וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי שעה בחודש טיפול לקשישים, פחות מ-10 דקות לנפגעות אלימות במשפחה: נתוני סקר העובדים הסוציאליים נחשפים

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 19:33

סקר שערך איגוד העובדים הסוציאליים בקרב כ-1,800 עו"סים והגיע לידי וואלה! מראה מציאות עגומה באיכות השירות שמקבלים מטופלים, בשל עומס שגדל . "מערכת הרווחה משוועת למשאבים כדי שנוכל לתת שירות ראוי למטופלים". ח"כ תומא סלימאן: "פגיעה בעו"סים - פגיעה בכלל הציבור"

בווידאו: יו"ר איגוד העו"סים משתתפת בדיון של הוועדה לביקורת המדינה/צילום: ערוץ כנסת

כחצי שעה שירות בחודש לקשיש, פחות מעשר דקות בשבוע למטופלת של אלימות במשפחה ו-13 דקות לילד מטופל בשבוע, כך עולה מסקר של איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים שנערך בחודש האחרון בקרב 1771 עו"סים. נתוני הסקר יוצגו מחר (שלישי) בדיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן.

מהסקר עולה כי 93% מהעובדות הסוציאליות מציינות כי חל גידול בעומס המוטל עליהן בשנתיים האחרונות. מתוך המשיבות, 86% טענו שהסיבה לעומס הוא גידול בצרכים של האוכלוסייה, עלייה במספר הפניות או מצוקות עמוקות יותר. 57% השיבו שחל גידול בגלל עזיבה של עובדים אחרים בצוות או בארגון. 55% ציינו שיש הרחבה בהיקף הפעילות. 29% קשרו את הגידול בעומס בירידה בהיקף המענים האחרים הזמינים, למשל סגירה של שירותים אחרים, או רשימות המתנה בהם.

מרבית העובדות הסוציאליות אינן עובדות במשרה מלאה. 74% מהעו"סיות מועסקות בהיקף של 75% משרה בממוצע. עו"סיות בתחום העוני דיווחו על 215 מטופלים בממוצע לעו"ס. המשמעות היא מכסה של 46 דקות בחודש למטופל. עו"סיות בתחום אנשים עם מוגבלות דיווחו על 252 מקבלי שירות בממוצע לעו"ס, 40 דקות בחודש למטופל. עו"סיות בתחום הקשישים דיווחו על 243 מקבלי שירות בממוצע לעובד סוציאלי. המשמעות היא כחצי שעה שירות בחודש לקשיש.

הפגנת העובדות והעובדים הסוציאליים בירושלים. 16 ביולי 2020.. ללא, אתר רשמי
הפגנות עובדים סוציאליים בימי גל הקורונה השני/אתר רשמי, ללא

עובדות סוציאליות בתחום נשים במצבי מצוקה דיווחו על 197 מקבלות שירות בממוצע. המשמעות היא 38 דקות שירות בחודש לאישה. עו"ס ילדים דיווחו על 138 ילדים מקבלי שירות בממוצע - 13 דקות למטופל בשבוע. עו"סיות המטפלות באלימות במשפחה דיווחו על 181 מטופלים בממוצע - 9 דקות ו-50 שניות בשבוע. עו"סיות המטפלות במתמודדי בריאות הנפש דיווחו על 158 מטופלים בממוצע - 15 דקות למטופל בחודש. עו"סיות המטפלות במכורים לסמים דיווחו על 133 מטופלים בממוצע - 18 דקות למטופל בשבוע.

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, טוענת כי נתוני הסקר שערך האיגוד מציגים את המחסור העמוק בעובדים סוציאליים ואת העומסים הכבדים שקיימים על העובדים שנותרו במערכת.: "מערכת הרווחה בישראל משוועת למשאבים ותקציבים על מנת שנוכל לתת שירות ראוי לציבור המטופלים. אי אפשר לתת שירות לנפגעת אלימות במשפחה בפחות מעשר דקות בשבוע. אי אפשר לסייע לקשיש במצוקה בחצי שעה בחודש. ילד בסיכון ראוי ליותר מ-13 דקות בשבוע. הגיע הזמן שממשלת השינוי תשנה את המציאות האומללה הזו".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומא סלימאן הגיבה גם היא למחקר של איגוד העו"סיות: "המשבר החברתי של הקורונה, יחד עם תנאי השכר הקשים, הובילו לסיטואציה בלתי אפשרית לעו"סיות. הן קורסות תחת עומסים בלתי אפשריים בשכר נמוך. רבות נוטשות את המקצוע כי לא עומדות בקושי. המדינה צריכה להבין שהעובדות והעובדים הסוציאליים הם עמוד השדרה של החברה שלנו - ושפגיעה בהם ובהן היא פגיעה בכלל הציבור. מה שנדרש עכשיו זו השקעה במשיכת עוד עובדות למקצוע החשוב הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully