, 10 במאי 2022. ASSOCIATED PRESS, AP
מתכונן לנאום. הנסיך צ'ארלס/AP, ASSOCIATED PRESS

היסטוריה נוספת נעשתה היום כשלראשונה אי פעם בהיסטוריה המלכותית של בריטניה, הדוכס מקיימברידג', הוא הנסיך ויליאם, בנו של הנסיך צ'ארלס, נכח באירוע. הנסיך ויליאם, שממתין לתורו לשבת על כס המלכות, ליווה את אביו ואמו החורגת, קמילה, הדוכסית מקורנוול. שני המלכים העתידיים קיבלו סמכות מיוחדת לפעול יחדיו בשמה של המלכה כדי להוציא לפועל את הטקס.

הנסיך ויליאם והנסיך צ'ארלס, טקס פתיחת מושב הפרלמנט. ארמון וסטמינסטר, לונדון, 10 במאי 2022. Hannah McKay/Pool via AP, AP
ממתין לתורו. הנסיך ויליאם/AP, Hannah McKay/Pool via AP

בוב מוריס, מומחה לחוקה במכון המחקר קונסטטיושן יוניט ביוניברסיטי קולג' לונדון (UCL ), אמר לסוכנות החדשות הבריטית PA כי ההסדר שלפיו צ'ארלס יקרא את הנאום וויליאם יישב לצדו, הוא "חסר תקדים ומשקף את הדרך שבה החוקה מתגמשת כדי לאפשר מצבים לא רגילים. איני חושב שדבר כזה קרה בעבר".

מבחינת הנסיך צ'ארלס, היום היה היום הגדול ביותר בחייו המלכותיים עד כה. בשנים האחרונות הוא אמנם קיבל לידיו אחריות הולכת וגוברת לאחר שהמלכה החליטה סוף-סוף להאציל כמה מתפקידיה בשל גילה המתקדם, אך נאום פתיחת מושב הפרלמנט היה האירוע המדיני החשוב ביותר שהוטל על כתפיו.

הנסיך צ'ארלס ואשתו הדוכסית מקורנוול, קמילה. נאום פתיחת מושב הפרלמנט בארמון וסטמינסטר, לונדון, 10 במאי 2022. (Chris Jackson/Pool Photo via AP, AP
הנסיך צ'ארלס ואשתו הדוכסית מקורנוול/AP, (Chris Jackson/Pool Photo via AP

נכון לעכשיו, המלכה אמורה להגיע לחגיגות שייערכו ביוני לכבוד יובל הפלטינה שלה, אך אישור סופי לגבי נוכחותה יתקבל ככל הנראה רק ביום עצמו, לאור העובדה שגם הפעם המתינה עד הרגע האחרון כדי להחליט אם תישא את הנאום בפרלמנט.

בשנים האחרונות המלכה גם מפחיתה בהדרגה את מאפייני הפאר וההדר שמלווים את הטקס המסורתי בשל גילה, כגון לבישת מעיל רגיל במקום הגלימות הכבדות וחבישת כובע במקום הכתר המלכותית הכבד והלא נוח, ששוקל יותר מקילו.

המלכה אליזבת השנייה לא הגיעה לטקס פתיחת מושב הפרלמנט בבית הלורדים, לונדון, 10 במאי 2022. ASSOCIATED PRESS, AP
הטקס מתחיל/AP, ASSOCIATED PRESS

בראיון מ-2018 תיארה המלכה את הכתר, ששוקל 1.28 ק"ג, כ"כבד ומסורבל". "למרבה המזל, לאבי ולי יש ראש דומה. אך ברגע שאתה חובש אותו, הוא נשאר", היא אמרה. עם זאת, היא הוסיפה כי בעת חבישת הכתר , לא כדאי להזיז את הראש.

"אי אפשר להביט למטה כדי להקריא את הנאום - צריך להחזיק את הדף למעלה. אם לא, הצוואר שלך יישבר, או שהכתר ייפול. כך שיש לכתר כמה חסרונות, אך למעט זאת, יש לו חשיבות רבה".

כתר המלכה אליזבת השנייה. ShutterStock
"כבד ומסורבל"/ShutterStock

הכתר, שעוצב בעבור ההכתרה של המלך ג'ורג', אביה של אליזבת, ב-1937, משובץ 2,868 יהלומים כולל 17 אבני ספיר, 11 אבני איזמרגד ומאות פנינים. בכתר משובצת אבן אודם, שעל פי הסברה שובצה בקסדה של המלך הנרי החמישי בקרב אז'נקור בצפון צרפת ב-1415.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully