וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביידן הוזהר כי ההגירה והאינפלציה פוגעים בתמיכה בו"

עודכן לאחרונה: 2.5.2022 / 13:08

תזכיר מה-9 ביולי הצביע על הגירה ופשיעה כשתי החולשות העיקריות של הנשיא: "ביידן ממשיך לגרוף תמיכה נמוכה בשתי הסוגיות הלוהטות האלה - הפשיעה האלימה היא כעת המשבר העיקרי", נכתב בתזכיר חסוי שנשלח לבית הלבן

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נהנה משיעור תמיכה גבוה בחודשים הראשונים של כהונתו. קמפיין החיסונים המוצלח נגד הקורונה, ירידה דרמטית באבטלה וצמיחה חזקה בשוק העבודה נראו כסימנים חיוביים להתאוששות הכלכלה.

עם זאת, עורך הסקרים הראשי של ביידן מזהיר כי ההישגים המוקדמים עלולים לא להספיק, וכי איומים מסוימים עלולים לפגוע בתמיכה בנשיא ובמפלגה הדמוקרטית.

"הגירה היא סוגיה בעייתית לנשיא", הזהיר ג'ון אנזלון לאחר שצוותו ערך סקרים חסויים בעבור הבית הלבן. "הבוחרים לא מרגישים שיש לנשיא תוכנית להתמודדות עם המצב בגבול, וזה מתחיל להשפיע", נכתב באזהרה שהגיעה לידי "ניו יורק טיימס".

חודש לאחר מכן, נשלחה לבית הלבן אזהרה נוספת. "תשעה מתוך עשרה בוחרים מודאגים גם מהאינפלציה הגואה", נכתב בתזכיר אחר שהשיג "ניו יורק טיימס".

שורה של נתוני סקרים ותזכירים חסויים שהוצגו בפני המעגל הפנימי של ביידן מאפריל 2021 לינואר 2022 מספקת מפת דרכים לתמיכה המידרדרת בנשיא, שהיוזמות המקוריות שלו הושוו בחשיבותן ל"ניו דיל" של הנשיא פרנקלין רוזוולט.

הנשיא ג'ו ביידן בארוחת כתבי הבית הלבן 30 באפריל 2022. REUTERS/Al Drago, רויטרס
ג'ו ביידן בארוחת כתבי הבית הלבן/רויטרס, REUTERS/Al Drago

על פי התזכירים החסויים, הבוחרים סבורים כי לביידן אין תוכניות כלכליות מוחשיות. החל מאפריל 2021, אנזלון דחק בנשיא להסביר טוב יותר את התוכניות שלו למימון תוכניות ממשלתיות חדשות באמצעות מסים על העשירים. בינואר האחרון, הוא כתב כי "פחות מחמישית מהבוחרים מדווחים כי שמעו על תוכנית האקלים ותוכנית ההשקעות במטרות חברתיות".

בחירות אמצע הקדנציה בקונגרס האמריקני ייערכו בנובמבר, והתזכירים החסויים מדגישים את האתגרים הגדולים של ביידן והמפלגה הדמוקרטית, שעל פי הערכות, עומדת להפסיד מושבים בסנאט ובבית הנבחרים למפלגה הרפובליקנית.

הקונגרס האמריקני מורכב משני בתים: בית הנבחרים והסנאט. בבית הנבחרים מכהנים 435 נציגים, לפי גודל האוכלוסייה של כל מדינה. כל הנציגים עומדים בכל שנתיים לבחירה מחדש. פעם אחת בזמן הבחירות הכלליות ופעם נוספת כעבור שנתיים, בבחירות אמצע הקדנציה. בסנאט, לעומת זאת, לכל מדינה יש שני נציגים, ללא קשר לגודל האוכלוסייה. 100 הנציגים נבחרים לכהונה בת שש שנים ומקובצים בשלוש קבוצות, כך שבכל שנתיים, עומדים כשליש מהם לבחירה.

"הנשיא מתמקד בהורדת העלויות בעבור משפחות והורדת מחירי המזון והמוצרים", אמר דיוויד קמין, סגן מנהל המועצה הכלכלית הלאומית. כריס מיגר, דובר של הבית הלבן, אמר כי הממשל "עקבי במאמצים להפוך את הגבול לבטוח ולבנות מערכת הגירה הוגנת ומסודרת".

אינפלציה בארצות הברית

בווידאו: האינפלציה בחודש מרץ בארה"ב הגיע לשיא של 40 שנה/צילום: רויטרס

מאשים את רוסיה

ביידן האשים את הפלישה הרוסית לאוקראינה באינפלציה הגבוהה, אף שמדד המחירים לצרכן עלה עוד לפני הפלישה. הנשיא גם מדגיש את האבטלה הנמוכה כראיה להתאוששות הכלכלה ממגפת הקורונה. אך הבוחרים לא מתרשמים, ובעלי הברית של ביידן אומרים כי אם הממשל לא ימצא דרך להתייחס לסוגיות הבעייתיות שמועלות בפניו, המומנטום של הרפובליקנים יימשך עד הבחירות בנובמבר.

קצת יותר ממחצית מהאמריקנים אינם תומכים בהתנהלות של ביידן עד כה, על פי נתונים של אתר הסקרים FiveThirtyEight. האינפלציה בארצות הברית הגיעה ל-6.6% בחודש שעבר.

תזכיר מה-9 ביולי הצביע על הגירה ופשיעה כשתי החולשות העיקריות של הנשיא. "הנשיא ביידן ממשיך לגרוף תמיכה נמוכה וחלשה על שתי הסוגיות הלוהטות האלה", כתב אנזלון. אף שהתמיכה בנשיא בסוגיות הקורונה והכלכלה נותר החזקה, "פשיעה אלימה עקפה את הקורונה כמשבר העיקרי", נכתב.

עוד עולה מהתזכירים כי הקורונה סייעה לביידן לשמור על שיעור תמיכה גבוה - עד הקיץ, כשהנסיגה מאפגניסטן והתפשטות וריאנט דלתא פגעו בתמיכה. הממשל גם הופתע מהאינפלציה העיקשת, אך חזר ואמר כי זה מצב זמני, מסר שלא התקבל בקרב הבוחרים.

"הכלכלה והאינפלציה ממשיכות לשלוט במוח של הבוחרים - העמדה שלהם נהפכת שלילית יותר, מה שמשפיע על שיעור התמיכה בנשיא באופן שלילי", נכתב בתזכירים. "אסור לנו לצפות לתנועה חיובית בטווח הבינוני משום שהבוחרים מרגישים כי המצב ממשיך להידרדר".

התזכירים ממליצים לביידן להתמקד בחבילות התשתיות וההוצאות החברתיות, בהורדת מחירי תרופות ובמיסוי על העשירים - בשביל לגרוף תמיכה בקרב בוחרים מבוגרים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully