וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מתייחדת עם 24,068 הנופלים: טקס יום הזיכרון ברחבת הכותל

עודכן לאחרונה: 3.5.2022 / 23:35

צפירה בת דקה נשמעה ברחבי הארץ, וסימנה את האות לפתיחת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. הרצוג בטקס המרכזי ברחבת הכותל: "בנינו ובנותינו לא שאלו מי ימין ומי שמאל; גם השכול לא שאל". כוכבי: "בלעדי צבא העם אין קיום לעם". מחר תישמע צפירה נוספת בת שתי דקות

בווידאו: טקס פתיחת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה/מערכת וואלה!

ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה נפתח הערב (שלישי) בטקס המרכזי, שמתקיים ברחבת הכותל בירושלים, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל אביב כוכבי. בשעה 20:00 נשמעה צפירה בת דקה, שלאחריה החלו עצרות הזיכרון ברחבי הארץ. לאחר מכן, החל אירוע "שרים לזכרם" בכנסת.

הנשיא הרצוג סיפר בפתח דבריו על אהוד שחר, שנהרג במבצע "חץ שחור", בפברואר 1955 בעזה. שלושה ילדים נקראו על שמו של אהוד שחר - אהוד פלק, אהוד שטוק ואהוד בורנובסקי; שלושה חיילים שנהרגו. הרצוג מספר כי אהוד שחר כתב להוריו לפני שנהרג: "אנחנו הופכים לחיילים טובים בצבא המולדת, נשתדל להגן עליה כמיטב יכולתנו".

"בנינו ובנותינו שנפלו על הגנת המדינה - לחמו יחד ונפלו יחד", אמר. "הם לא שאלו, ואיש לא שאל אותם, מי ימין ומי שמאל, מי דתי, מי חילוני, מי יהודי ומי לא יהודי. גם השכול לא שאל. לא אותם, ולא אתכם".

החללים. דוברות בית הנשיא
שם אחד, ארבעה סיפורים/דוברות בית הנשיא
עצרת הזיכרון הממלכתית לחללי צה"ל ברחבת הכותל ירושלים, מאי 2014. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
"בנינו ובנותינו שנפלו על הגנת המדינה - לחמו יחד ונפלו יחד". הרצוג וכוכבי/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

הרצוג המשיך, "גם היום אויבינו קמים עלינו לכלותנו בטרור מלא שנאה, וכתמיד הם מוצאים אותנו ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשיח ולשלום", אמר. "דווקא ברגעים הללו - אנחנו מגלים שוב ושוב את תעצומותיו של העם הנפלא והמופלא שלנו, עם שמצליח להתגבר על כל מכשול".

הרצוג מסר איחולי החלמה "לפצועים בגוף ובנפש המתמודדים יום יום, שעה שעה, עם הצלקות והכאבים, גם כשהם אינם נראים לעין". בנוסף, מסר שהוא נושא תפילה "לשובם המהיר של חילינו ואזרחינו השבויים והנעדרים, שמשימת השבתם הביתה עודנה מוטלת על כתפינו".

עצרת הזיכרון הממלכתית לחללי צה"ל ברחבת הכותל ירושלים, מאי 2014. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
עצרת הזיכרון בכותל, הערב/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

הרמטכ"ל אביב כוכבי ציין בדבריו כי "צה"ל מתמודד עם איומים ממספר זירות. אנחנו לא מאפשרים ליציבות הביטחונית היחסית להפוך לאשליה, ונותרים מפוכחים באשר לכוונות האויב". הוא המשיך, "דור אחר דור נשבע אמונים וקורא הנני, מתייצב לשירות צבאי, ומגלם את ההפך - מאלו שמתחמקים ואומרים אינני". בדבריו רמז גם למלחמה המתחוללת באוקראינה. "האופן שבו פורצות מלחמות בעולם ובאזור מזכיר לכולנו את הדרישה לכוח מגן חזק ואת החובה להיערך לכל תפנית", אמר.

הוא קרא להמשכיות צבא העם, שלדבריו "בלעדיו אין קיום לעם, ולכן הכרחי שישרתו בו תמיד, בחובה ובקבע, הטובים שבעם". לדבריו, חיילי החובה, המילואים ומשרתי הקבע, "בחרו באורח חיים לא
נורמלי כדי לאפשר לאזרחי המדינה חיים נורמליים".

"במושג 'צבא ההגנה לישראל' המילה 'לישראל' היא התכלית", סיכם. "אנו מגנים על הזכות לחיים ובשמה מסכנים את החיים, כדי לאפשר לכולנו, כאומה, לממש את זכותנו וחובתנו לבנות חברה משגשגת, ראויה ומלאת חיים".

עצרת הזיכרון הממלכתית לחללי צה"ל ברחבת הכותל ירושלים, מאי 2014. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
עצרת הזיכרון בכותל, הערב/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

במקביל, בלטרון מתקיים טקס יום הזיכרון הבינלאומי ליהדות התפוצות של ארגון מסע, המספר את סיפורם של החיילים הבודדים וחללי פעולות האיבה מחו"ל, שנפלו בעת שהותם בישראל. בשעה 21:15 החל אירוע הזיכרון "שרים לזכרם" בכנסת.

למעלה מ-1,200 מבני הציבור החרדי השתתפו בערב לזכרם של חללי צה"ל שנערך בהיכל שלמה בירושלים. הערב הוקדש לזכרם של חללי צה"ל החרדים, בהם משרתי הנח"ל החרדי הראשון וחללי מסלולי השירות החרדיים הקיימים כיום בצה"ל. מנכ"ל עמותת נצח יהודה, יוסי לוי סיפר כי הוא נרגש "לקיים אירוע המאחד את כלל קצוות החברה הישראלית לתמיכה בשכול הכואב של המשפחות שמקריבות מידי יום הקרבה אדירה למען עם ישראל". לדבריו, "הציבור החרדי כבר לא נותר מאחור אלא שותף לזיכרון חללי צה"ל באופן מכבד והולם וברוח התורה".

מוקדם יותר היום ראש הממשלה נפתלי בנט נאם בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל של ארגון "יד לבנים" בירושלים ושיתף את חוויותיו מלבנון, עם החברים ששכל. "כל אחד סיכן את חייו למען האחר, היינו אחים", סיפר. "אינני יכול לדבר בשמם, אך אני מאמין שלו יכלו, היו מבקשים מאיתנו: תמשיכו לחיות יחד. אל תתנו למחלוקות לקרוע אתכם מפנים".

ראש הממשלה, נפתלי בנט במהלך השתתפותו בטקס הזיכרון ביד לבנים 3 במאי 2022. מארק ישראל סלם, פול
"תמשיכו לחיות יחד". בנט/פול, מארק ישראל סלם

בנט קרא, "בואו נפיג את החרדות אחד מן האחר. נתמודד עם הטיעון, ולא עם הטוען. נקשיב באמת. נתווכח זה עם זה, אך לעולם, לעולם לא נשנא איש את אחיו. מעל לכל נזכור שאנחנו משפחה אחת, זו חובתנו כלפי הנופלים. זו גם חובתנו כלפי הדורות הבאים", סיכם.

אירועי יום הזיכרון

מחר בשעה 11:00 בבוקר, תישמע ברחבי הארץ צפירת זיכרון באורך שתי דקות, ולאחריה יתחילו טקסי הזיכרון הממלכתיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה.

הטקס המרכזי יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה נפתלי בנט ויו"ר הכנסת מיקי לוי.

מיד לאחר הצפירה, ב-11:02, יחלוף מעל בית העלמין הצבאי והיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר.

אינפו איררועי זיכרון. עיבוד תמונה, מערכת וואלה
אירועי יום הזיכרון, 2022/מערכת וואלה, עיבוד תמונה

על פי נתונים שפרסם משרד הביטחון ביום שישי בבוקר, 24,068 בני אדם מוגדרים כחללי מערכות ישראל. בשנה החולפת נוספו 56 חללים למניין הנופלים ועוד 84 נכים, שהלכו לעולמם כתוצאה מנכותם והוכרו כחללי מערכות ישראל.

בפקודת היום ששלח לחיילי צה"ל הרמטכ"ל כוכבי נכתב כי "הארץ מלאה קברים שהם מצבות זיכרון אישיות, ומצבות לאומיות הקבועות בכל עיר ומושב, מצבות שמזכירות לנו שבזכות מחיר הדמים מדינת ישראל הפכה למקום בטוח ומוגן. עם ישראל מתפתח בארצו, ממשיך את בניין המדינה המיוחדת הזאת, ורושם הישגים יוצאי דופן, אך זכר הנופלים צריך להיות לכולנו חובה ומקור לעוצמה".

"היום הזה קורא לכל עם ישראל להתאחד בזיכרון ובהזדהות. היום הזה מאט את קצב השגרה, ומפנה זמן
לכל אזרחי המדינה לעצור ולחשוב על הנופלים ועל משפחותיהם, לעצור ולהתייחד עם הכאב העצום שהן נושאות באופן קבוע", המשיך כוכבי. "זהו כאב שאינו נח ואינו מניח, כאב צורב ומעיק, המכביד על רגעי אושר ומעיב על כל שמחה. אבל גם הוא, עם כל אכזריותו, מזכיר לכולנו שהוא אות לחירות, לעצמאות ולבטחון שיש כאן לאזרחי המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully