וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת חוזרת מהפגרה, מבחן ההישרדות של ממשלת בנט יוצא לדרך

עודכן לאחרונה: 9.5.2022 / 7:50

במערכת הפוליטית סבורים שרוב הסיכויים שהממשלה תסיים את ימיה באמצעות עימותים פנימיים בתוכה. ראשי סיעותיה סיכמו לקדם רק הצעות שיש להן רוב ברור ולהימנע מחיכוכים מיותרים, אבל מול נחישות האופוזיציה והעימותים הפנימיים עם ימינה ורע"ם - שעון החול הולך ואוזל

בווידאו: דיון סוער בכנסת על הבקשה להכריז על ח"כ שיקלי כפורש/צילום: ערוץ הכנסת

עשרה חודשים מאז הושבעה הממשלה, כנס הקיץ של הכנסת ה-24 ייפתח מחר (שני) ורק שאלה אחת מרחפת באוויר: האם הקואליציה תשרוד למרות שאין לה רוב בכנסת מאז הפרישה של ח"כ עידית סילמן מימינה או שסופה קרב יותר מתמיד? ראשי סיעות הקואליציה סיכמו לקדם רק הצעות חוק חברתיות וביטחוניות שיש להן רוב ברור ולהימנע מחיכוכים פוליטיים מיותרים אבל מול נחישות האופוזיציה והעימותים הפנימיים עם ימינה ורע"ם - שעון החול הולך ואוזל.

המבחן הראשון צפוי כבר ברביעי הקרוב, אז האופוזיציה שוקלת לנצל את החרם של רע"ם על הקואליציה ולקדם הצבעה על החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית. אם החוק יאושר, זה לא אומר שהכנסת תפוזר אבל יהיה מדובר במכה עם קריאת כיוון לקואליציה. במערכת הפוליטית סבורים כי רוב הסיכויים שהממשלה תסיים את ימיה באמצעות עימותים פנימיים בתוך הקואליציה אבל יש שתי אפשרויות מרכזיות בהן הממשלה יכולה להגיע לסוף דרכה: ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית או פיזורה ויציאה לבחירות.

פיזור הכנסת | אולי לפיד יהפוך לראש ממשלה?

כדי לפזר את הכנסת, האופוזיציה צריכה לגייס עוד פורש מלבד ח"כ סילמן. בשבועות האחרונים ניסו בליכוד לשכנע כמעט כל חבר כנסת במפלגות כמו ימינה, תקווה חדשה ורע"ם. הצעות רבות הועברו לכל אחד מהם, אך אף שיחת שכנוע לא נשאה פרי, בינתיים.

ישיבת ממשלה 6 במרץ 2022. מארק ישראל סאלם, פול
המבחן הראשון צפוי כבר ברביעי הקרוב. ישיבת הממשלה לפני חודשיים/פול, מארק ישראל סאלם

לזהותם של הפורשים יש משמעות שעתידה להכריע את זהותו של ראש הממשלה בתקופת בחירות. אם הכנסת תפוזר בגלל שני חברי כנסת מהגוש של בנט - לפיד יהפוך אוטומטית לראש הממשלה עד להשבעת ממשלה חדשה בישראל. אם לחלופין מי שיגרום להפלת הממשלה הם נציגי הגוש של לפיד כמו חברי הכנסת של רע"ם - בנט ימשיך לכהן בתפקידו.

ממשלה חלופית בלי בחירות | החרדים יהרסו לנתניהו?

באופוזיציה קיימים חילוקי דעות, וביהדות התורה למשל מתעקשים להימנע מבחירות ולהקים ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית, גם במחיר שנתניהו לא יעמוד בראשה. בכל מצב, כדי להקים ממשלה חדשה, האופוזיציה זקוקה ליותר מעריק אחד או שניים - אלא לחבירה של סיעה גדולה ומשמעותית כמו תקווה חדשה או כחול לבן. העומדים בראש שתי המפלגות - גדעון סער ובני גנץ - סירבו לכל הצעה שנחתה על פתח לשכתם בחודש האחרון, ומטרתה הייתה הקמת ממשלה חלופית.

הממשלה שורדת ללא רוב | השלום מתחיל בפנים

לממשלה יהיה קשה לשרוד בלי רוב בכנסת. במצב כזה, קשה יהיה לקדם חקיקה בוועדות או במליאת הכנסת, ולמרות זאת, ראשי הקואליציה סבורים כי בלי עימותים פנימיים משמעותיים מדי יהיה ניתן לשרוד לפחות חודשיים, ואולי אף יותר מכך. ראשי המפלגות והסיעות סיכמו על קידום חקיקה שיש לה רוב ובהסכמה עם שאר המפלגות, בהנחה שכך יהיה קל יותר אבל עד אז על בנט ולפיד לרצות את רע"ם שהמשבר עמה אולי החל תחת שליטה אך בהיעדר הסכמות, עשוי גם להפוך לבלתי הפיך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully