וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מערערת על הפסיקה המונעת את העברת הבעלות על חצר כנסיית אלכסנדר לרוסיה

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 14:28

הפרקליטות הגישה ערעור על פסיקת בית המשפט המחוזי להעביר לידי ראש הממשלה את ההכרעה על העברת השטח בירושלים שנתניהו התחייב להעביר לממשלת רוסיה במו"מ על שחרור נעמה יששכר. נציג הטוענים לבעלות: "העובדה שהמדינה נחלצת לעזרת רוסיה מעידה על פגם מוסרי ומשפטי עמוק"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה בקרמלין במוסקבה, 30 בינואר 2020. רויטרס
על מקום קדוש חל דין "משפט דבר המלך במועצה". פוטין עם נתניהו בפגישה במוסקבה, ינואר 2020/רויטרס

המדינה הגישה לבית המשפט העליון ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה לבטל את ההחלטה על מחיקת הבקשה לרישום של "חצר כנסיית אלכסנדר" על שם ממשלת רוסיה.

בהחלטת השופט מרדכי כדורי בחודש מרץ האחרון נקבע כי מאחר שמדובר במקום קדוש, שעליו חל דין ייחודי הנקרא "משפט דבר המלך במועצה", מי שמוסמך להכריע בנושא הוא ראש ממשלת ישראל, ולא בתי המשפט. לטענת המדינה, הרחבת תחולת דבר המלך במועצה "מנוגד למגמה של פסיקת בתי המשפט בנושא זה".

מדובר בנכס שראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב להעביר לידי ממשלת רוסיה, בתקופת המשא ומתן על שחרורה של נעמה יששכר. החלטת בית המשפט, שמונעת את המשך העברת הבעלות לידי ממשלת רוסיה, עוררה מתיחות בין ישראל לרוסיה, בתקופה שבה היחסים בין המדינות מעורערים ממילא, על רקע המלחמה באוקראינה.

"התפיסה במשפט הישראלי היא שהטיפול בעניינים הנופלים (בדבר המלך במועצה) חייב להיעשות במישור השלטוני, לא במישור המשפטי", נכתב בערעור שהוגש על ידי עו"ד ישראל בלום ושרון מן אוריין מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה.

בערעור נכתב כי המשפט הישראלי צמצם לאורך השנים את חוק דבר המלך במועצה להכרעה בנושאי בעלות על מקומות קדושים, וכי לבית המשפט סמכות לתת סעדים זמניים במצב של השגת גבול. "הליך חידוש הרישום הוא הליך מינהלי-טכני המתבסס על מומחיות מקצועית, במסגרתו מועתק רישום הטורקי לפנקס השטרות הישראלי, מבלי להכריע בזכויות הקנייניות-המהותיות בנכס. המפקח על רישום המקרקעין איננו "בית משפט" כאשר הוא מכריע, בכובעו המינהלי, בבקשה לחידוש הרישום".

"עסקה פסולה בין המדינה לפדרציה הרוסית"

בא-כוחם של ארגון OPS, בעל הזכויות המחזיק במתחם, עו"ד שי גימלשטיין ממשרד ש. הורוביץ ושות', מסר בתגובה: "בקשת המדינה הומצאה לנו אמש. אנו נלמד אותה לעומקה ונשיב לה בבית המשפט. מכל מקום, כיום כבר ברור שהתנהלות המדינה בעניין זה היא חריגה וחסרת תקדים; העובדה שהמדינה נחלצת לעזרתה של הפדרציה הרוסית בעניין זה, עד כדי הגשת בקשה למתן רשות ערעור, מעידה כשלעצמה על הפגם המוסרי והמשפטי העמוק שבהתנהלות המדינה בכל הנוגע לחצר אלכסנדר ועל העסקה הפסולה שנרקמה בינה לבין הפדרציה הרוסית בעניין זה. אנו סמוכים ובטוחים, שכל בירור אמיתי ושקוף של העובדות הרלוונטיות יוביל למסקנה חד משמעית, כי ארגון OPS, בראשותו של מר וורונוצב הופמן, הוא בעל הזכויות היחיד בחצר אלכסנדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully