וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ההפלות בארה"ב: "פרוגרסיביים בכל מקום חייבים להתגייס"

עודכן לאחרונה: 4.5.2022 / 11:38

מנהיגים אירופים רבים פנו לרשתות החברתיות, חלקם בתמיכה בזכות להפלה ואחרים מתוך התקווה ששינוי החוק בארצות הברית יסייע למטרות שלהם. אחרים חוששים כי הסערה תסיח את תשומת לב ארה"ב מהמלחמה באוקראינה

מנהיגים ברחבי העולם הביעו את תמיכתם בזכות להפלה, לאחר שטיוטה של בית המשפט העליון בארצות הברית, שבה נכתב כי השופטים מתכוונים להפוך את הפסיקה ההיסטורית "רו נגד וייד", הודלפה ביום שני בלילה לתקשורת.

ההדלפה חסרת התקדים של מסמכי בית המשפט העליון עוררה סערה בארצות הברית וחששות לגבי בחירות אמצע הקדנציה, לקונגרס האמריקני, שייערכו בנובמבר. יתרה מכך, ביטול "רו נגד וייד" יוביל כך ש-13 מדינות לפחות יהפכו הפלות ללא חוקיות באופן מיידי.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר אתמול בעקבות ההדלפה, כי הממשל שלו "יהיה מוכן לכל פסיקה שתגיע". ביידן אמר לכתבים כי אם המסמך המודלף - שהאמיתות שלו אושרה על ידי נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס שגם סייג ואמר שההחלטה בסוגיה אינה סופית - כל ההחלטות האחרות של בית המשפט העליון שמרחיבות את הזכות לפרטיות, יוטלו בספק.

"המשמעות תהיה שכל החלטה אחרת שקשורה לפרטיות תוטל בספק", אמר ביידן. "אם הרציונל של ההחלטה ייושם, מגוון רחב של זכויות יוטלו בספק גם כן. הרעיון שניתן למדינות לקבוע החלטות כאלה יהיה שינוי מהותי באופן שבו הדברים פועלים. זאת תהיה החלטה רדיקלית ביותר", הוא הוסיף.

מנהיגים אירופים רבים פנו לרשתות החברתיות, חלקם בתמיכה בזכות להפלה ואחרים מתוך התקווה ששינוי החוק בארצות הברית יסייע למטרות שלהם.

מנהיגת סקוטלנד

ניקולה סטרג'ן, מנהיגת ממשלת סקוטלנד, צייצה כי "הזכות של נשים להחליט מה קורה גוף שלנו היא זכות אנושית. הניסיון מלמד שביטול הזכות החוקית להפלה אינו עוצר ביצוע הפלות - הוא רק הופך אותן ללא בטוחות ומצב חיי נשים בסיכון הרבה יותר גדול".

ראש העיר לונדון, סעיד קאן, יצא נגד האיסור האפשרי על הפלותץ "לונדון עומדת לצד הנשים ברחבי ארצות הברית", הוא צייץ. "'רו נגד וייד' הבטיח את זכותה הבסיסית של אישה על גופה ואת הגישה שלה לשירותי בריאות. אי אפשר לשנות את זה". באירלנד, שרק ב-2018 הפכה הפלות לחוקיות, אמרה האקטיביסטית ארין דרסי כי "זה מבעית".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר כי "הזכות לבחור היא זכותה של האישה ורק שלה. לכל אישה בקנדה יש את הזכות להפלה בטוחה וחוקית. לעולם לא נפסיק להגן ולקדם זכויות נשים בקנדה ומסביב לעולם".

דוברו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, אמר כי בריטניה "תומכת לחלוטין" בזכות האישה לקבל גישה להפלות, אך הוסיף כי ההחלטה "היא עניין של בתי המשפט בארצות הברית".

סגנית ראש הממשלה של ספרד, יולנדה דיאז, אמרה כי "האפשרות של הפיכת 'רו נגד וייד' היא צעד מדאיג לאחור עם השלכות נוראיות בעבור נשים אמריקניות. אנחנו צריכים להמשיך להגן על זכויות הרבייה והזכויות המיניות, בארצות הברית ובעולם כולו".

בצרפת, אמר הסנאטור ז'וליאן ברז'טון ממפלגתו של הנשיא עמנואל מקרון, אמר כי "אם בית המשפט העליון בארצות הברית, שהשתנה משמעותית על ידי הנשיא דונלד טראמפ, אכן שוקל להפוך את 'רו נגד וייד'. זאת תהיה רגרסיה נוראית לנשים אמריקניות. פרוגרסיביים בכל מקום חייבים להתגייס".

גם תומכי האיסור על הפלות השמיעו את קולם. בספרד, לורדס מנדז, מחוקקת המייצגת את מפלגת הימין הקיצוני Vox, צייצה בשמחה: "האם לבית המשפט החוקתי הספרדי יש את היושרה וההגינות לפסוק שחוק ההפלות היה טעות מהתחלה ויכריז שהוא לא חוקתי?". דיוויד קורטן, מנהיג המפלגה השמרנית הריטג' בבריטניה צייץ כי טויטת הדעה שהודלפה היא "חדשות טובות". "היא תציל חיים של מיליוני ילדים שלא נולדו בכל שנה בארצות הברית", הוא הוסיף.

במרבית מדינות אירופה, האיסורים על הפלות בוטלו באמצעות חקיקה ולא החלטה של בית משפט. מרבית המדינות מאפשרות הפלה ללא מגבלות עד לשבוע ה-15. עם זאת, הגישה להפלה אינה שווה, ותלויה בקמום שבו מתגוררת אישה ויש גם רופאים שמסרבים לבצע הפלות.

הסחת דעת מאוקראינה

באירופה התעורר גם החשש כי הסערה הפוליטית בארצות הברית תסיט את תשומת הלב מהמלחמה באוקראינה, בזמן שבו העולם כולו, ובעיקר אירופה, חייב שוושינגטון תהיה ממוקדת.

הסערה מהווה תזכורת לכך שארצות הברית תערוך בנובמבר בחירות אמצע קדנציה לקונגרס. הרפובליקנים מצפים לזכות בשליטה בבית הנבחרים ובסנאט. כעת סוגיית ההפלות תעמוד במרכז המרוץ. באירופה חוששים כי החזרה של ביידן לזירה העולמית תהיה קצרת טווח, ואחריה יגיע פרק שני של "נהפוך את אמריקה לנהדרת שוב" אליבא דטראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully