וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת חזרה מפגרה: סילמן ושיקלי נעדרו מהמליאה - והצעות אי האמון נפלו

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 20:10

האופטימיות שהפגינה הקואליציה בנוגע ליציבותה הוכיחה את עצמה - והצעות אי האמון שהעלתה האופוזיציה לא עברו. זאת, לאחר שסילמן ושיקלי נעדרו מההצבעה - ודווקא חברי הרשימה המשותפת סייעו לממשלה. "הרוב הדומם רוצה בהצלחת הממשלה", אמר בנט. נתניהו: "נפתלי, זה נגמר"

בווידאו: הצבעות על הצעות אי האמון בכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

כנס הקיץ של הכנסת נפתח היום (שני), לאחר חודשיים שבהם חברי הכנסת היו בפגרה וברקע המשבר הקואליציוני. במהלך החודשיים הללו פרשה יו"ר הקואליציה עידית סילמן (ימינה) מתפקידה, ומפלגת רע"ם הודיעה על הקפאת חברותה, בשל המתיחות הביטחונית.

בינתיים, בקואליציה מגלים אופטימיות בנוגע למשבר עם רע"ם, שנכון לרגע זה חבריה מתכוונים להחרים את ההצבעות במליאה עד שייענו דרישותיהם. עם זאת, הקואליציה צלחה את הצבעות אי האמון שנערכו היום במליאה - לאחר שסילמן נעדרה מההצבעה, וכמוה הח"כ הפורש מימינה עמיחי שיקלי. חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי מהרשימה המשותפת הצביעו נגד, יחד עם הקואליציה. "הצבענו נגד נתניהו כי נתניהו הוא קו אדום", אמרו ברשימה המשותפת. "בניגוד לאופוזיציה - אנחנו מתנגדים גם לנתניהו וגם לממשלת הימין של בנט".

"הצעות אי האמון נפלו, אנחנו מתחילים את המושב ברגל ימין", אמר ראש הממשלה בנט בדרך ללשכתו. "הרוב הדומם רוצה בהצלחת הממשלה. כדאי שהרוב הדומם ידבר קצת יותר". בסרטון שפרסמו עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד אמר בנט כי "הממשלה עומדת חזקה. אנחנו הולכים להמשך ניצחונות לקיים ממשלה מצוינת במדינת ישראל למען אזרחי ישראל, והמקטרים שיקטרו".

מליאת הכנסת 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
נתניהו נואם במליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

ראש האופוזיציה נתניהו פתח את הדיונים במליאת הכנסת בדברי ביקורת נגד הקואליציה. "הממשלה הנוכחית מנותקת, במשבר עמוק", אמר. "לא מחליטה, יוזמת והמדיניות לא נקבעת במעון ראש הממשלה בירושלים וגם לא במבצר ברעננה. מי שמכתיב את המדיניות היא מועצת השורא. מי שיושב עם האחים המוסלמים ותומכי חמאס, לא יכול להילחם בחמאס. אזרחי ישראל חוששים לצאת לרחוב והם חיים בפחד. מילא שאתם בממשלה בוחרים לא לצאת לרחוב ולשמוע ביקורת, זאת הבעיה שלכם, אבל זה שאזרחי ישראל מפחדים לצאת לרחוב זאת הבעיה של כולנו".

נתניהו המשיך ואמר כי "ממשלת החולשה וההונאה לא מצליחה לספק ביטחון ושקט. אין הרתעה - יש חולשה. אין עוצמה - יש רפיסות. אין נחישות - יש הפקרות. חייבים לפגוע קשה בארגוני הטרור כפי שאנחנו עשינו. לא בכדי לפי נתוני צה"ל העשור בין 2010-2020, תחת הליכוד בהנהגתי, היה העשור הביטחוני הטוב ביותר בתולדות ישראל. היום, נפתלי בנט, בלי מנדטים, בלי רוב בכנסת, בלי תמיכה ציבורית, בנט לא יכול להילחם בטרור. בראש הממשלה עומד מי שהפר את כל הבטחותיו, הונה את ציבור הימין בדרך לכיסאו, ומאז הוא לא עושה שום דבר חוץ מלהיאחז בכיסא. הוא צריך ללכת הביתה עוד היום".

"תארו לעצמכם מה היה נאמר אם המצב היה הפוך", המשיך. "מה היו אומרים אם אני הייתי ראש הממשלה בראשות מפלגה בת חמישה מנדטים, שחברי הממשלה שלי נמצאים במו"מ עם האופוזיציה, כשאין לממשלה אפילו רוב דחוק בכנסת, שאני תלוי במועצת השורא ושהתמיכה הציבורית שלי בקריסה מוחלטת. הם היו אומרים שלממשלה אין לגיטימציה ציבורית. ואני רוצה להגיד לנפתלי, נפתלי - זה נגמר".

"אי אפשר לרמות את הפיזיקה של הפוליטיקה", אמר. "זה נגמר, נפתלי. הממשלה שלך סיימה את הקריירה הקצרה והקלוקלת שלה. אתה ויאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי שמבלה את רוב זמנו בחו"ל, אתה ולפיד מחזיקים את ישראל כבת ערובה למאבק הפנימי שלכם. יש כאן ריאליטי חדש - מי יהיה ראש ממשלת המעבר, בנט או לפיד? המשחק הזה מתנהל על חשבון ביטחוננו, עתידנו, ועצם קיומנו".

מליאת הכנסת 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
סילמן במליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

בנט אמר מוקדם יותר בישיבת סיעת ימינה כי "חוסר יציבות פוליטית זה דבר לא בריא למדינה. כולנו צריכים לייצב את הספינה ולגלות אחריות. אנחנו בתוך גל טרור משמעותי, וצריך לעמוד מאוחדים מול אויבינו. חשוב מאוד להחזיק את הקואליציה. החלופה היא לחזור שנה אחורה, וזה איום ונורא. תזכרו איפה היינו לפני שנה בשומר חומות, מדינה מסוכסכת".

"מה שהכי מטריד אותי זה איך אנחנו מחזיקים את מדינת ישראל מבפנים", המשיך ראש הממשלה. "רמת האיבה, כפי שראינו ברדיפה אחרי עידית ואחרי ניר ובאיומים כלפיי וכלפי איילת - זה איום ונורא. התפקיד שלנו זה לא להיגרר אחרי זה אלא להוביל. צריכים להירתם בכל כוחנו לשימור הקואליציה, קיום הממשלה ואולי גם להרחבתה. לא צריך להיכנס לקרבות בתוך הקואליציה מי מושך יותר לכיוון שלו - כי החבל יקרע. המצב לא מושלם, האחריות שלנו היא להתמודד בסיטואציות אמת ולא בדמיון של מה היינו רוצים. צריך לבחור בין חלופות אמת ואני שמח שאנחנו נוהגים באחריות".

גם ח"כ עידית סילמן השתתפה היום בישיבת סיעת ימינה לראשונה מאז שפרשה מתפקיד יו"ר הקואליציה. לפי גורמים בימינה, סילמן החליטה והודיעה על דעת עצמה שהיא מגיעה לישיבת הסיעה, ברקע החשש שלה שימינה תכריז עליה כפורשת כמו על עמיחי שיקלי. לוואלה נודע כי סילמן החליטה להגיע לישיבת הסיעה בעצת בכירים בליכוד שהמליצו לה להגיע כדי להגן על עצמה מפני הליך של הכרזה כפורש.

מליאת הכנסת 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
בנט, היום/ראובן קסטרו

מוקדם יותר תקף שר האוצר אביגדור ליברמן את האופוזיציה בפתח ישיבת סיעתו. "מי שפועל נגד הקואליציה הנוכחית והממשלה זה 'הקואליציה של סינוואר' - פינדרוס, סמוטריץ' ונתניהו", אמר. "חלקם הזויים ומשיחיים בלי קווים אדומים. הם אלה שרוצים להפיל את הקואליציה שעושה למען ישראל".

יו"ר יש עתיד וראש הממשלה החליפי לפיד אמר היום בפתח ישיבת סיעתו כי המשימה העיקרית בפתיחת מושב הכנסת היא לשמור על הממשלה. "הסתכלתי השבוע על איתמר בן גביר הולך לרקוד על דם הנרצחים באלעד ונזכרתי כמה חשוב לשמור על הממשלה הזו, כמה האלטרנטיבה מסוכנת".

"אחרי כל הספינים, בסוף האופוזיציה עלתה ל-54 ח"כים, לנו יש 60", הוסיף לפיד. "אני לא מקל ראש. המצב החדש מייצר קשיים. יהיו תהליכי חקיקה שיתעכבו, אבל היו כבר ממשלות כאלה בישראל שהחזיקו הרבה זמן".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד במהלך ישיבת סייעתו בכנסת 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, היום/ראובן קסטרו

לפיד קרא לאופוזיציה לנהל מאבק פוליטי נגד הקואליציה, אך "לא על חשבון האזרחים, העצמאים או הלוחמים". הוא התייחס לשאלת וואלה! על דברי ח"כ יצחק פינדרוס לפיהם יש "לפוצץ את בית המשפט העליון" ואמר כי אלו "דברים מכוערים, מגונים ומסוכנים. זוהי תזכורת לאיך תיראה ותישמע ממשלת ביבי-בן גביר-פינדרוס, ומה היא מביאה לשולחן הישראלי".

על דרישות רע"ם לגבי הר הבית אמר לפיד: "יש דיאלוג בין ישראל וירדן על הר הבית לאורך כל השנים. ישראל ורק ישראל מחליטה על הר הבית. ניתן לדברים להירגע קצת ונקיים יחד עם הירדנים את הדיאלוג כמו לאורך כל השנים".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו האשים בישיבת סיעת הליכוד את ראש הממשלה נפתלי בנט ואת שר החוץ לפיד כי הם "עסוקים רק בהישרדותם האישית. ממשלת החולשה וההונאה איבדה את הרוב בכנסת ואמון הציבור וחייבת ללכת הביתה עוד היום".

"במקום להיות עסוקים בהדיפת הסכנות לקיומנו ובהרתעת אויבינו, בנט ולפיד עסוקים רק בהישרדותם האישית, או יותר נכון בשאלה מי מהם יהיה ראש ממשלת המעבר", הוסיף נתניהו. "יש שתי אפשרויות - או ממשלה לאומית חזקה בהנהגתנו בכנסת הזאת, או בחירות. הממשלה הזאת הולכת הביתה תוך זמן קצר".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
"חלקים באופוזיציה הזויים ומשיחיים". ליברמן/ראובן קסטרו

המבחן הראשון של הקואליציה צפוי להגיע כבר ביום רביעי הקרוב, אז האופוזיציה שוקלת לנצל את החרם של רע"ם ולקדם הצבעה על החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית. אם החוק יאושר, זה לא אומר שהכנסת תפוזר אבל יהיה מדובר במכה עם קריאת כיוון לקואליציה. במערכת הפוליטית סבורים כי רוב הסיכויים שהממשלה תסיים את ימיה באמצעות עימותים פנימיים, אבל יש שתי אפשרויות מרכזיות שבהן הממשלה יכולה להגיע לסוף דרכה: ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית או פיזורה ויציאה לבחירות.

באופוזיציה קיימים חילוקי דעות, וביהדות התורה למשל מתעקשים להימנע מבחירות ולהקים ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית, גם במחיר שנתניהו לא יעמוד בראשה. בכל מצב, כדי להקים ממשלה חדשה, האופוזיציה זקוקה ליותר מעריק אחד או שניים - אלא לחבירה של סיעה גדולה ומשמעותית כמו תקווה חדשה או כחול לבן. העומדים בראש שתי המפלגות - גדעון סער ובני גנץ - סירבו לכל הצעה שנחתה על פתח לשכתם בחודש האחרון, ומטרתה הייתה הקמת ממשלה חלופית.

לממשלה יהיה קשה לשרוד בלי רוב בכנסת. במצב כזה, קשה יהיה לקדם חקיקה בוועדות או במליאת הכנסת, ולמרות זאת, ראשי הקואליציה סבורים כי בלי עימותים פנימיים משמעותיים מדי יהיה ניתן לשרוד לפחות חודשיים, ואולי אף יותר מכך. ראשי המפלגות והסיעות סיכמו על קידום חקיקה שיש לה רוב ובהסכמה עם שאר המפלגות, בהנחה שכך יהיה קל יותר אבל עד אז על בנט ולפיד לרצות את רע"ם שהמשבר עמה אולי החל תחת שליטה אך בהיעדר הסכמות, עשוי גם להפוך לבלתי הפיך.

  • עוד באותו נושא:
  • כנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully