וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה באוקראינה העיבה על טקס הניצחון על הנאצים: "עוד פעם דם, מלחמה וצער"

9.5.2022 / 17:46

הטקס נערך באנדרטת הצבא האדום בהר הרצל בהשתתפות עשרות וטרנים ובני משפחותיהם. אלה שראו את זוועות המלחמה לפני כ-80 שנה חוששים מהמראות הנוכחיים באוקראינה, ומזהירים: "אפילו במלחמת העולם השנייה לא נראה כזה הרס של האזורים הבנויים והרכוש כמו שרואים עכשיו"

וטרנים. שלומי הלר
כנס הווטרנים בהר הרצל, היום/שלומי הלר

טקס לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית נערך היום (שני) באנדרטת הצבא האדום בהר הרצל בהשתתפות עשרות וטרנים ובני משפחותיהם. זאת, בצל המלחמה באוקראינה - שהעיבה על חלק מבאי הטקס והיוותה סוגיה מרכזית שנידונה ביניהם.

איליה סוֹקוֹלוֹב (97), במקור מאוקראינה, מאזור דונבאס, התנדב לחזית בעודו בן 17 בלבד. הוא שרד את קרב השריון הגדול בהיסטוריה - קרב קוּרְסְק, ובגיל 20 כבר פיקד על פלוגת חיל רגלים בעשרות משימות במערכה לשחרור פולין, גרמניה ובלארוס. בין היתר, השתתף בשחרור ורשה. "אפילו במלחמת העולם השנייה, לאחר שחרור אוקראינה, לא ראיתי כזה הרס והשמדה של האזורים הבנויים ורכוש כמו שרואים עכשיו, אני בהלם מזה ולא יודע מה לחשוב, בתור אחד שנלחם במשך ארבע שנים בצבא האדום במלחמת העולם השנייה לצד אוקראינים, רוסים, בלארוסים, יהודים לא יהודים. זה מטורף מה שקורה עכשיו".

וטרנים. שלומי הלר
כנס הווטרנים בהר הרצל, היום/שלומי הלר

אלכסנדר גלפנד, יו"ר המחלקה הירושלמית בארגון ברית ותיקי מלחמת העולם השנייה, התייחס תחילה לאירוע הזיכרון. "האירוע הזה זה לא רק בשבילנו - אלא בעיקר בשביל הדורות הבאים, שידעו מה אנחנו עברנו ומה העולם עבר. המטרה שלנו שהזיכרון הזה יהיה קדוש". גלפנד התייחס גם למלחמה מעבר לים. "זה דבר רע מאוד, אי אפשר שאחים ילחמו אחד עם השני, זה הדבר האחרון שהיה צריך לקרות. פעם אוקראינים ורוסים היו אחים ועכשיו הם נלחמים. פוטין הזה עושה דברים לא טובים, זה עוד פעם דם, עוד פעם מלחמה וצער".

ד"ר ודים חסדן, יו"ר אגודת "ברית ליקוויידטורים של אסון צ'רנוביל בישראל", אמר כי הטקס היה מרשים ומחזק. "למרות שהמצב הפוליטי מאוד קשה והמצב באוקראינה ורוסיה שהוא לא פשוט, אני מקווה שבסוף יהיה שלום", אמר. "כפי שאמר יו"ר הווטרנים של מלחמת העולם הראשונה אברהם מיכאל גרינזייד - הרגשות מעורבים, מצד אחד זה עמים שנלחמו נגד גרמניה הנאצית, וגם אני לחמתי בצבא הסובייטי יחד עם חבר'ה רוסים, אוקראינים וקירגיזים, מכל הלאומים, ולא היו לנו שום בעיות אף פעם.

"כעת, אנחנו, נכדים וצאצאים להורים וסבים שלחמו במלחמה, הורי למשל ברחו מבלארוס לרוסיה וככה ניצלו בעצם, עכשיו רואים את העמים האלה נלחמים אחד עם השני וזה פשוט אבסורד. אני מסתכל בחשדנות ולא מבין מה קורה, הלב הקרע. אנחנו יהודים ואנחנו בארץ ישראל ואנחנו ניטרליים כביכול, אבל יש הרבה שיש להם קרובי משפחה בשני הצדדים וברור שיהיו סכסוכים ויהיו ויכוחים, אבל אני מבקש להשאיר הכל בצד אך מבין את הרגשות ואת הכאב של כל אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully