וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בפיליפינים: בן של רודן מול עו"ד לזכויות אדם

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 11:22

פרדיננד מרקוס הבן הוא בנו של הרודן פרדיננד מרקוס שהודח ב-1986. המועמדת השנייה היא סגנית הנשיא ועורכת דין לזכויות אדם - הידועה בביקורתה כלפי השלטון הנוכחי

בווידאו: בחירות לנשיאות בפיליפינים/רויטרס

67.5 מיליון בעלי זכות בחירה בפיליפינים יבחרו יום (שני) בבחירות הכלליות סנאטורים, ראשי מוצעות מחוזיות ועירוניות, וגם נשיא וסגן נשיא, שיכהנו כל אחד שש שנים. בין המועמדים לנשיאות השנה מתמודדת בתו של הנשיא היוצא הידוע לשמצה, בן של רודן לשעבר ומתאגרף בעל שם עולמי.

על פי הסקרים, פרדיננד מרקוס ג'וניור מוביל בפער גדול על פני יריבו, סגנית הנשיא הנוכחית לני רוברדו. סקר של חברת הסקרים העצמאית פולס אסיה הראה כי 56% מהמשתתפים בחרו במרקוס, הבן של הרודן המנוח פרדיננד מרקוס, שהודח ב-1986. רוברדו, שהביסה את מרקוס במרוץ לסגנות הנשיא ב-2016, צברה 23% על פי סקר שנערך ב-16-21 באפריל.

"יש הרבה מועמדים, אך רק לשניים יש סיכוי לנצח" פרדיננד מרקוס ג'וניור וסגנית הנשיא המכהנת לני רוברדו", אמר ג'ושוע קורלנטזיק, עמית בכיר במכון המחקר המועצה ליחסי חוץ, לרשת CNBC.

פרדיננד מרקוס הבן, מועמד בבחירות לנשיאות בפיליפינים. 9 במאי 2022. REUTERS/Eloisa Lopez, רויטרס
הבן של הרודן. פרדיננד מרקוס הבן/רויטרס, REUTERS/Eloisa Lopez

הנשיא היוצא, רודריגו דוטרטה, שכהונתו בת שש השנים מסתיימת בסוף יוני, לא תמך בשום מועמד - אך המפלגה שלו תומכת במרקוס, על פי רויטרס.

ההצבעה תסתיים בשעה שבע בערב שעון מקומי (2 בצהריים שעון ישראל), והספירה תתחיל מיד לאחר מכן. תוצאות לא רשמיות עשויות להתפרסם אחרי כמה שעות, עם זאת, ב-2016, דוטרטה נקבע כמנצח רק שלושה שבועות לאחר ההצבעה בקלפיות.

שמונת המועמדים הנוספים כוללים את המתאגרף העולמי מני פקיאו שפרש מהספורט ב-2021 ועל פי הסקרים, קיבל 7% מהקולות, וראש העיר של מנילה, פרנסיסקו איסקו מורנו דומגוסו, שחקן לשעבר שגרף 4% מהקולות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
לני רוברדו, סגנית הנשיא הפיליפינים, מועמדת בבחירות לנשיאות, מנילה. 9 במאי 2022. REUTERS/Lisa Marie David, רויטרס
כבר הצביעה. סגנית הנשיא לני רוברדו/רויטרס, REUTERS/Lisa Marie David

פרנדיננד "בונגבונג" מרקוס ג'וניור הן -64 הוא בנו של הנשיא לשעבר פרדיננד מרקוס. מרקוס הכריז על משטר צבאי ב-1972 והשתלט על בתי המשפט, העסקים והתקשורת במדינה. הצבא והמשטרה עצרו ועינו אלפים ממתנגדיו.

מרקוס, אשתו הידועה לשמצה אימלדה מרקוס, ומקרוביהם בזזו כ-10 מיליארד דולר מהקופה הציבורית. אימלדה זכורה כמובן בהיסטוריה כבעלים של 3,000 זוגות נעליים. היא הגישה ערעור לאחר שהורשעה ב-2018 בשבעה אישומים של הונאה.

אימלדה מרקוס, 1971. GettyImages
סמל לניוון מוסרי. אימלדה מרקוס/GettyImages

מרקוס הודח ב-1986. מיליונים יצאו לרחובות במחאה, ומשפחתו נאלצה להימלט מארמון הנשיאות במסוק. הוא מת זמן קצר לאחר מכן בגלות, אך משפחתו שבה לפיליפינים בשנות ה-90 והחלו להיות מעורבים שוב בחיים הציבוריים. מרקוס הבן נבחר כמושל, חבר קונגרס ולאחר מכן סנאטור. ב-2016 הוא רץ לתפקיד סגן הנשיא, אך הפסיד לרוברדו, עורכת דין לזכויות אדם.

רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים, מדבר על נגיף הקורונה ועל הגבלות במדינה. 30 בנובמבר 2020. AP
הנשיא המכהן. תומך בבנו של הרודן/AP

בונגבונג מרקוס הורשע ב-1995 בהעלמת מס בעודו מכהן במשרה ציבורית. מתנגדיו טוענים כי ההרשעה אמורה למנוע ממנו לרוץ כמועמד לנשיאות. המבקרים טוענים גם כי הוא השתמש בהונו כדי לרכך את ההיסטוריה של שלטון אביו ברשתות חברתיות.

מרקוס ותומכיו ניסו לכתוב מחדש את סיפור הדיקטטורה של אביו והמשטר הצבאי האכזרי שמתואר כאחת התקופות הכאובות ביותר במדינה. הם מכחישים כי נעשה שימוש נרחב בעינויים, רציחות שלא כחוק ובזיזה של מיליארדי דולרים. בעיני הבן הגא, תקופת שלטונו של אביו מצטיירת כעידן של שלווה ושגשוג.

בטיקטור וביוטיוב, חשבונות שתומכים במרקוס מאדירים את השושלת ומראים סרטונים של בניו של הרודן ומעריציהם הרבים וצעירים. מרקוס הבן מכחיש כי קיים קמפיין מאורגן של מידע כוזב לגביו. עם זאת, בינואר, טוויטר השעתה מאות חשבונות שקידמו את הקמפיין שלו לנשיאות, בגין הפרה של חוקי הספאם והתמרון של החברה.

בונגבונג מרקוס גם סרב לקחת חלק בכמה דיונים טלוויזיוניים ובראיונות של תקשורת עצמאית. הסלוגן של הקמפיין שלו הוא "יחדיו נתרומם שוב", והוא מבטיח אחדות ותקווה. לדבריו, הוא יתעדף את יוקר המחיה והגדלת השוק העבודה.

המועמדת השנייה - עו"ד לזכויות אדם

המועמדת השנייה בסקרים היא סגנית הנשיא רוברדו, שמציגה את עצמה כחלופה האמיתית למרקוס הבן ודוטרטה.

היא בת של שופט ועבדה בעבר בארגונים לא ממשלתיים המספקים סיוע משפטי לקבוצות שוליים. רוברדו נכנסה לפוליטיקה לאחר מותו של בעלה, שר הפנים ג'ס רוברדו, שנהרג בהתרסקות מטוס ב-2012.

ב-2016, רוברדו נבחרה לסגנית נשיא, אך יחסיה עם הנשיא דוטרטה לא היו חמים. היא מתחה ביקורת על "מלחמתו נגד הסמים" ועל סוגיות של זכויות אדם. רוברדו הזהירה מפני הסיכון שטמון במנהיגים פופוליסטים, גינתה את האישומים בדיבה נגד כלת פרס נובל העיתונאית מריה רסה, מייסדת אתר ראפלר (Rappler).

הבת של הנשיא רצה לסגנות הנשיא

דוטרטה נודע בעוינות שהוא מפגין כלפי עיתונאים. מאז שעלה לשלטון ב-2016, רשת החדשות המובילה במדינה נסגרה, ועיתונים וערוצי טלוויזיה מובילים אחרים שהנהיגו קו ביקורתי כלפי הממשל, נקנו על ידי אילי הון ואנשי עסקים המקורבים לדוטרטה. דוטרטה מכנה עיתונאים ביקורתיים בכינויים כמו "זבל", "כלבים", "פייק ניוז", ונהנה מתמיכה של העיתונות הממוסדת.

ביקורת נמתחה גל על החלטתו להעניק למרקוס האב קבורה של גיבור. אך למרות הביקורת, הוא נותר פופולרי בארצו. רבים מאמינים כי מילא את הבטחותיו ונלחם בקשיחות נגד הפשיעה והשחיתות. עם זאת, בשנה שעברה בית הדין הפלילי הבינלאומי הכריז כי הוא חוקר את "המלחמה על הסמים" של הנשיא, שבמסגרתה כ-30 אלף איש נהרגו, על פי הערכות.

שרה דוטרטה, בתו, מתמודדת עם תפקיד סגנית הנשיא, נהנית בקמפיין הנוכחי מהפופולריות הזאת. היא מבטיחה להתמודד עם השחיתות בפוליטיקה וסלוגן הקמפיין שלה הוא "ממשלה ישרה, חיים טובים לכל". דוטרטה נתפשת חלשה וסבלה בקמפיין מהפצה של מידע כוזב והכפשות, על פי דיווח של ארגון בודקי העובדות Tsek.ph.

מבחינת מדיניות חוץ, פרשנים סבורים כי סין היא הסוגייה הגדולה ביותר בפיליפינים. מרקוס הבן ורוברדו חלוקים לחלוטין בנושא. מרקוס הבן נתפש כידידותי כלפי סין. הוא צפוי להמשיך במדיניות הפרו סינית של דוטרטה, אם ייבחר. מנגד, רוברדו הבטיחה עמדה קשוחה יותר כלפי סין, במיוחד בנוגע לסוגיית ים סין הדרומי. בייג'ין לא מכירה בפסיקה של בית הדין בהאג ב-2016 לטובת מנילה, שטוענת כי שני חלקים מסוימים שנמצאים במחלוקת, שייכים לפיליפינים לבדה, ולבייג'ין אין שום תביעה עליהם. סין דוחה את הפסיקה מכל וכל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully